امساک ظاهری؛ رفتاری سمبلیک در هدایت به صراط مستقیم
کد خبر: 3715597
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
حجت‌الاسلام علم‌الهدی عنوان کرد:

امساک ظاهری؛ رفتاری سمبلیک در هدایت به صراط مستقیم

کانون خبرنگاران نبأ ــ بخشی از نصیب ما از ماه رمضان همین حظ‌های روحی و ملکوتی است؛ امساک ظاهری، رفتاری سمبلیک است که از رهگذر آن بتوانیم اعضا و جوارح و حتی فکر و اندیشه خود را به مسیر درست که همان صراط مستقیم است، هدایت کنیم.

حظ‌های روحی و ملکوتی نصیب انسان از ماه رمضان/ امساک ظاهری؛ رفتاری سمبلیک در هدایت به صراط مستقیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علم‌الهدی، مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌ بن الحسن(ع) در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، درباره اهمیت برنامه‌ریزی برای خودسازی و تهذیب نفس در فرصت ماه رمضان، گفت: ماه رمضان فرصتی است که خداوند در اختیار بندگان خود قرار داده که با پالایش روح و روان خود برنامه‌های ارزشمند معنوی را در این ماه تمرین کرده و در ماه‌های دیگر ادامه دهند.
وی افزود: هیچ کاری بدون برنامه‌ریزی عملیاتی ممکن نمی‌شود، رمضان فرصت خوبی برای برنامه‌ریزی تهذیب نفس و مدیریت و بهره‌برداری از آن در ماه‌های دیگر است.
حجت‌الاسلام علم‌الهدی درباره امساک ظاهری و باطنی در ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: به‌طور قطع امساک ظاهری رفتاری سمبلیک است، اگر ما آب و غذا نمی‌خوریم برای این است که تمرینی باشد که ما نگاه، افکار، اندیشه، زبان، اعضا و جوارح و حتی روح و روان خود را در مسیر رشد و تعالی قرار دهیم؛ در واقع ملاک موفقیت ما این است که از رهگذر امساک خوردن و نوشیدن بتوانیم اعضا و جوارح و حتی فکر و اندیشه خود را به مسیر درست که همان صراط مستقیم است، هدایت کنیم.
مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌ بن الحسن(ع) درباره خودسازی برای فعالیت‌های اجتماعی معنوی در این ماه، اظهار کرد: فعالیت‌ و تعاملات اجتماعی نظیر نماز جماعت، نماز جمعه یا نماز عید که دین تعریف می‌کند همه پیام‌های ارزشمند رفتار را به ما می‌دهد و آن این است که در کنار این امورات از احوال مؤمنان، فقرا و محرومان غافل نشویم و از آنها دلجویی داشته باشیم.
وی افزود: در ماه رمضان همه با هم از خوردن و آشامیدن امساک می‌کنیم پس باید در کنار هم از حال یکدیگر باخبر باشیم که اگر کسی نیاز به کمک داشت یاری‌دهنده او باشیم در غیر این صورت از رمضان صرفا گرسنگی و تشنگی آن برای ما می‌ماند.
حجت‌الاسلام علم‌الهدی ادامه داد: اعمال عبادی اجتماعی برای شکوفایی تعامل بین مردم در همکاری با هم در جهت ایثار، گذشت و اصلاح بین خود است.
مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌ بن الحسن(ع) درباره ارتقای معنوی و تربیت نفس، گفت: نخستین قدم در تربیت نفس و ارتقای معنوی، سفر از نفس به سوی حق است؛ یعنی اگر آنچه دل‌مان خواست طبق عقل و دستورات الهی بود، خوب است اما اگر آنچه دل انسان تقاضا کرد طبق هوای نفس بود شیطانی است. بنابراین، در ماه مبارک رمضان باید بیش از اینکه به دل خود توجه کنیم، به خواسته‌های الهی توجه و رضایت او را در همه اعمال، افکار و عقاید کسب کنیم.
وی درباره اینکه برای بهره‌وری از فرصت‌های معنوی ماه رمضان به چه مقدماتی نیاز داریم، اظهار کرد: مهم‌ترین نیاز ما تفکر در اعمال عبادی است که آن را هدفمند و خالص برای خدا انجام دهیم.
حجت‌الاسلام علم‌الهدی افزود: در این ماه تلاوت قرآن ارزشمند است اما دقت و تدبر در آیات آن اثربخشی بهتری دارد؛ نماز همراه با خضوع و خشوع مقابل عظمت الهی از دیگر اعمال لذت‌بخش در این ماه است.
مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌ بن الحسن(ع) ادامه داد: دین از ماه عبادت صوری صرف نخواسته بلکه از ما خواسته عبادت حقیقی داشته باشیم و از عبادت خداوند لذت ملکوتی و روحانی کسب کنیم.
وی درباره چگونگی حفظ نشاط معنوی حاصل از ماه رمضان بعد سپری شدن این ماه، گفت: ماه رمضان فرصت تمرین و آماده‌سازی برای 11 ماه دیگر سال است که انسان با انرژی بتواند از اندوخته این ماه استفاده کند؛ بخشی از نصیب ما از ماه رمضان همین حظ‌های روحی و ملکوتی است.
حجت‌الاسلام علم‌الهدی در پایان یادآور شد: امید که همه ما در ماه مبارک رمضان با وحدت و همدلی مقابل دشمنان خارجی ایستادگی کرده و در حد توان به فکر فقرا و مستمندان باشیم و آنان را یاری دهیم.
عصمت علی‌آبادی
انتهای پیام

captcha