ورع؛ مهم‌ترین امساک ماه مبارک رمضان
کد خبر: 3715941
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
مبلغ حوزوی عنوان کرد:

ورع؛ مهم‌ترین امساک ماه مبارک رمضان

کانون خبرنگاران نبأ ــ مهم‌ترین امساک ماه مبارک رمضان ورع است که درجه آن بالاتر از تقوا قرار دارد؛ در تقوا انسان از گناه دوری می‌کند اما در ورع حتی فکر و اندیشه گناه را هم ندارد.

 ورع؛ مهم‌ترین امساک ماه مبارک رمضان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌ سیدمحمدرضا امامی، مدیر حوزه علمیه قائم چیذر در گفت‌وگو با کانون خبرنگاراران ایکنا، نبأ، گفت: هر عبادتی که انسان انجام می‌دهد، باید پشتوانه ایمانی داشته باشد یعنی شخص بداند این عبادت برای چه کسی است و چه حاصلی برای او دارد.
وی با بیان اینکه عبادت صرف انجام تکلیف نیست، عنوان کرد: فلسفه عبادت بندگی خداوند است و این زمانی اتفاق می‌افتد که انسان ایمان خود را تقویت کند که آن هم با مطالعه، تحقیق، پیروی از دستورات اولیای الهی یعنی ائمه معصومین(ع) و قرآن ممکن است؛ این موارد بهترین برنامه برای خودسازی و تهذیب نفس است که انسان را به معرفت و بصیرت می‌رساند.
حجت‌الاسلام امامی درباره رسیدن به سلامت معنوی در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: تلاوت قرآن همراه با تدبر و عمل به دستورات آن از جمله برنامه‌های خوب برای رسیدن به سلامت معنوی است.
مدیر حوزه علمیه قائم چیذر افزود: شاید گفته شود که عمل به همه دستورات قرآن ساده نیست؛ بله همین طور است اما انسان با مداومت و استمرار، سعی و تلاش، تحقیق و گوش فرا دادن به علمای ربانی دین می‌تواند به هدف برسد چراکه خداوند این استعداد و توانایی را به انسان داده است.
وی ادامه داد: ارتباط با خدا، رابطه حسنه با مردم، اطعام، صدقه، امر به معروف و نهی از منکر، هدایت اطرافیان به صراط مستقیم، رساندن خیر معنوی و مادی به دیگران و بسیاری اعمال صالح دیگر می‌تواند در ماه مبارک رمضان انسان را به سلامت معنوی نزدیک کند.
حجت‌الاسلام امامی درباره مهم‌ترین امساک باطنی در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در روایت است که روزی پیامبر(ص) خانمی را دیدند که همسایه خود را دشنام داد، به او فرمودند که افطار کن به این دلیل که با فحاشی روزه خود را باطل کردی.
مدیر حوزه علمیه قائم چیذر افزود: نورانیت ماه مبارک رمضان باید به جایی برسد که همه اعضا و جوارح انسان از گناه دوری کند؛ مهم‌ترین امساک ماه مبارک رمضان ورع است که بالاتر از تقوا قرار دارد؛ در تقوا انسان از گناه دوری می‌کند اما در ورع حتی فکر و اندیشه گناه را هم نمی‌کند.
وی درباره خودسازی برای فعالیت‌های اجتماعی معنوی، گفت: گاهی برخی افراد به لحاظ معنوی نیازمند دستگیری هستند اگر شما او را به کلمه طیبه هدایت نکنید در واقع کوتاهی و گناه کرده‌اید، انسان متقی با روش احسن افراد را به صراط مستقیم هدایت می‌کند.
حجت‌الاسلام امامی در پاسخ به اینکه ارتقای معنوی و تربیت نفس را از کجا شروع کنیم؛ اظهار کرد: در این زمینه انسان ابتدا باید اعتقاد و ایمان خود را بسنجد که از کجا سرچشمه گرفته است و در کدام طریق قرار دارد. وقتی یک جوان با نیت خالص دست به عملیات انتحاری می‌زند، نشان از این دارد که سرچشمه اعتقادی و ایمان او اشکال داشته است، انسان باید ابتدا با تحقیق و با یقین مسیر سعادت خود را پیدا و سپس شروع به حرکت کند.
وی ادامه داد: اکثر افراد هنگام بیماری برای مراجعه به پزشک نزد حاذق‌ترین آنها می‌روند، اما متأسفانه درباره دین و سعادت دنیا و آخرت خود با سهل‌انگاری بسیار زیاد برخورد می‌کنند.
امامی با بیان اینکه تبعیت از ولایت فقیه ما را به وحدت کلمه و کلمه توحید دعوت می‌کند، عنوان کرد: فرعونیان بین اهل مصر تفرقه می‌انداختند که بر آنان حکومت کنند امروز هم آمریکا از آن طرف دنیا می‌آید و برخی دول اسلامی او را در آغوش می‌کشند که نتیجه آن ویرانی‌ها در یمن، سوریه، عراق و سایر کشورهای اسلامی است.
مدیر حوزه علمیه قائم چیذر در پایان گفت: امید که همه ما اعم از مسئولان و مردم با بصیرت و تبعیت از دستورات قرآن و اهل ‌بیت(ع) جزء منتظران واقعی امام زمان(عج) باشیم و با تدبر در آیات و دستورات الهی زمینه رشد و پیشرفت جامعه اسلامی را فراهم کنیم.
عصمت علی‌آبادی
انتهای پیام

captcha