الله؛ مبدأ نزول و صدور قرآن/حکمت‌آموزی؛ ویژگی مهم قرآن‌
کد خبر: 3715583
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
در تفسیر سوره زمر مطرح شد؛

الله؛ مبدأ نزول و صدور قرآن/حکمت‌آموزی؛ ویژگی مهم قرآن‌

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان، حکمت‌آموزی را ویژگی مهم قرآن‌کریم ذکر کرد و گفت: الله، مبدأ نزول و صدور قرآن است.

 الله؛ مبدا نزول و صدور قرآن/حکمت‌آموزی؛ ویژگی مهم قرآن‌

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، شامگاه جمعه، ۲۸اردیبهشت در جلسه تفسیر قرآن، که در مسجد بعثت خرم‌آباد برگزار شد، اظهارکرد: نخستین آیه سوره مبارکه زمر با این مضمون «تَنْزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ» به عظمت قرآن‌کریم اشاره دارد.
وی، مبدا صدور و نزول قرآن را الله دانست و با ذکر این مطلب که الله، اسمی از اسماء الحسنی الهی است، اضافه کرد: از الله با عنوان مستجمع جمیع کمالات یاد می‌شود بدین معنا که جمیع کمالات در آن جمع است.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که واژه الله در این سوره با دو صفت عزیز و حکیم آمده است، در این راستا، گفت: بدین معنا که قرآن کتاب خداست و قرآن از مقام بالا به مقام پایین آمده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان، واژه عزیز را با عنوان دست نیافتنی معنا کرد و با بیان این‌که عزیز در قرآن ۸۸ مرتبه آمده و در ۴۶ مرتبه در کنار واژه حکیم به کار رفته است، اضافه کرد: آمدن واژه عزیز در این آیه بیانگر این مطلب است قرآن از جایی دست نایافتنی آمده کسی نتوانسته است در این کتاب نفوذ پیدا کند، کمااینکه کلمه عزیز به‌معنای نفوذناپذیری است.
امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: قرآن از سوی خدایی آمده و هیچ چیز نمی‌تواند در آن رخنه کند تنزیل پیدا کرده است.
این مفسر قرآن‌کریم افزود: صفت دومی که در این آیه برای الله آمده حکیم است که این واژه ۹۷ مورد در قرآن آمده است.
وی واژه حکمت را به‌معنای تعالیم و آموزه‌‌هایی دانست که خطاناپذیر است و افزود: حکیم به کسی گفته می‌شود که بنای کارش بر اساس منفعت و مصلحت بوده و از لهو و لعب به‌دور است.

صفات عزیز و حکیم خدا در قرآن تجلی پیدا کرده است

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که صفت عزیز و حکیم خدا در قرآن تجلی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: هر اوصافی که بعد از اسم الله آمده است به‌منزله تبیین خصوصیات کتاب قرآن‌کریم است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان حکمت‌آموزی را ویژگی کتابی برشمرد که از الله حکیم صادر شده و اضافه کرد: قرآن از سوی الله که بلندمرتبه و جامع جمیع کمالات است نازل شده است.
امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: تنزیل قرآن به لفظ است نه این‌که این کتاب در مرتبه اعلا با کلمات بوده است، بلکه این کلمات مرتبه تنزیل قرآن است.

عزت‌آفرینی و حکمت‌آموزی؛ ویزگی‌های آیات قرآن

این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که خداوند متعال در این آیه مبدا نزول و صدور قرآن را بیان کرده است، افزود: مبدا نزول و صدور قرآن الله است.
وی با بیان این مطلب که الله به دو صفت عزیز و حکیم تجلی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: آیات قرآن عزت‌آفرین و حکمت‌آموز است.

انتهای پیام

captcha