نهضت اجتماعی برای ازدواج ایجاد شود/ ابراز تاسف از افزایش طلاق
کد خبر: 3715782
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
حجت‌الاسلام رفیعی:

نهضت اجتماعی برای ازدواج ایجاد شود/ ابراز تاسف از افزایش طلاق

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) ضمن ابراز تاسف از افزایش طلاق در کشور گفت: سخنان من در مورد ازدواج صرفا برای دختران و پسران مجرد نیست بلکه برای زنان شوهر از دست داده و مردان زن از دست داده هم هست و معتقدم باید نهضت و حرکتی اجتماعی در این مسئله ایجاد شود و برخی خرافات مانند وفاداری به همسر و ... مبنای تصمیم قرار نگیرد.

نهضت اجتماعی برای ازدواج ایجاد شود/ ابراز تاسف از افزایش طلاق

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 29 اردیبهشت ماه در تفسیر سوره 36 سوره احزاب گفت: زید تنها صحابی پیامبر است که نامش در قرآن کریم آمده است؛ ایشان در هشت سالگی اسیر و برده شد که حضرت خدیجه او را خرید و به پیامبر بخشید و پیامبر نیز ایشان را آزاد کرد ولی وقتی پدرش  متوجه شد که او در نزد پیامبر است محضر ایشان رسیدند که او را به نزد خودشان ببرند ولی در نهایت زید با نهایت احترام از این  کار امتناع کرد و به فرزندخواندگی پیامبر درآمد ولی آیه نازل شد که پسرخوانده همانند فرزند نیست لذا پیامبر(ص) فرزند پسری ندارد.

رفیعی بیان کرد: آیه 36 در مورد ازدواج زید با زینب دختر جحش است که به دستور و فرمان پیامبر صورت گرفت و زینب نیز با وجود کراهت و مخالفت به دستور پیامبر با او ازدواج کرد و عمده دلیل ایشان نیز این بود که من از خاندان بزرگ و سرمایه‌دار هستم و زید نیز فقیر و برده بوده است که در نهایت نیز این ازدواج به علت داشتن دو خصلت در زینب یعنی کبر و تکبر و بدزبانی منجر به طلاق شد.

رفیعی با بیان اینکه براساس روایات اگر کسی موجب ازدواج دو نفر شود خداوند او را به تزویج حورالعین در می‌آورد و با صدیقین مشهور خواهد شد بیان کرد: برخی با تصور اینکه ممکن است ازدواج دو نفر منجر به متلاشی شدن شود از ترغیب به ازدواج خود داری می‌کنند که این آیه این مسئله را نفی کرده است.

وی عنوان کرد: پیامبر(ص) به زینب امر کرد تا با زید ازدواج کند تا برخی خرافات آن مانند طبقه و پول و ... را ملاک برای ازدواج قرار ندهد زیرا برخی می‌گویند ما به علت اینکه شغل پدرمان ساده است و یا خانه ما در محله فقیرنشین و ... است خواستگار مناسبی نداریم.

وی با اشاره به پیام‌های آیه 36 احزاب ادامه داد:  قضای الهی تکوینی و یا تشریعی است و تکوینی قضا و حکمی است که انجامش حتمی است ولی قضای تشریعی حتمی نیست و اختیار انجامش با خداست و اگر کسی به آن عمل کرد تبعیت کرده و در صورت امتناع، معصیت مرتکب شده است.

رفیعی اظهار کرد: آیه می‌خواهد بگوید با احکام و دستورات تشریعی الهی مانند خمس و جهاد و ترک ربا و حرمت نگاه به نامحرم و ... مخالفت نکنید.

استاد حوزه علمیه با اشاره به رواج پدیده‌هایی مانند ازدواج سفید و همجنس‌گرایی در غرب و برخی کشورهای دیگر که در مقابل ازدواج مدنظر اسلام مطرح می‌شود بیان کرد: این طرح‌ها باعث فروپاشی نظام خانوادگی در غرب شده و این فکر در حال رسوخ به برخی کشورهای اسلامی هم هست و به همین دلیل شاهد کاهش ازدواج در کشور و افزایش طلاق هستیم.

وی افزود: روایت داریم که ازدواج باعث شرافت و کرامت و کفایت انسان و سبب کنترل هرزگی چشم و باعث آرامش و مودت می شود.

رفیعی با بیان اینکه در چهار جا رحمت الهی نازل شده و دعا مستجاب است عننوان کرد: در روایت بیان شده وقتی باران می‌بارد، در کعبه باز می‌شود؛ وقتی فرزندی از روی رحمت نگاه به والدینش می‌کند و هنگام ازدواج رحمت الهی می‌بارد و آن وقت، وقت دعا کردن است.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: برخی فقر را دلیلی  برای ازدواج نکردن قرار می‌دهند که در رویات بیان شده اگر کسی به علت فقر ازدواج را ترک کند و به گناه بیفتد به خدا سوء ظن پیدا کرده است و سوءظن به خدا مصیبت است.

رفیعی با بیان اینکه دین ملاک اصلی در ازدواج از نظر اسلام است گفت: در روایت بیان شده که اگر کسی دختری را تنها برای زیبایی و یا ثروت بگیرد خداوند او را رها خواهد کرد.

وی افزود: البته اگر کسی دنبال تدین همسر خود باشد جمال و مال نیز به دنبال او به دست خواهد آمد ولی اگر کسی صرفا به دنبال جمال باشد آن را به دست نخواهد آورد.

رفیعی ادامه داد: سخنان من در مورد ازدواج صرفا برای دختران و پسران مجرد نیست بلکه برای زنان شوهر از دست داده و مردان زن از دست داده هم هست و معتقدم باید نهضت و حرکتی اجتماعی در این مسئله ایجاد شود و برخی خرافات مانند وفاداری به همسر و ... مبنای تصمیم قرار نگیرد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با اشاره به برخی روایات در مورد زنان و مردان ملعون تصریح کرد: در روایت بیان شده است اگر زن و یا مردی دائما برای همسرش اخبار بد بیاورد و او را آزار دهد ملعون است.

وی افزود: همچنین در روایت  بیان شده است که زنی که با خشم در چهره شوهرش بنگرد و باعث آزار و عصبانیت او باشد مورد لعن فرشته‌ها و خداوند است.

رفیعی گفت: کسانی که گردن شوهر خود تکلیفی بگذارند که توان برآوردن آن را ندارد از دیگر زنانی هستند که در زمره ملعونین  خواهند بود همچنین زنان و مردانی که به ساحر و رمال مراجعه می‌کنند تا برخی عیوب احتمالی در همسرانشان را درمان کنند.

انتهای پیام   

captcha