مراتب روزه‎داری/ در ماه رمضان از خدا چه بخواهیم
کد خبر: 3715444
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
منبر‌های یک دقیقه‎ای؛

مراتب روزه‎داری/ در ماه رمضان از خدا چه بخواهیم

گروه جامعه ــ روزه‎ دارای مراتب است و مرتبه بسیار پایینش همین است که انسان مسلمان برای اطاعت امر خدا در روز ماه رمضان از خوردن و آشامیدن و دیگر مبطلات امساک کند.

کدام روزه عامل تربیت انسان و بهشتی شدن است
به گزارش ایکنا؛ پیامبراکرم (ص) از باب ایجاد حال تنبه و تذکر در دل‌ها در مجمع عمومی مسلمین از مهاجرین و انصار به ایراد خطابه‌ای تکان دهنده و الهام بخش پرداختند آن هم با چند تأکید مکرّر که: (اَیُّها النّاسُ اِنَّهُ قَدْ اَقْبَلَ اِلَیکُم شَهْرُ الله بِالبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَة...)؛ یعنی: «ای مردم، به طور مسلّم ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است...»

پیامبر (ص) از ماه مبارک رمضان تعبیر به «ماه خدا» فرموده است، با اینکه همه ماه‌ها از آن خداست، ولی به اصطلاح ادبی از باب اضافه تشریفی و شرف بخشیدن به این ماه مبارک آن را به ذات اقدس الله نسبت داده و شهرالله‌اش نامیده است؛ همانگونه که از میان تمام مکان‌ها با اینکه همه از آن خداست تنها کعبه عنوان بیت الله یعنی خانه خدا انتخاب شده است.

آنگاه در ادامه خطبه فرمود: (فَاسْأَلوا اللهَ رَبَّکُمْ بِنیّاتٍ صادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طاهِرَةِ اَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصیامِهِ وَ تِلاوَةِ کِتابِهِ)؛ (حال از مقام اقدس اَرفع الله «که ربّ و پروردگار شماست» با نیّت‌های راستین و دل‌های پاک بخواهید که توفیق روزه‎‌داری در این ماه و تلاوت کتابش قرآن را به شما عنایت فرماید).

اینجا «الله» با «ربّکم» توصیف به ربوبیّت شده یعنی خدا از آن نظر که دارای شأن ربوبیّت و پروراندن و حرکت دادن بندگان از نقص و رساندن آن‌ها به کمال است و از جمله مظاهر ربوبیّتش تشریع روزه ماه رمضان و انزال قرآن کریم است؛ از این نظر از ساحت اقدس ربوبیّتش بخواهید که شما را به روزه‎‌داری و تلاوت قرآن در این ماه مبارک موفّق گرداند.

البتّه باید توجّه داشت آن روزه داری که نیاز به توفیق الهی دارد، تنها چند ساعت از خوردن و آشامیدن امساک کردن و بعد به هنگام شب با دو چندان جبران نمودن نمی‎‌باشد بلکه روزه‎دارای مراتب است و مرتبه بسیار پایینش همین است که انسان مسلمان برای اطاعت امر خدا در روز ماه رمضان از خوردن و آشامیدن و دیگر مبطلات امساک کند و یک مرتبه بالاتر اینکه مراقب باشد از اعضاء و جوارحش گناهی صادر نشود. چشمش به آنچه که خدا نگاه کردن به آن را تحریم کرده است نگاه نکند و گوشش صدا‌ها و سخنانی را که خدا گوش کردن به آن‌ها را تحریم کرده است گوش ندهد و زبانش با سخنانی که گفتن آن‌ها را خدا تحریم کرده است از دروغ و غیبت، تهمت و اهانت، نیش زدن و مسخره کردن و... آشنا نشود.

البتّه مراتب بالاتر و بالاتر هم هست که پس از طیّ مراحل پایین، آدمی ممکن است با آن‌ها آشنا گردد مرتبه نهایی‎‌اش همان است.
 
«بخشی از جلسه درس اخلاق آیت الله ضیاء آبادی در مسجد علی بن الحسین (ع)».
انتهای پیام
captcha