شیعه را از زبان شیعیان می‌شناسند/ تأسیس «مؤسسه البیان للتواصل والتأصیل»
کد خبر: 3715904
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
علیزاده موسوی عنوان کرد:

شیعه را از زبان شیعیان می‌شناسند/ تأسیس «مؤسسه البیان للتواصل والتأصیل»

گروه جامعه ــ رئیس مؤسسه البیان للتواصل والتأصیل از تأسیس این مؤسسه با هدف احصای ظرفیت‌های شیعه، تدوین دانشنامه تفکر شیعه و تدوین اصول گفت‌و‌گوهای انتقادی با هدف معرفی شیعه از طریق شیعیان خبر داد.

جهان شیعه را از زبان شیعیان خواهدشناخت/ تأسیس «مؤسسه البیان للتواصل والتأصیل»

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی، رئیس سابق پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با ایکنا؛ از تأسیس و آغاز فعالیت «مؤسسه البیان للتواصل والتأصیل» برای معرفی شیعه از طریق شیعیان به جهان خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر فعالیت‌های الحاد و رشد اندیشه‌های مدرن در کشورهای اسلامی از یک سو و رشد اندیشه‌های تکفیری در جهان اسلام از سوی دیگر موجب شده مسلمانان خصوصاً و کل مردم جهان عموماً به دنبال یک راه حل برای نجات از بحران‌ها باشند، راه حلی که در آن هم دین لحاظ شده باشد و هم اعتدال.

از دل شیعه هیچگاه تکفیر بیرون نیامده است

وی ادامه داد: با بررسی وضعیت و کشتارهایی که جریان‌های تکفیری به وجود آورده‌اند و رشد اندیشه‌های الحاد در جهان اسلام مشاهده می‌کنیم از میان قرائت‌هایی که از اسلام شده به شیعه نگاه ویژه‌ای وجود دارد، چرا که از دل شیعه هیچگاه تکفیر و سربُریدن بیرون نیامده است.

این پژوهشگر حوزه دین با اشاره به اینکه هیچ یک از مراجع شیعه در طول تاریخ اسلام فتوای سر بریدن یا به آتش زدن کسی را نداده‌اند و نگاه اعتدالی همیشه در اندیشه شیعه حاکم بوده است، اظهار کرد: عقلانیتی که در شیعه هست شاید در سایر مذاهب کمتر ببینیم؛ از سوی دیگر الحاد هم دعوت به بی‌دینی می‌کند و جامعه اسلامی و جامعه جهانی را به چالش کشیده است؛ با این شرایط جهان به دنبال معنای جدیدی از زندگی است و این معنای جدید از زندگی در مکتب اهل بیت(ع) وجود دارد و یکی از راهکارهایی است که در دنیا کمتر شاهد آن هستیم و شاید تنها مکتبی که دارای الگوهایی است که همه قبولشان دارند شیعه باشد، چرا که تمام مذاهب اسلامی ائمه شیعه را به عنوان کسانی که می‌توانند الگو باشند می‌شناسند.

رئیس مؤسسه البیان للتواصل والتأصیل به کتاب‌های متعددی که توسط مسلمانان مذاهب مختلف در خصوص ائمه اطهار(ع) نوشته شده است نیز اشاره و عنوان کرد: این هم ظرفیتی است برای شیعه که در دنیای بحران زده امروز که بحران معنی وجود دارد، بتواند خود را عرضه کند.

وی ادامه داد: در نامه‌ای که مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی نوشتند، پرسش‌هایی را مطرح و از آنها خواستند که به دنبال پاسخ پرسش‌ها در قرآن باشند؛ ما  به این نتیجه رسیدیم که جوانان اروپایی برای اینکه بتوانند پاسخی را پیدا کنند نمی‌توانند کل قرآن را مطالعه کنند و ما باید کاری را در ترازهای بین‌المللی ارائه کنیم تا این جوانان بتوانند از آن استفاده کنند.

نتوانسته‌ایم یک قرائت به روز از حیث روش شناسانه در خصوص شیعه معرفی کنیم

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی افزود: از سوی دیگر در جهان نتوانسته‌ایم یک قرائت به روز از حیث روش شناسانه در خصوص شیعه معرفی و دیدگاه‌های شیعه را نسبت به موضوعات مختلف بیان و تبیین کنیم. بر همین اساس مؤسسه‌ای را تشکیل دادیم به عنوان «مؤسسه البیان للتواصل والتأصیل» که سه کار در عرض هم برای شیعه انجام می‌دهد.

احصای ظرفیت‌های شیعه در جهان

وی به تبیین سه کار ویژه این مؤسسه پرداخت و عنوان کرد: اولاً ظرفیت‌های شیعه را در جهان احصاء می‌کنیم تا ببینیم که در دنیا چه مؤسسات و شخصیت‌هایی را داریم و چه دپارتمان‌های شیعه شناسی فعالیت‌ می‌کنند تا ببینیم که چه وزنی در دنیا داریم. این کار موجب می‌شود ظرفیت شناسی کاملی صورت گیرد.

تبیین موسوعه و دانشنامه تفکر شیعه به چهار زبان و چاپ در کشورهای مقصد

علیزاده موسوی ادامه داد: دوم تببین یک دوره موسوعه یا دانش نامه فکر شیعی به صورت توصیفی و تبیینی است که در آن به دنبال استدلال نیستیم و فقط می‌خواهیم بگوییم قرائت شیعه از موضوعات مختلف چگونه است بر همین اساس 20 موضوع را در نظر گرفته‌ایم مثلاً حقوق بشر، زن، خانواده، سبک زندگی، حدیث، اخلاق و ... از منظر شیعه و افراد متخصص هر حوزه مطالب آن حوزه را خواهند نوشت. این مطالب فعلاً به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه تولید و چاپ آنها نیز در کشورهای مقصد خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر متون خوبی استخراج و به زبان روز بیان شود علاقه‌مندان زیادی در دنیا وجود دارند که می‌خواهند بدانند شیعه چه می‌گوید؛ رایزنی‌هایی نیز صورت گرفته و توسط مؤسسات خارجی چه در کشورهای عربی و چه کشورهای انگلیس، آمریکا، کانادا، استرالیا و ...  برای انتشار مطالب اعلام آمادگی شده است. هر موضوع نیز بین 100 تا 150 صفحه است و کاملاً توصیفی نظر شیعه در باب موضوعات عنوان شده، البته مرجع‌ها و رفرنس‌های قوی را در این کتاب‌ها مطرح می‌کنیم تا هر کسی بخواهد مطالعه بیشتری داشته و استدلال‌ها را بداند به این منابع مراجعه کند.

رئیس مؤسسه البیان للتواصل والتأصیل محور سوم فعالیت این مؤسسه را در حوزه گفت‌وگوهای انتقادی اعلام کرد و گفت: ما قائل به این هستیم که اگر بخواهیم به تقریب اصلی برسیم و جایگاه تقریب را تقویت کنیم، گام اول تکیه بر اشتراکات است مانند خداوند و قرآن. در خصوص غیرمسلمانان هم قرآن می‌فرماید ای پیامبر به غیر مسلمان‌ها بگو که بیایند بر چیزی که بین ما و شما مشترک است یعنی توحید تمرکز کنیم و وقتی این تمرکز شروع شد بحث دوم پیش می‌آید یعنی ما باید خودمان را عرضه کنیم یه این معنی که بگوییم نظرمان چیست.

باید اصول فرهنگ گفت‌وگو و مدیریت اختلاف را مشخص کنیم

وی در خصوص اینکه چگونه باید شیعه را به غیر مسلمانان عرضه کنیم، گفت: یکی از کار ویژه‌های این مؤسسه این است که فرهنگ گفت‌وگو و مدیریت اختلاف را مشخص کند. اعتقاد ما بر این است که گفت‌و‌گو و اختلاف مبانی اجتماعی، کلامی، فقهی، علمی، فلسفی و منطقی دارد و هیچ دو انسانی نیستند که یکسان باشند و حتی در مباحث اجتماعی هم همین را می‌بینیم.

این پژوهشگر حوزه حج عنوان کرد: نگاه کنید در جامعه ما چقدر آمار طلاق بالا است. یکی از علت‌های اساسی این مسئله این است که فرهنگ گفت‌وگو و مدیریت اختلاف در بین خانواده‌های ما وجود ندارد و اختلاف‌ها به بحران تبدیل می‌شود در حالی که فرهنگ مدیریت اختلاف اگر از لایه‌های زیرین جامعه ایجاد شود و آموزش داده شود که چگونه مشکلات را مدیریت کنند تا به نزاع کشیده نشود، بسیاری از آسیب‌ها از جمله طلاق کاهش پیدا می‌کند.  

وی اعلام کرد: ما به دنبال این هستیم که این فرهنگ و لوازم و الزامات آن را آنگونه که در قرآن بیان شده، تبیین کنیم. قرآن می‌گوید «دعوت کن به راهت و راهت را به همه بیان کن». چون زبان ما زبان بین‌المللی نیست کسانی معرف شیعه شده‌اند که خود شیعه نیستند و نه از روی غرض بلکه از روی ادراکی که داشته‌اند نتوانسته‌اند واقعیت شیعه را بیان کنند، چهره‌هایی مثل مادلونگ، نیومن و ... قرائت‌هایی از شیعه ارائه کرده‌اند که با فرهنگ شیعه مطابق نیست، بر همین اساس ما تلاش می‌کنیم شیعه را آنگونه که هست معرفی کنیم.

انتهای پیام

captcha