شهید صدر پیشگام همگرایی و وحدت در جهان اسلام
کد خبر: 3715230
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
آیت الله اراکی در گفت‌وگو با ایکنا؛

شهید صدر پیشگام همگرایی و وحدت در جهان اسلام

گروه اندیشه ــ آیت الله اراکی با اشاره به شخصیت شهید صدر در جهت تقریب مذاهب بیان کرد: اندیشه‌های شهید صدر نیز به جهت این که ایشان یکی از پیشگامان همگرایی و وحدت در جهان اسلام بوده است بسیار مهم است، سخنرانی‌ها و پیام‌های ایشان موجود است و در بین پیام‌های رهبران اسلامی کمتر پیام‌های عاطفی، نظیر پیام‌های عاطفی ایشان را می‌بینیم.

جمعه  ////// شهید صدر پیشگام همگرایی و وحدت در جهان اسلام

به گزارش ایکنا؛ دومین نشست علمی «طلایه‌داران وحدت اسلامی؛ آراء و اندیشه‌های آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر»، چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
آیت الله محسن اراکی، دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی در حاشیه این نشست و در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا بیان کرد: معتقدیم که عمده حوادثی که برای جهان اسلام، به ویژه در دو دهه اخیر افتاده، حوادثی است که بی ارتباط با وحدت جامعه اسلامی نیست و بزرگترین خطری که آنها حس می‌کنند، شکل‌گیری یک جامعه اسلامی واحدو قدرتمند است.
وی در ادامه تصریح کرد: وجود یک جامعه اسلامی واحد و قدرتمند، مانع تحقق نقشه‌ها و اقتدار دشمن خواهد شد و نمی‌گذارد که سیاست‌های صهیونیست‌ها اجرایی شود و عمده فعالیت‌های آنها نیز متمرکز بر، از هم پاشیدن این وحدت است و ایجاد جبهه‌های درونی در بین امت اسلام و جبهه‌های جنگی که نیروی اروپای مسلمان ما و نیروی قشر جوان جامعه اسلامی ما در این جاها، یعنی در کوبیدن خودی و در جنگ داخلی و جبهه گیری‌های داخلی مصرف شود و تا حدودی هم موفق شدند.
دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: به نظرم به تدریج در حال وارد شدن در یک دوره جدید هستیم، یعنی این توطئه اجرا شد و خیلی هم هزینه بردار بود، هم برای اسلام و هم دشمن هزینه‌های سنگینی را به دنبال داشت، اما ماحصل توطئه‌های دشمن شکست آن توطئه‌ها است.
اراکی در ادامه با اشاره به این که این توطئه‌ها به شکست انجامیده است تصریح کرد: امروز دشمن در مورد اهدافی که از این توطئه داشته است، دارد به بن بست می‌رسد و چون چنین شکستی بر این توطئه وارد شده، زمینه برای یک نوع همگرایی در جامع اسلامی فراهم شده است، ما امروز کاملا احساس می‌کنیم در جامعه اسلامی از شرق تا غرب که متفکران آنها متوجه این توطئه شده‌اند و سعی می‌کنند که گام‌هایی در جهت این هم‌گرایی بردارند.
دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: باید نیروهای مخلص و توانمند دست به دست هم دهند تا از این همگرایی نهایت استفاده شود و این همگرایی در جهت ایجاد یک امت واحده مورد استفاده قرار گیرد.
وی در ادامه با تأکید بر اندیشه‌های شهید صدر تصریح کرد: اندیشه‌های شهید صدر نیز به جهت این که ایشان یکی از پیشگامان این همگرایی و وحدت بوده است بسیار مهم است، سخنرانی‌ها و پیام‌های ایشان موجود است و در بین پیام‌های رهبران اسلامی کمتر پیام‌های عاطفی، نظیر پیام‌های عاطفی ایشان را می‌بینیم.
اراکی بیان کرد: شهید صدر نسبت به همه گروه‌ها و مذاهب و فرقه‌های جهان به صورت عاطفی ارتباط برقرار کرده و به این نحو آنها را خطاب قرار داده است، ایشان در اواخر لحظات زندگی که به سنیان و جوانان اهل سنت پیام داده است و آنها را فرزندان خود خطاب قرار داده است که این خود، نشان دهنده جایگاه تقریبی بسیار ویژه‌ای است که داشتند و تفکراتشان همه تقریبی بوده و فقه نظام ایشان نیز تقریبی است که اگر وارد فقه نظام شویم، می‌توانیم به یک فقه جامع واحد دست یابیم.
انتهای پیام

captcha