مصرف مایعات بعد از افطار، مانع تشنگی در طول روز می‌شود
کد خبر: 3715210
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴

مصرف مایعات بعد از افطار، مانع تشنگی در طول روز می‌شود

گروه اجتماعی- رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: روزه‌داران برای غلبه بر تشنگی در ماه مبارک رمضان می‌توانند از یک ساعت بعد از افطار تا زمان بیداری، ساعتی یک بار، مایعات و مواد آبدار مصرف کنند.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به نکات تغذیه‌ای مربوط به ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: افرادی که روزه می‌گیرند، به خصوص نوجوانانی که سال اول روزه‌داری آنها است، حتما باید سحری میل کنند، در غیر این صورت علاوه بر اینکه در روزه‌داری دچار مشکل می‌شوند، رشدشان نیز لطمه می‌خورد.
وی افزود: افراد باید در فاصله میان افطار و سحری، میوه‌های آبدار مثل کاهو و سبزیجات میل کنند تا رنگ ادرار برای سحر، کاملا روشن شده و کم‌آبی امروز به فردا کشیده نشود؛ همچنین باید تا حد امکان از مصرف غذاهای تند، صنعتی، شور و سرخ‌شده هنگام سحر پرهیز کرده و لبنیات، میوه و سبزیجات مصرف کنند. نان و برنج نیز باید به حد کافی مصرف شود.
رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: ورزش تا جایی که مقدور است، در شب انجام شود، چون در طول روز مخصوصا بعدازظهر باعث تشنگی زیاد و افت فشار خون می‌شود. افراد افطار را با غذای نیمه‌گرم مانند چای نبات و آب جوش شروع کنند، زولبیا و بامیه نیز در حد یک یا دو عدد مصرف شود و در مصرف آن زیاده‌روی نکنند.
وی ادامه داد: افراد باید از یک‌ ساعت بعد از افطار تا زمانی که بیدار هستند، حداقل ساعتی یک بار، مایعات و مواد آبدار مصرف کنند تا روز بعد دچار تشنگی و افت کارایی نشوند؛ ضمنا مواد پروتئین‌دار مانند حبوبات و گوشت‌ها را هنگام سحر، کمتر و هنگام افطار، بیشتر میل کنند. به دلیل طولانی بودن روزها، افطار و شام یکی شود. فعالیت‌های فیزیکی در نیمه‌روز انجام شود تا ماه مبارک، منجر به چاقی در بعضی از افراد نشود.
انتظاری خاطر نشان کرد: افرادی که فشار خون و چربی دارند، می‌توانند روزه بگیرند، ولی افرادی که دیابت، کبد چرب یا بیماری‌های کلیوی دارند، برای گرفتن روزه حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.

انتهای پیام

captcha