نقش مؤثر روزه در حصول تقوا/ بهشت از آنِ متقیان است
کد خبر: 3715619
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰

نقش مؤثر روزه در حصول تقوا/ بهشت از آنِ متقیان است

گروه معارف - امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: روزه عبادتی است که در فراهم‌ کردن زمینۀ «حصول تقوا و پرهیزگاری»، «نزول کتاب‌های آسمانی»، «ترک گناهان»، «رشد و برکت در عبادات»، «بستن درب‌های جهنم»، «بازشدن درب‌های ‌بهشت» و «کنترل شیاطین» بسیار تاثیرگذار است.

روزه زمینه رسیدن به تقوا را در انسان فراهم می‌کند

به گزارش ایکنا از سیستان‌ و بلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان صبح امروز در جمع نمازگزاران مسجد مکی این شهر، گفت: الله تعالی در قرآن کریم می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» (بقره: 182) یعنی روزه واجب شده است تا انسان به تقوا برسد.
وی ادامه داد: از قرآن عظیم‌الشأن و سنت منوّر حضرت رسول(ص) چنان برداشت می‌شود که تقوا مهم‌ترین محور و بزرگ‌ترین اصل است، زیرا تمام احکامی که الله تعالی وضع کرده‌ به «تقوا» می‌رسند و احکام گوناگون برای آن هستند که در انسان «تقوا» ایجاد شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: الله تعالی با ماه رمضان فضایی به‌وجود آورده که در آن از یک طرف گرفتن روزه، پرداخت زکات، تلاوت قرآن و ادای نماز است و از طرف دیگر ترک همه گناهان؛ فضای ماه رمضان در حصول تقوا فوق‌العاده مؤثر است.
وی افزود: روزه عبادتی است که در فراهم‌ کردن زمینۀ «حصول تقوا و پرهیزگاری»، «نزول کتاب‌های آسمانی»، «ترک گناهان»، «رشد و برکت در عبادات»، «بستن درب‌های جهنم»، «بازشدن درب‌های ‌بهشت» و «کنترل شیاطین» بسیار تاثیرگذار است.
مولوی عبدالحمید اظهار کرد: فلسفۀ فرضیت روزه آن است که انسان به تقوا برسد. انسان متقی محبوب‌ترین انسان نزد الله و نزدیک‌ترین انسان به رسول‌الله است. بهشت از آنِ متقیان است. الله تعالی به متقیان درجه بسیار بالایی عنایت کرده است؛ بهشت از آنِ پرهیزگاران است، خداوند می‌فرماید: «إن للمتقین مفازاً حدائق و أعنابا» (نبأ: 31-32).
وی با اشاره به مناسبت روزه با نزول کتاب‌های آسمانی، بیان کرد: الله‌ تعالی مناسب دانسته در ماه رمضان که ماه نزول قرآن است، بر ما روزه را لازم قرار دهد؛ روزه با کلام خدا و قرآن مناسبت زیادی دارد. الله تعالی پیش از نزول تورات به حضرت موسی دستور داد که 30 روز روزه بگیرد، وقتی حضرت موسی 30 روز را تکمیل کرد این عمل مورد پسند الله تعالی قرار گرفت، لذا به حضرت موسی دستور داد که 10 روز دیگر نیز روزه بگیرد، وقتی حضرت موسی 40 روز کامل روزه گرفت، خداوند متعال «تورات» را نازل کرد.
مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان افزود: روزه زمینه پرهیزگاری و شرایط پذیرش کتاب و عمل به احکام آن را فراهم می‌کند. انسان وقتی پرهیزگار شود به کلام خدا عمل می‌کند. در تمام احکام الهی من‌جمله روزه حکمت وجود دارد. انسان اگر به برنامۀ الهی تن ندهد و در عمل به آن تعلّل کند به وارستگاری نمی‌رسد.

انتهای پیام

captcha