نگرش قرآن به رستگاری در رمضان‌المبارک
کد خبر: 3716019
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰

نگرش قرآن به رستگاری در رمضان‌المبارک

گروه معارف - امام جمعه هریس با بیان اینکه فلسفه ماه رمضان رسیدن انسان به تقوا است، افزود: در آیه 10 سوره شمس می‌خوانیم «آری رستگاری از آن کسی است که نفس خویش را تربیت کند و رشد و نمو دهد و از آلودگی به خلق و خوی شیطانی و گناه و عصیان و کفر پاک سازد».

نگرش قرآن به رستگاری در رمضان‌المبارک

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، رمضان؛ یعنى، انسان خود را میان طاعت الهى قرار می‌دهد تا نفس او نرم و آماده بندگى شود. معناى «رمضان» در روایات؛ در بسیارى از احادیث اهل بیت(ع) از گفتن کلمه «رمضان» به تنهایى نهى شده و سفارش شده است که آن‌ را «ماه رمضان» نام گذارند؛ زیرا «رمضان» یکى از اسماى الهى است.
اشیا، زمان‌ها و مکان‌ها نیز دارای حقیقت و باطن می‌باشند. یکی از آن زمان‌ها، ماه مبارک رمضان است. در فرهنگ اسلامی ماه رمضان یکی از مهم ترین و محترم ترین ماه‌های سال است؛ ماهی که نزد مسلمانان به ماه عبادت و طهارت معروف بوده و آن را به تعبیر پیامبر(ص) ماه خدا می نامند.
هدف از ارسال رسول این است که انسان رستگار شود
حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه هریس در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: هدف از ارسال رسول و کتب آسمانی این است که انسان رستگار شود و به مقصد برسد و ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مغتنمی برای خودسازی و تزکیه نفس است.
وی با استناد به آیه 10سوره شمس خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: آری رستگاری از آن کسی است که نفس خویش را تربیت کند و رشد و نمو دهد و از آلودگی به خلق و خوی شیطانی و گناه و عصیان و کفر پاک سازد.
حجت‌الاسلام احمدی از راه موفقیت رستگاری گفت و ادامه داد: یکی از راه موفقیت و رستگاری خداوند بندگی خداوند است و ایمان و عمل صالح از شروط رستگاری قلمداد می شود.
امام جمعه هریس ضمن بازگو نمودن فلسفه ماه رمضان یادآور شد: فلسفه ماه رمضان رسیدن انسان به تقوا است.
وی با اشار به فرموده پیغمبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند: رمضان ماه خداست و آن ماهی است که خداوند در آن حسنات را می‌افزاید و گناهان را محو می‌سازد. آن ماه برکت است و ماه انابه و توبه و مغفرت است. ماهی است که بر آتش قفل زده‌اند و رستگاری در بهشت است. پس در آن از هر حرامی دوری کنید و بر تلاوت قرآن مداومت ورزید. حوائجتان را در آن درخواست نمایید و به یاد پروردگارتان اشتغال یابید. ماه رمضان همچون سایر ماه‌ها برایتان نباشد که برای آن در پیشگاه حضرت حق حرمت و فضلی است.
حجت‌الاسلام احمدی تاکید کرد: مؤمن روزه‌دار، دو وقت خوشحالی وجود دارد که لحظه افطار و عید فطر است و رستگاری و رضایت الهی نتیجه اخروی روزه در ماه مبارک رمضان و انجام تکلیف الهی است.
تمرین یک ماهه رمضان تمرینی مفید و نیکو است
حجت‌السلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: این تمرین یک ماهه رمضان در کفّ نفس و خودداری از درخواست نفسانی، تمرینی مفید و نیکو است برای تقویت اراده و خویشتن داری در باقی سال؛ چون انسانی که یک ماه به دستور الهی در مقابل خواست حلال نفس خویش مقاومت کرده و فقط به خاطر رضای خداوند از نیازهای طبیعی خود مانند خوردن و آشامیدن اجتناب نموده است، این قدرت را خواهد داشت تا در یازده ماه دیگر سال در مقابل وساوس شیطانی و درخواست های نفسانی نفس اماره خویش مقاومت نموده و اهل تقوا و رستگاری شود.
وی افزود: تذکرهایی بر سر راه ما قرار دارد تا رستگار شویم و یکی از این تذکارها، ماه مبارک رمضان است.
حجت‌الاسلام مرسلی ضمن بازگو نمودن نتیجه اخروی روزه اظهار کرد: رستگاری و رضایت الهی مهم ترین نتیجه اخروی روزه در ماه مبارک رمضان است.
وی با استناد به آیه یک سوره مومنون خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: همانا اهل ایمان به فیروزی و رستگاری رسیدند.
حجت السلام مرسلی ادامه داد: مسلمانان باید خود را دراین ماه برای رضای خدا خالص کنند تا رستگار شوند.
وی افزود: خداوند انسان ها را در ماه رمضان به میهمانی خودش دعوت نموده است و برای ما طهارت روحی می خواهد.
امام جمعه مهربان از باز بودن درهای رحمت خداوند در ماه رمضان بر روی بندگان گفت و یادآور شد: خداوند در این ماه درهای رحمت را بر روی بندگان باز می‌کند و بندگان نباید این فرصت را از دست بدهند، چراکه این ماه زود می گذرد و بنده صالح کسی است که نهایت استفاده از این ماه را بکند.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فر مایند: آدم دين‏دار چون مى‌انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى ‏كند متواضع است. چون قناعت مى‌كند، بى‏ نياز است. به آنچه داده شده خشنود است. چون تنهايى را برگزيده از دوستان بى ‏نياز است. چون هوا و هوس را رها كرده آزاد است. چون دنيا را فرو گذارده از بدى‌ها و گزندهاى آن در امان است. چون حسادت را دور افكنده محبتش آشكار است. مردم را نمى ‏ترساند پس از آنان نمى‌هراسد و به آنان تجاوز نمى ‏كند پس از گزندشان در امان است. به هيچ چيز دل نمى ‏بندد پس به رستگارى و كمال فضيلت دست مى‏ يابد و عافيت را به ديده بصيرت مى ‏نگرد پس كارش به پشيمانى نمى ‏كِشد.
حجت‌الاسلام مرسلی رستگاری را نتیجه خوب زیستن دانست و تاکید کرد: سعادت موعود و رستگاری که هدف آفرینش انسان و ارسال هادی به سوی او است، نتیجه‌ خوب دانستن، خوب زیستن و خوب عمل کردن او در راه رسیدن به آن هدف است و از آن‌جا که این هدف بسی ارزش‌مند است، خیلی‌ها سختی‌های راه را به جان می‌خرند و به امید وصول از تحمل آن‌ها نیز لذت می‌برند و نیز سراسر زندگی و عمر از این‌که در راه هدف طی می‌شود، برای‌شان گوارا و لذیذ است که این خود نوعی سعادت است و رستگاری، هر‌چند نه به اندازه آن سعادت که رسیدن به هدف در پی دارد.

انتهای پیام

captcha