کاریکاتور ترامپ، نتانیاهو، سوچی؛ مسببان نسل‌کشی و اعمال ضدبشری در نمایشگاه«پایان یک داعش»
کد خبر: 3715472
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵

کاریکاتور ترامپ، نتانیاهو، سوچی؛ مسببان نسل‌کشی و اعمال ضدبشری در نمایشگاه«پایان یک داعش»

گروه هنر ــ کاریکاتورهای به نمایش درآمده در نمایشگاه «پایان یک داعش» بیشتر متکرز بر چهره‌هایی همچون ترامپ، نتانیاهو، و سوچی اختصاص دارند که امروزه بیشترین اتهام در مورد نسل‌کشی مسلمانان متوجه آنهاست.

کاریکاتور ترامپ، نتانیاهو، سوچی؛ مسببان نسل‌کشی و اعمال ضدبشری در نمایشگاه«پایان یک داعش»

به گزارش ایکنا؛ از دوشنبه هفته گذشته 24 اردیبهشت، دو گالری خانه عکاسان ایران و ابوالفضل عالی واقع در ساختمان مرکزی حوزه هنری، میزبان آثار کارتون و کاریکاتور مسابقه جهانی «پایان یک داعش» است که مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به اتفاق گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار‌کنندگان آن هستند.

شرکت حدود 870 هنرمندان کاریکاتوریست، کارتونیست و همچنین طراح پوستر در این مسابقه از 64 کشور جهان مؤید این نکته است که بسیاری از کشورها صرفنظر از خاستگاه و دلایل شکل‌گیری گروه تروریستی، تکفیری داعش، اساساً با نگاه بشردوستانه با هرگونه اقدام ضدبشری موافق نبوده و هنرمندان آنها با ارسال آثارشان به این مسابقه با زبان هنر نسبت به این گونه اعمال غیرانسانی و تروریستی واکنش منفی نشان می‌دهند.

علاوه بر گالری ابوالفضل عالی که اختصاص به آثار کارتون این مسابقه دارد و هر تابلویی در آن گویای یک روایت تصویری موجز از دلایل و فلسفه شکل‌گیری این گروه تروریستی است که معمولاً در پشت پرده آن ایادی استکبار جهانی و در رأس آنها امریکا، اسرائیل نقش بازی می‌کنند، گالری خانه عکاسان ایران در قالب برپایی این نمایشگاه اختصاص به نمایش آثار کاریکاتور دارد.

آثار کاریکاتور در این نمایشگاه تنها به موضوع ظهور گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه محدود نشده است و علاوه بر ترسیم چهره دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو و ابوبکر بغدادی، ذهن هنرمند کاریکاتوریست معطوف به موضوعات مشابه با آنچه که داعش طی 6 سال سبوعیت خود در دو کشور عراق و سوریه به آن مرتکب شد، بوده و گریزی نیز به کشتار مسلمانان در میانمار نیز زده است.

کاریکاتوری از چهره آنگ سان سوچی، از رهبران میانمار و مشخصاً رئیس جمهور تین‌چیاو که کشتار مسلمانان در میانمار با چراغ سبز وی توسط گروه‌های افراطی بودایی صورت گرفته است نیز در این نمایشگاه به چشم می‌خورد و ناظر بر این نکته است که نسل‌کشی افراد تنها به واسطه عقاید موحدانه و الهی آنها محدود به منحصر به نقطه‌ای از جهان نیست و ایادی استکبار و برخی از دست‌نشاندگان آنها با منحرف کردن اذهان عمومی به سوی منطقه‌ای خاص، در سکوت خبری و در کمال راحتی دست به جنایت بزنند.

همچنین آثار کاریکاتور در این نمایشگاه اشاره‌ای ریشه‌ای به نقش آل سعود در بروز چنین اعمال ننگین و ضدبشری نیز داشته است و در برخی از آثار این نمایشگاه و در قالب تصویرکشیدن ملک سلمان و محمد بن سلمان، توجه مخاطب را به این سمت نیز متوجه می‌کند که حداقل در تجهیز نیروهای تروریستی در کسوت داعشیان، آل سعود نیز با دادن امیدهای واهی و یا تطمیع برخی افراد فریب‌خورده نیز دست داشته‌اند.

اما یکی از نکات بارز این نمایشگاه، کاریکاتور از چهره دونالد ترامپ؛ رئیس جمهور امریکاست که کاریکاتوریست‌ها با توجه به کارهای محیرالعقولی که او به انجام می‌رساند و البته دون شأن یک مقام عالی‌رتبه سیاسی است هر چند که او خود ابایی از ارتکاب به آنها ندارد، سعی در ترسیم چهره‌ای مضحک از یک سیاستمدار امریکایی داشته اند که در نتیجه تصمیم‌گیری‌های او چندان نیز نه به صلاح مردم کشور خود اوست و نه در راستای احقاق حقوق خقه بشریت.

ناگفته نماند که برخی از آثار کاریکاتور براساس چهره دونالد ترامپ که در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند پیشتر هم در مسابقه بین‌المللی کارکاتور «ترامپیسم» که مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری آن را با سازمان هنری و سینمایی دفاع مقدس برگزار کرده بود، شرکت کرده بودند.

یادآور می‌شود، نمایشگاه کارتون، کاریکاتور و پوستر «پایان یک داعش» تا 12 خرداد در دو گالری عالی  و خانه عکاسان ایران ادامه دارد.

انتهای پیام.  

 

   

 

captcha