ممنوعیت ورود مکمل‌های غذایی آمریکایی/ تهدید مواد افزودنی در مکمل‌های غذایی
کد خبر: 3715155
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸

ممنوعیت ورود مکمل‌های غذایی آمریکایی/ تهدید مواد افزودنی در مکمل‌های غذایی

گروه سلامت ــ در نشست خبری ششمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی و ورزشی با تأکید بر لزوم نظارت بیشتر وزارت بهداشت به واردات مکمل‌های غذایی بر نظارت در چرخه عرضه مکمل غذایی نیز تأکید شد.

ممنوعیت ورود مکمل‌های غذایی آمریکایی/ تهدید مواد افزودنی به مکمل‌های غذایی
 
به گزارش، خبرنگار ایکنا، مهناز خانوی مدیرکل فرآورده‌های طبیعی سازمان غذا و دارو در نشست خبری ششمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی که صبح امروز، 26 اردیبهشت‌ماه برگزار شد از نظارت کامل وزرات بهداشت، بر فرآورده‌های مکمل تولید داخل از محل کارخانه تا عرضه به صورت مستمر خبر داد.
وی تصریح کرد: مکمل‌‍‌های تولید داخل به لحاظ کیفی قابل رقابت با مشابه خارجی است، و برای اینکه مکمل‌های وارداتی در سطح عرضه اصلاح شوند، ما نمونه‌هایی از این محصولات را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده تا بتوانیم سلامت محصولات وارداتی را تضمین کنیم ضمن اینکه نظارت‌های سازمان غذا و دارو در سطح عرضه نیز ادامه دارد و نمونه‌ برداری از این مواد نیز انجام می‌شود.
 
مراحل نظارت از ورود تا عرضه
خانوی در رابطه با مکمل‌های غذایی وارداتی نیز عنوان کرد: نظارت‌های سازمان غذا و دارو حین ورود با نمونه برداری و تطبیق برچسب ادعایی و مواد تشکیل دهنده آغاز می‌شود و پس از ورود و در حین عرضه باز هم این نظارت‌ها با همین شیوه ادامه پیدا می‌کند.
وی اعلام کرد: براساس تصمیم سازمان غذا و دارو برای آن دسته از فرآورده‌های مکمل وارداتی که مشابه داخلی آنها از کیفیت و کمیت لازم برخوردار است، ممنوعیت ورود صادر شده است. به طوری که در حال حاضر ۴۰ فرآورده که مشابه تولید داخل دارند اجازه ورود ندارند. همچنین ۲۰ فرآورده دیگر نیز به لیست منع ورود مکمل ها اضافه می شود.
مدیرکل فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو همچنین از ممنوعیت واردات تمامی فرآورده های مکمل تولید آمریکا به کشور خبر داد و بیان کرد: براساس تصمیم سازمان غذا و دارو، ثبت واردات مکمل‌های آمریکایی به ایران امکان پذیر نبوده و فقط برای آن دسته از فرآورده‌های تولید که پیش از این مجوز دریافت داشته اند تا پایان سال ۹۷ امکان واردات وجود دارد.
خانوی تأکید کرد: تصمیم ما در راستای ممنوعیت واردات فرآورده های مکمل از کشور آمریکا براساس تولیدات مشابه آنها در داخل و همچنین واردات این محصولات از اروپا اتخاذ شده است. بنابراین نیازی به واردات مکمل از آمریکا نیست.
 
تولید مکمل‌های ورزشی در فضاهای غیر استاندارد
وی در رابطه با مکمل‌های ورزشی نیز عنوان کرد: متأسفانه این دسته از مکمل‌ها اغلب در فضاهای غیر استاندارد تولید و عرضه می‌شوند که محتویات آنها را مواد تحریک کننده و هورمون‌ها تشکیل می‌دهد.
خانوی بیان کرد: هر نوع فرآورده مکمل وارداتی می بایست برچسب اصالت داشته و براساس تصمیم وزارت بهداشت، ضمن اینکه عرضه این محصولات فقط در سطح داروخانه‌ها قانونی است.
مدیرکل فرآورده‌های طبیعی سازمان غذا و دارو یادآور شد: برای مکمل‌های تولید داخل علامت سیب سلامت و مکمل‌های وارداتی برچسب اصالت به عنوان تأیید سازمان غذا و دارو برای سلامت این محصولات تلقی می‌شود.
وی تأکید کرد: وزارت بهداشت، نسبت به چرخه مکمل‌های غذایی و ورزشی موجود در لیست خود نظارت کامل را دارد.
در ادامه این نشست عباس کبریایی‌زاده، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل های رژیمی و غذایی ایران، به برگزاری ششمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی پرداخت و اظهار کرد: این همایش قرار است از ۲۹ تا ۳۱ خردادماه در هتل المپیک تهران برگزار شود.
وی بیان کرد: با توجه به افزایش جمعیت سالمند کشور نیاز به مصرف مکمل در این گروه از افراد جامعه رو به افزایش است؛ نوزادان و کودکان گروه‌های مرجع مصرف مکمل‌های غذایی هستند، زنان در دوره‌های حاملگی و یائسگی نیز به مصرف مکمل بیش از پیش نیاز پیدا می‌کنند.
کبریایی زاده ادامه داد: این یک امر ثابت شده است که هر زمان فرآورده‌ای دارای ویتامینه و املاح طبیعی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن استفاده می‌شود روند بهبود بیماری پیشرفت دارد.
وی ادامه داد: از هفت سال قبل سندیکا تلاش کرده با برگزاری همایش‌های علمی آخرین یافته‌ها در زمینه مکمل‌ها را به جامعه پزشکی ارائه دهد، در ششمین همایش نیز تمرکز ما بر موضوع ارائه یافته‌های علمی در زمینه تولید مکمل های رژیمی و غذایی است.
به گفته رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران در چند سال گذشته ۳۰ درصد نیاز به مصرف مکمل در کشور از تولیدات داخلی تامین می‌شد که در حال تلاش هستیم، تا سهم بیشتری از مکمل‌های مصرفی در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار بگیرد.
 
توسعه زیرساخت‌های تولید مکمل در ایران
رئیس ششمین همایش مکمل‌های رژیمی و غذایی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای توسعه زیرساخت‌های تولید مکمل در ایران و حفاظت از مردم گفت: ما باید تلاش کنیم که صنایع تولید مکمل در کشور به سمت صادرات محوری و کسب بازارهای منطقه سوق داده شود.
وی با اشاره به وضعیت مکمل‌های ورزشی در کشور عنوان کرد: مخاطب این قبیل مکمل‌ها عموما نوجوانان و جوانان در سن رشد هستند و مکمل‌های ورزشی یکی از حوزه‌های بسیار نابسامان در عرصه مکمل‌های رژیمی و غذایی است که ما به شدت از وضعیت موجود گلایه داریم.
کبریایی‌زاده ادامه داد: متاسفانه مکمل‌های ورزشی در کشور به صورت نامطمئن در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد، این گونه فرآورده‌ها امکان افزودنی مواد غیر مجاز بسیار زیاد است، و اضافه کردن ترکیبات شیمیایی به این قبیل مکمل ها باعث آسیب به فرد می شود.
وی افزود: درخواست ما از وزارت بهداشت این است که نظارت بیشتری بر روی عرضه مکمل‌های ورزشی داشته باشد زیرا برخی از مکمل‌ها فریبنده بوده و دارای افزودنی‌های غیرمجاز هستند.
کبریایی زاده با اشاره به عدم پوشش بیمه‌ای مکمل‌های غذایی گفت: برای جمعیت نیازمند مانند کودکان و مادران ماردار وزارت بهداشت این مکمل‌ها رایگان در اختیار آنها می‌گذارد.
در ادامه این نشست هدایت حسینی دبیر علمی ششمین همایش مکمل‌های غذایی ورزشی نیز عنوان کرد: این همایش در محورهای نظارت و مقررات کنترل کیفی مکمل‌ها، راهکارهای بهبود کیفیت مکمل‌ها، روش‌های جدید و کم هزینه کنترل کیفی و کمی، اوصل و مبانی مصرف منطقی، نحوه پایش سلامت مکمل‌های غذایی در چرخه واردات، تولید و توزیع، مکمل‌های ورزشی و دوپینگ و سوء مصرف مکمل‌ها و سلامت برگزار می‌شود.
انتهای پیام
captcha