تعیین تکلیف طرح‌های کلان ملی کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی عتف
کد خبر: 3715238
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴

تعیین تکلیف طرح‌های کلان ملی کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی عتف

گروه دانشگاه - در یکصد و شصت و ششمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف دو دستور بررسی انتخاب اعضای حقیقی کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی عتف و تعیین تکلیف طرح‌های کلان ملی این کمیسیون‌ها مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ یکصد و شصت و ششمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف امروز چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۹۷ با حضور مسعود برومند، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد.

پس از این جلسه، مسعود برومند در جمع خبرنگاران درباره مصوبات این جلسه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: جلسه امروز درباره استفاده از نمایندگان انجمن‌های علمی بود که انتخابات را انجام داده‌اند و نمایندگان خود را انتخاب کرده‌اند. بحث دیگر لیست اسامی اعضای حقیقی که باید به کمیسیون‌های تخصصی بپیوندند، مشخص شد و برای بررسی نهایی به اعضای کمیسیون دائمی رسید.

وی افزود: دو موضوع مهم داشتیم یکی درباره فعال کردن پروژه‌های کلان ملی که در گذشته بود که ظرف چند هفته گذشته، دبیران کمیسیون‌ها جلساتی داشتند و طی آن می‌بایست تصمیمات نهایی خود درباره پروژه‌های کلان ملی را بگیرند.

دبیر کمیسیون دائمی شورای عالی عتف با بیان اینکه این طرح‌ها طرح‌های خوبی است، گفت: برای آنکه روند اجرای این طرح‌ها روان‌تر ادامه پیدا کند، باید برنامه زمان‌بندی فعالیت‌های آن برای رسیدن به فاز بعدی، مشخص باشد، مثلا اگر در سال ۹۷ وارد فاز بعدی شد مشخص باشد و یا اگر در سال ۹۸ به نتیجه می‌رسد هم مشخص شود.

وی افزود: منابع لازم برای اجرای این برنامه‌ها را کمیسیون‌ها باید به کمک مجریان تعیین کنند و بهره‌برداران هم اگر مایل به اجرای طرح‌ها هستند، شرایط را فراهم کنند. ظرف دو هفته آینده عمده پروژه‌ها را تعیین تکلیف خواهیم کرد و گزارش آن در جلسه شورای عتف آخر خردادماه ارائه خواهد شد.

گفتنی است، در این جلسه دو دستور از سوی اعضای شورای عالی عتف به بحث و بررسی گذاشته شد که مشروح آن به شرح زیر است:

دستور اول؛ بررسی انتخاب اعضای حقیقی کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی عتف بود که به منظور اجرای بند ۲ ماده ۵ آئین‌نامه کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (دبیرخانه در زمینه موضوع فعالیت هر یک از کمیسیون‌های تخصصی با فراخوان از مراکز علمی که دارای مجوز از مراکز ذی‌صلاح هستند، نسبت به تهیه فهرستی از دانشمندان، صاحب‌نظران و متخصصان برجسته کشور در زمینه تخصصی مربوط اقدام می‌کند. اشخاص حقیقی پس از انتخاب توسط کمیسیون تخصصی مربوط از میان فهرست مذکور، با تصمیم کمیسیون دائمی و با حکم دبیر کل شورای عالی به عضویت کمیسیون تخصصی منصوب می‌شوند).

بر این اساس دبیرخانه طی فراخوان از مراکز علمی (از طریق نامه، خبرگزاری‌ها، شبکه‌های صدا و سیما، وب
سایت‌ها)، اطلاعات ۷۸۹ متقاضی عضویت را از طریق وب‌سایت دبیرخانه جمع‌آوری کرد و در اختیار کمیسیون‌های تخصصی قرار داد. کمیسیون‌های تخصصی نیز طی جلسات خود و با اعمال معیار‌های متعدد، نسبت به انتخاب ۱۲۷ نفر اقدام کردند.

دستور دیگر این جلسه بحث تعیین تکلیف طرح‌های کلان ملی کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی عتف بود و طی این دستور این بحث مطرح شد که در راستای اجراق مصوبات جلسات نوزدهم و بیستم شورای عالی عتف مبنی بر اولویت‌بندی طرح‌های کلان ملی با توجه به میزان تاثیرگذاری بر اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، دبیرخانه شورای عالی عتف با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام به اولویت‌بندی طرح‌ها کرد.

بر اساس نتایج این جلسات ۳۱ طرح کلان ملی دارای اولویت و ۱۷ طرح کلان ملی مختومه اعلام شد. به منظور تصمیم‌گیری در خصوص نحوه ادامه فعالیت طرح‌های کلان ملی اولویت‌دار، با توجه به عدم تخصیص اعتبار از سوی دستگاه‌های سفارش‌دهنده، جلسه‌ای با حضور دبیرکل شورا و دبیران محترم کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شد.

در این جلسه مقرر شد دبیران کمیسیون‌ها در اسرع وقت نسبت به تشکیل جلسه با حضور نماینده‌های دستگاه‌های سفارش‌دهنده و تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف طرح‌های کلان ملی کمیسیون متبوع اقدام کنند و نتیجه را جهت ارائه در کمیسیون دائمی و سپس شورای عالی، به دبیرخانه ارسال کنند.

انتهای پیام

captcha