ملامحمد فضولی بغدادی؛ شخصیتی بزرگ اما ناشناخته
کد خبر: 3716002
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴

ملامحمد فضولی بغدادی؛ شخصیتی بزرگ اما ناشناخته

گروه فرهنگی - مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی از برگزاری محفل فضولی‌خوانی در حوزه هنری استان خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این محفل شناساندن شخصیت بزرگ و ناشناخته ملامحمد فضولی بغدادی به دوستداران فرهنگ و هنر است.

برگزاری محفل فضولی خوانی در حوزه هنری آذربایجان غربی/ملامحمد فضولی بغدادی؛ شخصیتی بزرگ اما ناشناخته

مصطفی قلیزاده علیار مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی بیان کرد: ملامحمد فضولی بغدادی شاعر قرن دهم هجری و از بزرگ ترین شاعران ترکی، فارسی و عربی بود که دارای شعرهای عرفانی بسیاری است.
وی با بیان اینکه این شاعر ناشناخته اشعار عرفانی و کلاسیک زیبایی به سه زبان زنده دنیا دارد، خاطرنشان کرد: ملامحمد فضولی علاوه بر شاعری، دانشمند و متفکری همچون سنایی و مولوی بود و آثار علمی، اعتقادی و تاریخی فراوانی دارد.
قلیزاده علیار افزود: این شاعر بزرگ و ناشناخته دارای سه دیوان به زبان ترکی و فارسی و عربی است و بزرگ ترین شاعر سراسر ادبیان ترکی به شمار می رود و کسانی همچون صائب تبریزی، بیدل، کلیم کاشانی و شهریار تابع او بودند.
مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه محفل فضولی خوانی هر 2 هفته یک بار روزهای سه شنبه در محل حوزه هنری استان برگزار می شود، تصریح کرد: در این محفل، دیوان ترکی ایشان خوانده شده و به شرح و تفسیر آن می پردازیم که با استقبال بسیار خوب اهل ادب استان و همچنین امام جمعه ارومیه نیز مواجه شده است.
وی با بیان اینکه مرحومه حسیبه مازی اوغلو پروفسور اهل ترکیه یکی از دیوان های فارسی ملامحمد فضولی را در ترکیه به چاپ رسانده بود، اظهار کرد: نخستین مقتل ترکی نیز با عنوان تاریخ عاشورا حدیقه السعداء از آثار برجسته این شاعر بزرگ می باشد.
قلیزاده علیار ادامه داد: ملامحمد فضولی بغدادی اهل حله عراق بوده و در کربلا مدفون شده است که شاعر بزرگی نیز در زمینه اهل بیت بوده و تخلص فضولی نیز که برای خود برگزیده از فضل و فضیلت برگرفته شده است.
انتهای پیام

captcha