«آیه نور» در پوستر بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3715078
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵

«آیه نور» در پوستر بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در طراحی پوستر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از آیه نور سوره مبارکه نور الهام‌گیری شده و ترکیب‌بندی اثر براساس اشکال معروف جلدهای طلاکوب قرآن صورت پذیرفته است.

«آیه نور» در پوستر بیست‌وششمین نمایشگاه قرآن

به گزارش ایکنا، پوستر بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طی روزهای گذشته رونمایی شد. اثری که «عطیه خان‌حسین‌آبادی»، طراح پوستر، عنوان «هوالنور» را برای آن انتخاب کرده و توضیحاتی در مورد این اثر نیز ارائه داده که در ادامه آمده است. 
نقش شمسه‌ای که ساختمان هشت پر دارد و نمادی از بهشت است در ترکیب با قندیل یا چلچراغ به کار رفته است و نمایانگر آیه نور و ذات اقدس الهی است، علاوه بر آن که اشاره به قسمت دیگری از آیه دارد... نوری بر فراز نور دیگر و همچنین گریزی به شعار بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم «قرآن، چلچراغ هدایت» دارد.
از ساختمان شمسه هشت پر، شش واگیره نمایان است که یکی در قسمت فوق و اشاره به بالا و خدا دارد و پنج واگیر دیگر در قسمت پایین نمادی از پنج تن و اهل بیت(ع) است و یادآور حدیث ثقلین و تمسک جویی به قرآن و عترت در کنار یکدیگر است.
خطوط پنهان چلچراغ با فرم مثلثی شکل، قاعده در مرکز و رأس در سمت بالا و در امتداد نقوش تذهیب، نزول قرآن را از آسمان به زمین و از سوی خدا به پیامبر خاتم(ص) نشان می‌دهد؛ چرا که یکی از نمادهای شمسه حقیقت محمدی است که در پوستر «قرآن الکریم» را در مرکز و قلب خود حفظ کرده است.
ترکیب‌بندی اثر براساس اشکال معروف جلدهای طلاکوب قرآن صورت پذیرفته است و بار دیگر حضور شمسه در قالب دایره که نمادی از آسمان، تمامیت و کمال است در کادر مربع به عنوان نمادی از زمین، به نزول این کتاب آسمانی در زمین بر پیامبر خاتم(ص) اشاره دارد.
آسمان شب در پس زمینه پوستر نمادی از ماه مبارک رمضان و نزول قرآن در شب قدر است؛ همچنین آسمان تجلی از ذات خداست، بی نهایت است که تمام آثار حیات و وجود در آن متجلی می‌شود. آسمان وحدت بخشی همه اجزا و عناصر لایتناهی ازلی و ابدی است. آن چه در آسمان تمثیلی از ذات حق قلمداد می‌شود خورشید است، خورشیدی که وقتی که هست همه چیز هست و زمانی که نیست همه چیز نیست می‌شود. در مقابل خورشید، ماه نماد انسان کامل است که نور این عالم به حساب می‌آید و از خورشید نور می‌گیرد و نور، تجلی معرفت الهی است؛ همان گونه که ماه جانشین خورشید در شب است انسان نیز جانشین خدا در زمین است.
به این ترتیب، هنگامی که این نمادهای عالم کبیر، به سطح عالم صغیر(انسان) منتقل می‌شوند، نفس اهل عرفان نیز، توسط ماه که خورشید را منعکس می‌سازد، نمایانگر می‌شود. شعاع نوری که از میان آنها می‌گذرد نماد تعقل و آن نوری که توسط ماه منعکس می‌شود، نمایانگر اشراق روحانی اهل عرفان است. همچنین در تمثیلات عرفانی، خورشید رمز روح، ماه رمز قلب و شب رمز نفس است. ستاره‌ها در دل آسمان اشاره‌ای به آیه سوره ق و آراستن آسمان دارد.
رنگ غالب پوستر آبی است، نشانه حکمت و رنگی آسمانی، پلی بین این جهان و جهان دیگر و رنگی ابدی و ازلی است. آبی، درون گراست و دارای قدرتی است که در نهایت عظمت خود به تاریکی می‌گراید و روان ما را با امواج ایمان به بی نهایت سوق می‌دهد. آبی، نمای بی‌کرانگی، رنگ خلقت و آفاق، آسمان و آب است و این رنگی ملون است و بسته به اینکه نفس به چه حالت و مرتبتی از آن دست یابد، مراتب آن تغییر می‌کند. آبی، گاه به رنگ فیروزه‌ای است و گاه لاجوردی که در آن حالت نماد مراقبه و مشاهده است.
در همه حال، آبی رنگ توبه و بازگشت و برائت است؛ رنگی فرارونده و معطوف به باطن خیال است و به بی‌قراری قرار می‌دهد و آرامی. مراتب رنگ آبی بر درجات ایمان و طبقات آسمان‌های معنوی دلالت دارند و بر رهایی روح در بیکرانی و جاودانه شدن.

یادآور می‌شود بیست و ششمین دوره نمایشگاه قرآن کریم از روز 29 اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

انتهای پیام

captcha