یادآوری سرچشمه مبدا و معاد؛ برنامه تبلیغی حضرت صالح
کد خبر: 3715275
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
در تفسیر سوره مبارکه هود مطرح شد:

یادآوری سرچشمه مبدا و معاد؛ برنامه تبلیغی حضرت صالح

گروه فعالیت‌های قرآنی - نماینده ولی‌فقیه در لرستان، در خصوص برنامه‌های تبلیغی حضرت صالح در هدایت قوم ثمود، عنوان کرد: یادآوری سرچشمه مبدا و معاد برنامه تبلیغی حضرت صالح بود.    

یادآوری سرچشمه مبدا و معاد؛ برنامه تبلیغی حضرت صالح

به گزارش  ایکنا  از لرستان، آیت الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در  استان و امام جمعه خرم آباد، چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت جلسه تفسیر قرآن، در بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد، اظهارکرد: در آیه ۶۱ سوره هود با مضمون وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُجِيبٌ سرگذشت قوم ثمود بیان شده است.

وی با بیان این مطلب که در سوره هود، سرگذشت ۵ پیامبر الهی از جمله حضرت نوح، هود، حضرت صالح و قوم ثمود بیان شده است، اضافه کرد: قوم ثمود در سرزمین وادی‌القری بین مدینه و شام زندگی می کرده و عرب اصیل هستند.

وی با بیان این مطلب که این منطقه یک منطقه سنگی بوده، افزود: نام دیگر قوم ثمود اصحاب الحجر نام داشت.

تراشیدن کوه‌ها و سنگ‌ها؛ مهارت قوم ثمود  

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که قرآن، مهارت قوم ثمود را تراشیدن کوها و سنگ‌ها و ساختن خانه سنگی در دشت می‌داند، خاطرنشان کرد: سرزمین وادی‌القری، حاصلخیز و آباد بود، این در حالی است که قوم ثمود جانشین قوم عاد هستند. 

نماینده ولی‌فقیه در لرستان به تشریح  ویژگی های قوم ثمود پرداخت و گفت: این قوم در ناز و نعمت بوده و آب و هوای مناسب داشتند، منتها کفران نعمت الهی کرده و شکرگزار نبودند.

امام جمعه مردم خرم‌آباد، بت‌پرستی را ویژگی دیگر قوم ثمود برشمرد و با ذکر این مطلب که این قوم ۷۰ خدا از جمله خدای آتش، باد، آب و هوا داشتند، ادامه داد: از ویژگی‌های دیگر قوم ثمود، قساوت قلب و شقاوت آن‌ها بود به طوری که این قوم اهل خونریزی و کشتار بودند.

این مفسر قرآن کریم افزود: ویژگی دیگر قوم ثمود این بود که در انواع گناه غوطه‌ور بودند و گناه کردن برای آنان امر عادی بود، بدین معنا که این قوم آلوده به انواع گناهان بودند.

وی تصریح کرد: قوم ثمود مراسم خاصی داشتند که در این مراسم صخره بزرگی که آنجا بود را می‌پرستیدند.

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که قوم ثمود آدم‌های بدجنسی بودند و در ظلم کردن هیچ گونه ابایی نداشتند، اضافه کرد: حضرت صالح به سوی قومش ثمود مبعوث شد، کمااینکه نام قوم و کلمه ثمود ۲۶ بار در قرآن به کار رفته است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که حضرت صالح در میان قوم ثمود انسانی خیرخواه مهربان و دلسوز بود، افزود: قوم ثمود قبل از آنکه حضرت صالح مبعوث به رسالت شود، در برخی کارها با او مشورت کرده و وی را با نام برادر صدا می‌کردند.

امام جمعه مردم خرم‌آباد در خصوص برنامه تبلیغی حضرت صالح گفت: آن حضرت مردم را دعوت به یکتاپرستی کرده و شرک را نفی کرد، دعوت به توحید اولین برنامه حضرت صالح بود.

این مفسر قرآن کریم یادآوری سرچشمه انسان و توجه به مبدا و معاد، یادآوری نعمت‌ها را دومین برنامه تبلیغی حضرت صالح برشمرد و با ذکر این مطلب که خداوند انسان اولیه را از خاک و نسل انسان را از نطفه آفریده است، اضافه کرد: در روایتی آمده است که تعجب می‌کنم از انسانی که اولش خاک است و در آخر زیر خاک قرار می گیرد اما حرص می‌ورزد و تعجب می‌کنم از انسانی که از پست‌ترین آب ایجاد شده اما متکبر است.

ظلم و اسراف؛ دلیل نابودی اقوام گذشته

وی با بیان این مطلب که کلمه استعمار در قرآن به معنای عمران و آبادانی است و در برخی جاها از آن با عنوان طلب عمر طولانی یاد می‌کنند، عنوان کرد: امروز کلمه استعمار در عرف ما با عنوان کسانی است که چپاول‌گر و غارت ‌گر هستند.

آیت‌الله میرعمادی سومین برنامه تبلیغی حضرت صالح را دعوت به شکر و سپاس‌گزاری و استغفار از گناهان ذکر کرد و ادامه داد: درسی که باید از اقوام گذشته بگیریم خداوند این اقوام را به جهت دو گناه ظلم و اسراف نابود کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه خداوند نعمت را به آن‌ها داد اما اقوام گذشته ناسپاسی می‌کردند، تصریح کرد: از دو گناه از ظلم و اسراف دوری کنیم که ظلم و اسراف موجب هلاکت انسان است.

 رسیدن به تقوا؛ مهم‌ترین فلسفه روزه 

امام جمعه مردم خرم‌آباد، عبرت‌آموزی را هدف بیان داستان‌های گذشتگان برشمرد و گفت: وقتی در یک موقعیت قرار گرفتیم ظلم نکنیم، کمااینکه هیچ چیزی به اندازه خدا به انسان نزدیک نیست.

این مفسر قرآن کریم ماه رمضان را ماه ضیافت الهی، توبه و استغفار برشمرد و با ذکر این مطلب که  با جان و دل پاک به مهمانی خدا برویم، عنوان کرد مهم‌ترین

فلسفه روزه رسیدن به تقواست

وی با بیان این مطلب که در قرآن از دوازده ماه تنها از ماه رمضان نام برده شده است،  اضافه کرد: برترین عبادات و شب‌ها در رمضان آمده است. آیت‌الله میرعمادی گفت: اجابت دعوت و مهمانی خدا این است که ما با قلب پاک برویم، کمااینکه مهم‌ترین فرق روزه با دیگر عبادات این است که روزه عدم‌الفعل بوده و بهترین کار در رمضان انس با قرآن است.

 

انتهای پیام 

 

captcha