کار فرهنگی بدون حکومت دینی کاری بیهوده است/ مسجد کنترل کننده رفتار‌های جامعه است
کد خبر: 3715217
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳

کار فرهنگی بدون حکومت دینی کاری بیهوده است/ مسجد کنترل کننده رفتار‌های جامعه است

گروه فرهنگی ـــ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسجد کنترل کننده رفتار‌های جامعه است، گفت: مسجد یک رسانه است نگذارید رسانه‌های مدرن مسجد از میدان به در کند.

 

کار فرهنگی بدون حکومت دینی کاری بیهوده است/ مسجد کنترل کننده رفتار‌های جامعه است

به گزارش ایکنا از همدان، حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهارشنبه، 26 اردیبشهت در اختتامیه دومین جشنواره استانی دین و رسانه اظهار کرد: اگر به دنبال نهادینه سازی اعتقادات، ارزش‌ها و الگو‌های دینی در جامعه هستید باید مبانی اسلام در باور مردم گنجانده شود و ساختار اجرایی نیز پایبند به این ارزش‌ها باشد.

وی با بیان اینکه جوانان ما شیرینی باور های دینی را نمی‌چشند افزود: وضعیت اعتقادی مردم در عصر کنونی خوب و بالای 96 درصد است اما آنچه در این بین نیاز است مدیریت فرهنگی لازم برای تبدیل باور به ارزش سپس رفتار و در نهایت نماد‌های دینی است.

بنیانیان اضافه کرد:رسانه یک ابزار واسطه ای جهت انتقال احساسات، تمایلات، دانش و باور یک فرد به دیگران است، در این بین دانش رسانه ای نیز مستقل نبوده و شامل دانشی چند رشته ای یا میان رشته ای است از آنجا که کشور ما کشوری اسلامی است داشتن فهم عمیق از دین از دیگر علوم لازم برای اصحاب رسانه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: همه ما دارای فطرت قیامت باوری هستیم حال برخی افراد به این فطرت در سن نوجوانی دست می‌یابند برخی در سن پیری، آن زمان که ما از دین برای دوران فعال زندگی انسان خود بهره نمی‌گیریم و یا در تصمیمات مهم زندگی از آن استفاده نمی‌کنیم آن زمان دین از کارایی خود می‌افتد.

بهره گیری از متون اصلی دین برای تحولات فرهنگی

وی با اشاره به اینکه باید از متون اصلی دین برای تحولات فرهنگی بهره گرفت گفت: با وجود برگزاری روضه‌های بسیار ویژه ائمه اطهار شاهد بازدهی بسیار کم این مراسمات در سطح کشور هستیم علت این امر عدم شناخت روحانیون و فعالان عرصه فرهنگ نسبت به شرایط محیط سن وسال، گرایشات و شخصیت مخاطبان خود است.

بنیانیان با بیان اینکه روحانی نمی‌تواند جامعه را تغییر دهد گفت: یک مبلغ دین باید بتواند هنرمندانه در منبر با بهره گیری از روایات، احادیث، تاریخ، داستان جبهه و جنگ و ... مجازات‌های جامعه را در ذهن مخاطب شیرین کند. 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: کار فرهنگی بدون حکومت دینی کاری عبث و بیهوده است و روحانیون باید به مردم بفعمانند که اگر انقلاب رخ نمی‌داد چیزی از دین باقی نمی‌ماند.

وی یادآور شد: همه دین با تلویزیون ورسانه حل نمی‌شود این مسجد است که باعث احیا دین می‌شود، مسجد دو کارکرد مهم دارد نخست اینکه روحانی مسجد با استفاده از آیات قرآن و احادیث فرهنگ سازی عالمانه می‌شود، ثانیا باعث هویت یافتن فرد مسجدی و مواظبت از رفتار‌ها در جمع می‌شود.

مسجد یک رسانه است

بنیانیان با بیان اینکه مسجد کنترل کننده رفتار‌های جامعه است یادآور شد: مسجد یک رسانه است نگذارید رسانه‌های مدرن این مکان مقدس با قدمت هزار و 400 سال را از میدان به در کند، حکومت دینی نیازمند یک کارشناس مذهبی مجرب و کاردانی است که باور‌های دینی او به عمل تبدیل شده باشد.

این مقام مسئول اظهار کرد: روحانی باید بتواند با افراد مختلف با سن و سال و شرایط فکری و اعتقادی متفاوت به خوبی ارتباط حاصل کند و با استفاده از تکنولوژی روز باعث احیا مسجد شود. 

بنیانیان با اشاره به اینکه فرهنگ مسئول ندارد گفت: تک تک انسان‌ها مسئول تحول فرهنگ در جامعه هستند، هر فردی با میزان نفوذ و موقعیت خود در تحول فرهنگ دخیل است.

وی با بیان اینکه یک بی عدالتی بزرگ در نظام تبلیغ وجود دارد اضافه کرد: در عصر حاضر وجود یک نسل از روحانیون که بتوانند کار فرهنگی انجام دهند خالی است متأسفانه با وجود سابقه 7 هزار ساله ایران در کار فرهنگی، جامعه موجود جامعه ای خاکستری است.

انتهای پیام

captcha