انسان با قوه عقل برابر هوای نفس می‎ایستد
کد خبر: 3715965
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

انسان با قوه عقل برابر هوای نفس می‎ایستد

گروه معارف ــ رئیس موسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه که انسان با قوه عقل خود در مقابل هوای نفس می‌ایستد گفت: کارهایی که به آن عقلانی گفته می‌شود از جمله کارهایی است که به وسیله تفکر انسان انجام می‌شود و کارهای نفسانی وابسته به غریزه انسان است.

انسان با قوه عقل در برابر هوای نفس می‎ایستد

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌‌الله محمد‌تقی مصباح‌یزدی ‌شب گذشته، 29 اردیبهشت ‌در جلسه درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، با اشاره به رابطه غریزه و عقل انسان گفت: یکی از مواجهات عقل انسان با غریزه در مسایل عبادی و دینی متجلی است.
وی افزود: انسان در هنگام گرسنگی باید از غریزه تبعیت کرده و غذا بخورد ولی اسلام این رابطه را در ضمن مشروع بودن منظم کرده است؛ در واقع در زمانی که روزه بر انسان واجب می شود عقل انسان به وی دستور می دهد که تا ساعاتی از غذا خوردن دست بکشد ولی غریزه چنین مطلبی را بر نمی تابد؛ در واقع این عقل انسان است که به سخن غریزه گوش نمی دهد.
رئیس موسسه امام خمینی(ره) با ذکر این مطلب که از جمله مواجهات این دو، در مساله ازدواج است بیان کرد: وقتی زمان ازدواج انسان فرا برسد عقل و غریزه وی را تشویق به ازدواج می‌کند ولی معمولا آنچه غریزه می‌طلبد عقل انسان را از آن برحذر می‌دارد و مخالف آن است.
استاد حوزه با ذکر این مطلب که انسان با قوه عقل خود در مقابل هوای نفس می ایستد اظهارکرد: کارهایی که به آن عقلانی گفته می‌شود از جمله کارهایی است که به وسیله تفکر انسان انجام می شود و کارهای نفسانی وابسته به غریزه انسان است.
مصباح‌یزدی تصریح کرد: اگر انسان بخواهد به سمت جلب رضایت خدا حرکت کند بهترین راهکار برای مقابله با هوای نفس خواهد بود؛ معمولاً غریزه ضدعقل است که انسان هنگام روزه و تمایلات جنسی توسط غریزه وسوسه می‌شود اما مقابل آن ایستادگی می‌کند.
این استاد حوزه یادآورشد: اگر بخواهیم غریزه را کالبد شکافی کنیم باید بگوییم که نفس غریزه‌ای است که تفکر در آن جایی ندارد اما عقل نفس همراه با تفکر است که انسان در آن از عقل خود کمک می‌گیرد.
وی با ذکر این مطلب که عقل ضد‌نفس است اظهارکرد: این سخن به این معنی است که اقتصائات این دو با یکدیگر در حال جنگ هستند در فلسفه عقل یکی از قوای نفس است اما در اخلاق نفس دشمن مقابل عقل است.
انتهای پیام

captcha