مسجد نیازمند امام جماعتی با توانمندی برقراری ارتباط با نسل جدید است
کد خبر: 3716249
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹

مسجد نیازمند امام جماعتی با توانمندی برقراری ارتباط با نسل جدید است

گروه اجتماعی - مدیر هیأت امنای رسیدگی به امور مساجد تهران گفت: یکی از راهکارهای ورود جوانان به مسجد، ارتباط خوب امام جماعت و توانمندی وی در برقراری ارتباط با نسل جدید است.

مسجد نیازمند امام جماعتی با توانمندی برقراری ارتباط با نسل جدید است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس اوتارخانی، مدیر هیأت امنای رسیدگی به امور مساجد تهران درگفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: یکی از ثمرات حضور جوان در مسجد که در روایت به آن اشاره شده، پیدا کردن رفیق خوب است و کلامی که از زبان عالم در مسجد می‌شنود، او را از گناه و گمراهی باز داشته و در مسیر هدایت قرار می‌دهد.‎
وی اظهار کرد: مسجد به تعبیر حضرت امام(ره) سنگری است که اگر توانستیم جوان و نوجوان را به این سنگر جذب کنیم، قدرت ایستادگی او در برابر گناه و آسیب‌های جامعه افزایش پیدا می‌کند و از عوامل مهم در این جذب، نقش والدین است؛ وقتی والدین اعمال عبادی خود را با انگیزه و اشتیاق به‌جا می‌آورند و به آن مقید هستند، فرزندی که در این خانواده رشد می‌کند خود‌به‌خود به امور مذهبی گرایش پیدا‌ خواهد کرد.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: از دیگر عوامل موثر در جذب جوان به مسجد، مسائل و شرایط مربوط به مسجد است، مسجد باید جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد و از نظر نظافت و پاکیزگی باید در سطحی باشد که وقتی جوان در مسجد حاضر می‌شود، به آن رغبت پیدا کند.
مسجدی‌های ما باید آموزش دیده باشند
وی افزود: مسجدی‌های ما باید آموزش دیده باشند و بدانند که یکی از رسالت‌های آنها جذب جوان به مسجد است، یعنی نمازگزاران سن بالای مسجد ما بدانند که وقتی نوجوان و جوانی به مسجد می‌آید، باید هم و غم نگه داشتن او را در مسجد داشته باشند و عامل مهم دیگر، امام جماعت است؛ امام جماعتی که بتواند با نوجوان و جوان ارتباطی صحیح و صمیمی برقرار کند.
اوتارخانی با اشاره به دیگر عوامل موثر در جذب جوان به مسجد، تصریح کرد: عوامل موثر در این امر، مجموعه عواملی است که مرتبط با یکدیگر و مکمل هم هستند. خانواده، مدرسه، رسانه و عوامل درون مسجدی از جمله عواملی است که باید در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم. در کنار اینها حتی بحث شهرسازی هم مهم است، اینکه مسجد از لحاظ دسترسی شهری در کجا و با چه مختصاتی ساخته بشود.
مدیر هیأت امنای رسیدگی به امور مساجد تهران در رابطه با نقش رسانه‌ها در این خصوص توضیح داد: هنرمندان و بازیگرانی که در عرصه رسانه و به عنوان الگو برای جوانان مطرح می‌شوند، چند صحنه از اینها در مسجد و درحال عبادت نشان داده شده و چه ویژگی‌ها و تقیداتی دارند تا جوان به آن تمایل پیدا کند.
این مسئول عنوان کرد: در بحث نظام مدیریت مساجد، هر فردی باید وظیفه و جایگاه شرعی و قانونی خود را بداند. خیلی از مشکلاتی که در مدیریت مسجد به‌وجود می‌آید ناشی از این است که طرف مقابل اصلاً جایگاه خودش را نمی‌داند یا از خلأ قانونی موجود در این زمینه استفاده می‌کند و ورود بعضی از ادارات و سازمان‌ها به بحث مدیریتی مساجد ضد قانون است.
وی با بیان اینکه در نظام مدیریت مسجد، متولی مسجد از نظر شرع، ولی فقیه و حاکم شرع است و ولی فقیه در این زمینه می‌تواند تصمیم بگیرد، ادامه داد: در بحث شهرسازی وقی یک مسجد در بزرگراه یا اتوبان قرار می‌گیرد و باید تخریب شود، شهرداری نمی‌تواند به صلاحدید خودش تصمیم بگیرد و برای تخریب مسجد باید از حاکم شرع اجازه بگیرد.

مسجد دارای دو شأن سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است
اوتارخانی مطرح کرد: مسجد دارای دو شأن سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. شأن سخت افزاری شامل ساختن و رسیدگی به بنای مسجد و کارهای مرتبط با آن است و شأن نرم‌افزاری آن شامل امور داخلی مسجد، مثل تعیین امام جماعت و کارهای فرهنگی و عبادی است.
وی افزود: ولی فقیه شأن سخت‌افزاری خود را طبق قانون به اداره اوقاف واگذار کرده و طبق ماده یک بند دوم قانون مصوب سال ۱۳۶۳، اداره اماکن مذهبی که ترتیب خاصی برای اداره آنها داده نشده، به استثنای مساجد، مدارس علمیه و تکایا به اداره اوقاف واگذار شده و برای اینکه اختلافی به وجود نیاید در آیین نامه اجرایی مصوب سال ۱۳۶۳ تبصره ذیل ماده ۳ توضیح می‌دهد که ساختمان مسجد جزو رغبات مسجد است و ساخت و نگه‌داشت مسجد بر عهده اوقاف است و اداره اوقاف نمی‌تواند در امور داخلی مسجد از قبیل تعیین امام جماعت و انجام اعمال عبادی دخالت کند.
این مسئول ادامه داد: طبق ماده ۵ قانون اختیارات اداره کل اوقاف، این اداره می‌تواند برای اداره اماکن موقوفات عامه، فردی امین یا گروهی از امنا را قرار بدهد و بعد در آیین نامه اجرایی مصوب در سال ۱۳۶۵ طی یازده بند تصریح شده که این هیأت امنا چه وظایفی بر عهده دارد که تمامی یازده بند مربوط به امور سخت‌افزاری مسجد است و در تبصره ذیل ماده ۳ آیین نامه اجرایی اشاره شده که اداره اوقاف نمی‌تواند در امور داخلی مسجد دخالت کند.
مدیر هیأت امنای رسیدگی به امور مساجد تهران در پایان بیان کرد: در سال ۱۳۷۲ طی مراجعاتی که در زمینه مدیریت امور داخلی مسجد به رهبری می‌شود، ایشان طی نامه‌ای خطاب به مرحوم آیت‌‍‌الله مهدوی‌کنی، ایشان را مأمور تأسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌کند که بر امور داخلی مسجد نظارت کند و اختیارات خود در امور نرم‌افزاری مسجد را به این مرکز واگذار کرده و در استان‌ها نیز نماینده ولی فقیه در استان را مأمور تأسیس و انتصاب رئیس این مرکز می‌کنند.

انتهای پیام

captcha