کشورهای موفق در جذب گردشگر ویژه ماه رمضان
کد خبر: 3715778
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
شیخ‌الاسلامی تبیین کرد:

کشورهای موفق در جذب گردشگر ویژه ماه رمضان

گروه جامعه ــ رئیس مرکز توسعه گردشگری کشورهای اسلامی معتقد است؛ در زمینه گردشگری رمضان بیش از آنکه کشور مسلمانی همچون ایران به فعالیت بپردازد، کشورهای اسپانیا، فرانسه، ترکیه و .... مشغول ارائه خدمات هستند به نحوی که مسافران علاقه‌مند به روزه‌داری و مسافرت را با در نظر گرفتن شرایط رفاهی عالی به کشور خود دعوت می‌کنند.

کشورهای غیرمسلمان بهتر از ایران در جذب گردشگر ماه رمضان عمل کرده‌اند

علیرضا شیخ‌الاسلامی، رئیس مرکز توسعه گردشگری کشورهای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به ظرفیت‌های خوبی که در ماه میارک رمضان برای گردشگری در کشورمان وجود دارد، گفت: در زمینه گردشگری رمضان بیش از آنکه کشور مسلمانی همچون ایران به فعالیت بپردازد، کشورهای اسپانیا، فرانسه، ترکیه و .... مشغول ارائه خدمات و کسب درامد هستند؛ به نحوی که مسافران علاقه‌مند به روزه داری و مسافرت را با در نظر گرفتن شرایط رفاهی عالی به کشور خود دعوت می‌کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال در این کشورها اعلام می‌شود کسانی که بیش از 10 روز به این کشور سفر کنند، پرواز رایگان خواهند داشت. بدین ترتیب مسافر جذب می‌شود و کشور مقصد از سایر خدماتی که ارائه می‌دهد می‌تواند هزینه پرواز را نیز جبران کند.

شیخ الاسلام با بیان اینکه بیش از 900 میلیون نفر اهل سنت در دنیا وجود دارد که علاقه مند به برنامه‌های قرآنی هستند، اظهار کرد: بسیاری از کشورها این زمینه‌ها را فراهم و با برپایی برنامه‌های قرآنی اقدام به جذب توریست می‌کنند.

وی وجود شهرهای مذهبی همچون مشهد مقدس، قم و شیراز را عاملی برای جذب توریست و گردشگر در ماه مبارک رمضان خواند و گفت: اما هیچ برنامه مدونی در این زمینه برای جذب مخاطب وجود ندارد، چرا که در بخش دولتی متولی خاصی وجود ندارد و در بخش خصوصی نیز تضمینی برای فعالیت نیست.  

وی از جمله ظرفیت‌های موجود در کشورمان طی ماه مبارک رمضان را تنوع غذایی در استان‌ها برشمرد و عنوان کرد: انواع خوراکی‌های طبع سرد و گرم در کشور ما طی این ماه مبارک طبخ می‌شود. همچنین مراکز خوبی فعال هستند که انواع برنامه‌های دینی و مذهبی را اجرایی می‌کنند و می‌توانند مسلمانان را به عنوان توریست به خود جذب کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال شخصا برنامه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی را دنبال می‌کنم اما سازمان حج و زیارت، وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی هر یک خودشان را متولی می‌دانند و مشخص نیست مجوز را باید از کدام نهاد گرفت. وضعیت درمانی خوبی در کشور ما برقرار است و از این ظرفیت می‌توان برای جذب توریست استفاده کرد، اما اسیر دلال‌ها شده‌ایم و آنها قدرتشان بیش از ما است.

این کارشناس گردشگری در پایان یادآور شد: ظرفیت‌های گردشگری در کشور ما بی‌بدیل است، اما کسانی که باید این قابلیت‌ها را بشناسند و بکار گیرند وجود ندارند؛ به عنوان مثال در گردشگری سلامت هیچ متولی خاصی وجود ندارد و هر فردی به صورت جداگانه به کسب درآمد می‌پردازد، این در حالی است که در برخی کشورها با برنامه ریزی مدون به بهترین نحو مشغول بهره‌برداری از امکانات خود هستند.

انتهای پیام

captcha