جایگاه قرآن در دانشگاه‌های لیبی/ سرزمین یک میلیون حافظ و افتخارات دانشجوی پزشکی
کد خبر: 3715664
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین شد:

جایگاه قرآن در دانشگاه‌های لیبی/ سرزمین یک میلیون حافظ و افتخارات دانشجوی پزشکی

گروه بین‌الملل ـ عبدالرحمن مجلی عبدالحلیم قاسم از حافظان کل قرآن لیبی با اشاره به جایگاه آموزش قرآن در دانشگاه‌های کشورش گفت: هر سال در لیبی مسابقات قرآن به منظور تشویق دانشجویان به حفظ و تلاوت قرآن برگزار می‌شود.

دلایل کمرنگ‌شدن اهتمام به قرآن در سرزمین یک میلیون حافظ 

عبدالرحمن مجلی عبدالحلیم قاسم، حافظ کل قرآن از کشور لیبی در گفت‌وگو با ایکنا در ارتباط با جایگاه آموزش قرآن در دانشگاه‌های لیبی گفت: هر سال مسابقات قرآن کریم به منظور تشویق دانشجویان به حفظ و تلاوت قرآن میان دانشگاه‌های این کشور برگزار می‌شود، اما متاسفانه لیبی هم‌اکنون در شرایط دشوار و پیچیده سیاسی به سر می‌برد و همین امر موجب کم‌رنگ شدن توجه به محافل و جلسات قرآنی و حتی جامعه قرآنی در این کشور شده است. 

وی در ادامه با اشاره به این که لیبی سرزمین ملقب به یک میلیون حافظ است و از جمله کشورهایی است که در گذشته توجه بسیاری به قرآن کریم در این کشور داشت، ابراز امیداواری کرد که کشورش هرچه سریعتر این شرایط سخت و پیچیده سیاسی را پشت سر گذارد و بار دیگر شاهد رونق مجدد محافل و جلسات قرآنی و اهتمام ویژه به قرآن در این کشور باشیم.

چگونگی حفظ قرآن

عبدالرحمن مجلی عبدالحلیم قاسم در بخش دیگری از این گفت‌وگو به چگونگی حفظ کل قرآن اشاره کرد و گفت:  من از هشت سالگی حفظ قرآن را آغاز کرده و به لطف خداوند توانستم حفظ قرآن را در 11 سالگی به پایان ببرم.

دلایل کمرنگ‌شدن اهتمام به قرآن در سرزمین یک میلیون حافظ

این حافظ لیبیایی با اشاره این که وی حفظ قرآن را در مکتب‌خانه‌های قرآنی و به روش قدیمی نوشتن بر روی لوح فراگرفته است، گفت: من حفظ و قرائت کلام وحی را در این مراکز سنتی آموزش قرآن و از طریق ارائه برای استاد آموختم.

وی در ارتباط با اساتید قرآنی خود گفت: من در ابتدا قرآن را نزد شیخ عمر محمد، از اساتید قرآن در بنغازی آموختم پس از او، اجازه قرائت به روایت قالون را از شیخ محمد خلیل الزروق و محمد احمد جادالله، استاد مشهور قرائات در لیبی کسب کردم.

الگوگیری از شهریار پرهیزگار

عبدالرحمن مجلی تصریح کرد: «من در طول مدت آموزش قرآن از اساتید زیادی تأثیر گرفتم که به‌عنوان نمونه می‌توانم به شیخ احمد صدیق منشاوی از مصر، استاد شهریار پرهیزگار از جمهوری اسلامی ایران و شیخ عمر قزابری از مراکش اشاره کنم».

افتخارات

وی با بیان این که تاکنون سه بار در مسابقات بین‌المللی قرآن شرکت کرده است، اظهار کرد: «من در مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه الجزایر در سال 2010 رتبه دوم و در مسابقات بین‌المللی قرآن لیبی رتبه سوم را کسب کردم و در مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه خارطوم در سودان نیز حائز رتبه دوم شدم».

دلایل کمرنگ‌شدن اهتمام به قرآن در سرزمین یک میلیون حافظ

وی در رابطه با عوامل گرایش به حفظ و تلاوت قرآن کریم گفت: «پدر من حافظ قرآن بود و او دوست داشت ما نیز اهل قرآن باشیم و شکر خدا من در خانواده توانستم به این امر دست یابم و حفظ قرآن را در سنین پایین به پایان ببرم».

سرزمین یک میلیون حافظ

این حافظ لیبیایی قرآن کریم در بخش دیگری از این گفت‌وگو در ارتباط با اهتمام مردم این کشور به قرآن کریم تصریح کرد: «لیبی به سرزمین یک میلیون حافظ شهرت دارد و خدا را شکر ما در طول نسل‌ها قرآن را گرامی داشته‌ایم».

عبدالرحمن مجلی در ادامه سخنان خود به استعمار ایتالیا در لیبی اشاره کرد و افزود: آنها می‌خواستند همه چیز را از ما بگیرند، اما ما حفظ قرآن را آغازکرده و به لطف خدا توانستیم اکنون به ویژه در مسابقات بین‌المللی قرآن به مراحل پیشرفته‌ای برسیم و از خداوند می‌خواهیم به ما کمک کند تا بتوانیم از این میراث کهن محافظت کنیم.

آموزش قرآن در لیبی

وی دررابطه با نحوه آموزش قرآن در لیبی گفت: علاوه بر مکتب‌خانه‌‎های قرآنی، مدارس جدید و دانشگاه‌های اسلامی نیز در لیبی وجود دارند همچون دانشگاه اسلامی «الاسمریه» و دانشگاه امام محمد بن علی در شهر «بیضاء» که دانشجویان را به حفظ قرآن تشویق می‌کنند به گونه‌ای که دانشجویان این دانشگاه‌ها برای فارغ‌التحصیلی از این مراکز آکادمیک ملزم به حفظ حداقل نیمی از قرآن هستند.

این حافظ لیبیایی قرآن کریم گفت: من از شرکت‌کنندگان در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در مشهد بودم و برای نخستین بار بود که شاهد برگزاری یک رویداد بین‌المللی قرآنی ویژه دانشجویان بودم.

وی تاکید کرد: برگزاری مسابقات قرآن دانشجویی، طرح و اقدامی جدید و بسیار خوبی بود و امیدوارم که این اقدام در دیگر کشورها نیز اتفاق بیفتد تا دانشجویان مسلمان به قرآن اهتمام بیشتری بورزند.

عبدالرحمن مجلی عبدالحلیم قاسم در مورد تصمیم مسئولان و دست‌اندرکاران مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان برای پخش تلویزیونی این رقابت‌ها گفت: زمانی که این مسابقات پخش شود، بسیاری از کشورهای مسلمان آن را می‌بینند و متوجه می‌شوند که در این کشور مسابقات قرآنی دانشجویی برگزار شده و همچنین قرآن‌آموزان از گوش دادن به ملاحظات داوران و شنیدن قرائت قاریان برتر استفاده‌ زیادی می‌کنند.

یادآوری می‌شود؛ عبدالرحمن مجلی عبدالحلیم قاسم؛ دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه «طرابلس» لیبی و حافظ کل قرآن این کشور است که به‌عنوان نماینده لیبی در رشته حفظ کل قرآن در مرحله نهایی ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان در مشهد حضور داشت.

دلایل کمرنگ‌شدن اهتمام به قرآن در سرزمین یک میلیون حافظ

انتهای پیام

captcha