امتیازهای مجموعه «اصفهان در انقلاب» از زبان نویسنده
کد خبر: 3715296
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰

امتیازهای مجموعه «اصفهان در انقلاب» از زبان نویسنده

گروه فرهنگی- نویسنده کتاب «انقلاب در اصفهان» گفت: نویسنده در این نوشتار سعی کرده که نقش هیچ صنف یا گروهی از مردم اصفهان را در جریان انقلاب نادیده نگیرد.

امتیازهای مجموعه «اصفهان در انقلاب» از زبان نویسنده

به گزارش ایکنا از اصفهان، عباس نصر، محقق و پژوهشگر تاریخ و نویسنده کتاب« انقلاب در اصفهان» روز گذشته در مراسم آیین رونمایی از این مجموعه تاریخی که در نگارستان امام خمینی(ره) اصفهان برگزارشد، اظهار کرد: در مقدمه این اثر نوشته شده که این کتاب، گزارش و تاریخی نقلی و محلی است، زیرا به اسناد مدون دسترسی نداشته، البته برخی از این اسناد از جمله اسناد ساواک بعدها کشف و منتشر شده و از آنجا که در زمان نگارش کتاب، همان گزارش‌ها نیز در حال فراموشی و تغییر بوده، لذا نویسنده درصدد ثبت آنها در این کتاب برآمده است.
وی افزود: این کتاب، تاریخ تحلیلی نیست؛ بلکه به جریان شناسی تاریخی اصفهان در زمینه‎های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و اقتصادی، مبارزات مردم اصفهان علیه رژیم شاه و نوع و نحوه مواجهه رژیم شاه در مواجهه با مبارزان انقلابی و جامعه شهری اصفهان پرداخته است.
وی افزود: این کتاب به نوعی یک جریان شناسی مذهبی در اصفهان نیز می‌باشد، یعنی در آن به فعالیت روحانیون سیاسی و غیر سیاسی و نقش و زندگی پیروان ادیان مختلف در اصفهان پرداخته است.
این محقق و پژوهشگر گفت: نویسنده در این نوشتار سعی کرده که نقش هیچ صنف یا گروهی از مردم اصفهان را در جریان انقلاب نادیده نگیرد. در واقع کتاب اصفهان در انقلاب، کشکولی از رخدادهای متنوع در اصفهان در دوران انقلاب می‌باشد که و حوادث و اتفاقات را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده است.

این پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: برای انتشار این کتاب با بیش از ۳۰۰ نفر از پیشکسوتان و چهره‌های مطرح استانی و کشوری که به‌نوعی در متن مبارزات انقلاب و تاریخ اصفهان نقش آفرین بوده‌اند، مصاحبه شده و خاطرات بیش از ۳۰۰ نفر از پیشکسوتان مطرح این استان مورد بررسی و یا استفاده قرار گرفته است.
وی افزود: محتوای این کتاب دربرگیرنده اسناد تاریخی، مصاحبه، خاطرات، اخبار منعکس شده اصفهان در نشریات و مطبوعات ملی و بین‌المللی، وصیت‌نامه شهدا و ... است.
نصر ادامه داد: در نگارش این کتاب سعی شده تا رخدادها به همان صورت که اتفاق افتاده است، بازگو شوند و حب و بغض‌ها در قلم نویسنده بی‌اثر یا کم اثر باشند، یعنی با احساس مسئولیت نگاشته شده، زیرا نویسنده پذیرفته که تاریخ نویسی، نوعی حق نویسی در حد توان می‌باشد و یا به نوعی نماد حق پرستی یک نویسنده است.
وی تصریح کرد: برداشت نهایی من بعد از یک عمر مطالعه و تحقیق به عنوان یک تاریخ‌نگار، این ‌است که انقلاب مردم ایران حول محور سه مطالبه یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، لذا جمهوری اسلامی باید به این مقوله مهم توجه اساسی داشته باشد.
انتهای پیام

captcha