رمضان و فوران لطف خدا
کد خبر: 3715330
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶

رمضان و فوران لطف خدا

گروه معارف - از زوایا و سجایای ماه روزه‌داری، زنجیر شدن شیطان است، فلسفه وجودی روزه چشیدن گرسنگی و تشنگی و تمرینی برای گرسنگی و تشنگی روز رستاخیز است. رمضان به افطاری ساده نان و سبزی و پنیر زیباست. وجود سفره‌های مجلل و تشریفات مغایر با رضایت الهی است. روزه‌ برای جلوگیری از اسراف و چشم و هم چشمی‌ها و تداعی‌گر رفتار دینی‌ است نه برای تفاخر و زیاده‌روی.

رمضان و فوران لطف خدا

به گزارش ایکنا از لرستان، رسید آن ماهی که خوان کرم الهی گسترانیده شده ؛ ثواب اعمال مضاعف؛ ماهی که خداوند آمرزنده و رحیم ما شیطان دربند را روانه زندان می‌کند.

در گذران عمر انسان، نسیم‌هایی از لطف و رحمت خدای رب العالمین در مسیر زندگی انسان قرار می‌گیرد و فوران الطاف کریمانه یگانه معبود آمرزنده و رحیم را به گاه رمضان؛ می‌توان به عینه دید.

ماه صیام فرصتی برای ترفیع انسانیت و حرکت در مسیر کمال؛ که به واسطه ارفاق خداوند به بندگان صورت می‌گیرد.

از دیگر مزایا و سجایای ماه روزه‌داری، زنجیر شدن شیطان است، علی‌ایهاالحال ثانیه ثانیه این ماه فرصتی بس نیکوست برای فرو بستن زبان از غیبت و زخم‌زبان؛ و تمرینی برای آنکه آزارمان به موری نرسد و خوشا به حال او که در گذران رمضان مزه چشیدن هزار سال عبادت را کسب می‌کند.

پروردگار یوسف در اعماق چاه؛ ماه صیام را موعد خودسازی، شکستن بت‌های نفس قرار داده تا بنی‌آدم در ماه‌های شوال، ذی‌القعده، ذی الحجه و بعد از آن رنگ و بوی خدایی داشته باشد.

کارگردان جهان، در این ماه بر ما منت نهاده، ما را رهین انوار منور خود ساخته، و وعده فرموده تا قلم عفو بر گناه ما بکشد؛ که او بس خدایی آمرزنده و مهربان است.

سفره پهن است ایهاالناس؛ کاسه و پیمانه را بیاورید و چنان بردارید تا از لبه ظرفتان سرریز کند که فرصت اندک است و عمر چون باد گذران.

آری؛ تنها در طلوع فجر تا صبح صادق شبی از شب های رمضان است که می‌توان ره صدساله را یک شبه رفت. پس تا شب دراز است و قلندر بیدار؛ از خوان کرم الهی متنعم شوید.

افطاری ساده با رنگ و لعاب قناعت

فلسفه وجودی روزه چشیدن گرسنگی و تشنگی و تمرینی برای گرسنگی و تشنگی روز رستاخیز است. رمضان به افطاری ساده نان و سبزی و پنیر زیباست. وجود سفره‌های مجلل و تشریفات مغایر با رضایت الهی است. روزه‌ برای جلوگیری از اسراف و چشم و هم چشمی‌ها و تداعی‌گر رفتار دینی‌ست نه برای تفاخر و زیاده‌روی.

مبادا با گستراندن سفره‌های رنگین از لطف الهی بی‌بهره مانیم و بیاموزیم جایی را برای پابرهنگان باز کنیم که خیر خدا در همین است.

captcha