قرآن، بهترین تفسیر از انسان و هستی ارائه کرده است/ تعامل با حوزه نجف برای گسترش تفسیر
کد خبر: 3715807
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
حجت‌الاسلام میرکتولی خبر داد:

قرآن، بهترین تفسیر از انسان و هستی ارائه کرده است/ تعامل با حوزه نجف برای گسترش تفسیر

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر مجمع عالی تفسیر با بیان اینکه قرآن، بهترین تفسیر از انسان و هستی را ارائه کرده است، به برخی کارهای انجام شده مجمع برای گسترش تفسیر خبر داد و گفت: تعامل با حوزه نجف برای گسترش کرسی‌های تفسیری شیعه، ایجاد معاونت تبلیغ، رسانه و بین‌الملل و احیای نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از جمله کارهای انجام شده یا در دست اقدام است.

قرآن، بهترین تفسیر از انسان و هستی ارائه کرده است/ تعامل با حوزه نجف برای گسترش تفسیر

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی، دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه امروز 29 اردیبهشت ماه در نشستی خبری با اشاره به آیه شریفه «... وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ؛ [زيرا آنان را] با دلايل آشكار و نوشته‌‏ها [فرستاديم] و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى و اميد كه آنان بينديشند (نحل/ 44)» گفت:  قرآن کریم دارای دو نزول مستقیم و غیرمستقیم و بی واسطه است.

وی افزود: قرآن کریم یکبار بر قلب مهربان و نازنین پیامبر(ص) که صادر اول و عقل کل و ختم رسل است نازل شد و نزول دوم نیز نزول به همه توده‌ها و آحاد مردم در همه عصرها و نسل‌ها بوه است و آیه 44 سوره نحل دلیل آشکاری بر این مسئله است.

میرکتولی بیان کرد: خداوند رسالت تبیین و شح آیات الهی را بر دوش پیامبر گذاشته و فرموده است که ما این متن را به تو دادیم و شرح بی نهایت آن نیز بر عهده تو وراسخون  در علم است و از طرفی در درون انسان نیز فطرت را که دفینه‌‌ای ارزشمند است قرار داد و این فطرت الهی نیاز به یک همراه دارد.

دبیر مجمع عالی تفسیر اظهار کرد: این همراه درونی برای فطرت همراهی است که با صاحبخانه درونی همنوا و هماهنگ باشد؛ بنابراین انسان نباید میهمانی را به قلب خود دعوت کند که با آن ناسازگار است و بهترین همراه آیات قرآن کریم است.

میرکتولی با اشاره به آیه 78 سوره نحل «وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛ و خدا شما را از شكم مادرانتان در حالى كه چيزى نمى‏‌دانستيد بيرون آورد و براى شما گوش و چشمها و دلها قرار داد باشد كه سپاسگزارى كنيد»  ادامه داد: مراد از اینکه انسان چیزی نمی‌دانست علوم حوزوی و دانشگاهی نیست بلکه  مراد این است که انسان را ظرفی خالی قرار نداد، بلکه در درون فطرتش عدالت دوستی و بوی خوش نیکی و مهربانی و پاکی را قرار داد، بنابراین رفتن به سمت پاکی و هدایت اجبار و زور لازم ندارد، بلکه انسان فطرتا به دنبال این مسائل است ولی برخی افراد به علت دنیاطلبی و ... میهمانی را به خانه دعوت می‌کنند که با میزبان سازگاری ندارد.

وی اظهار کرد: بدون مبالغه قرآن کریم نه تنها برترین کتاب عالم است، بلکه برترین سخن خداوند هم هست؛ سلطان بر همه کتب و سخنان است و به تعبیر قرآن آن را جمع کردیم و از دالانی پاک بر قلبی پاک فرود آوردیم و آن را قرآن قرار دادیم تا روز قیامت برای همه مایه بهره و استفاده باشد.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه عنوان کرد: به تعبیر مرحوم کاشف الغظاء اگر قرآن نبود و نازل نمی‌شد و یا از تحریف مصون نبود، هیچ اثری از ادیان و کتب پیشین هم نبود زیرا قرآن تورات و انجیل غیرمحرف را معرفی کرد؛ انبیائی مانند موسی و عیسی و داود(ع) را به درستی معرفی کرد؛ اگر قرآن نبود چهره‌ای زشت از حضرت داود(ع) در تورات محرف تصویر شده و یا تهمت‌های ناسزایی به مریم(ع) و به عیسی زده شده است که قرآن غبار از همه این مسائل زدود و چهره‌ای نورانی از انبیاء را نشان داد.

میرکتولی تصریح کرد: قرآن اول خودش را ثابت و همه را به مبارزه دعوت کرد و این مبارزه تاکنون هم ادامه دارد و کسی نتوانسته به مبارزه آن بیاید و بعد هم رسالت پیامبر(ص) را ثابت کرد و به کتب و انبیاء پیشین حقانیت بخشید.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه عنوان کرد: قرآن مهیمن بر همه کتب آسمانی است و در این کتاب بایدها، نبایدها، بودها و نبودها وجود دارد؛ فرموده باید اخلاق و فضائل باشد و فقه و حقوق باشد ولی قانون شکنی و ظلم به خدا، خود، دیگران و طبیعت نباشد؛ زیرا رآن بهترین تفسیر انسان و تفسیر هستی است که در آیه 33 فرقان فرموده است «وَلَا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْنَاكَ بِالْحَقِّ وَأَحْسَنَ تَفْسِيرًا؛ و براى تو مثلى نياوردند مگر آنكه [ما] حق را با نيكوترين بيان براى تو آورديم».

وی با بیان اینکه بعثت واقعی در شب قدر رخ داد و چون هدف بعثت انبیاء محقق نشد لذا پیامبر آمد تا این رسالت را تکمیل کند تصریح کرد: قرآن کریم سفره آماده و رنگین برای همه است؛ پس نباید چیزی بر این سفره اضافه کنیم بلکه باید در پای این سفره زانو بزنیم و از آن بهره ببریم.

میرکتولی اظهار کرد: مجمع عالی تفسیر از چهارسال پیش با هدف آشناکردن بیشتر مردم با تفسیر قرآن اقدام به اعزام استادان تفسیر به نقاط مختلف کشور کرد که در سال اول، 30 نفر، سال دوم، 60 نفر، سال سوم، 100 نفر و امسال نیز 160 نفر به داخل و خارج کشور در ماه رمضان برای بیان تفسیر اعزام شده‌اند.

میرکتولی گفت: حوزه علمیه دارای هزار استاد سطح عالی و خارج است و امیدواریم که به همین تعداد نیز کرسی تفسیر داشته باشیم که هم اکنون در حد 500 کرسی است.

وی با بیان اینکه تهران نیز امسال تحت پوشش طرح اعزام تفسیر قرار گرفته و در 20 مسجد این کار در ماه مبارک در حال انجام است، عنوان کرد: ایجاد معاونت تبلیغ، رسانه و بین‌الملل از کارهای انجام شده در مجمع عالی تفسیر است که در کنار معاونت آموزش، پژوهش و تبلیغ فعالیت دارد.

وی ایجاد کتابخانه تخصصی دیجیتال، احیای نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه همچنین برپایی دوره‌های مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی استادان تفسیر را از دیگر کارهای در دست انجام برشمرد.

میرکتولی گفت: همکاری و تعامل با حوزه نجف برای برپایی کرسی‌های تفسیر، دانشگاه علوم و معارف قرآن همچنین تعامل با رسانه‌ها را از دیگر کارهای انجام شده و یا در دستور کار عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اعزام استادان تفسیر موج تفسیری در کشور ایجاد کرده است، افزود: امیدوارم شاهد شکوفایی تفسیر شیعه در حوزه نجف به زبان عربی باشیم.

انتهای پیام

captcha