قرآنی قدیمی به اندازه یک بند انگشت در انگلستان
کد خبر: 3716318
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵

قرآنی قدیمی به اندازه یک بند انگشت در انگلستان

گروه بین‌الملل- یک نسخه قرآن به اندازه یک بندانگشت در شهر کانتربری در منطقه کنت انگلستان وجود دارد که به تازگی مشخص شده قدمتی نزدیک به 120 سال دارد.

قرآنی به اندازه یک بند انگشت در انگلستان/ ادیت شده 

به گزارش ایکنا به نقل از کِنت آنلاین؛ این قرآن کوچک را  40 سال پیش غریبه‌ای که در حال گشتن بین کتاب‌های عربی فروشگاهی در پارک فینزبری بود، پیدا کرده و سپس آن را به رشید سوهاوان مدیریت مسجد کانتربری در گیلز لین می‌دهد، بدون آن که هیچ یک از اهمیت و قدمت آن آگاه باشند.

بعد از سال‌ها، سوهاوان در همین اواخر با دقت بر نوشته‌ها متوجه می‌شود که این قرآن باید قدمت زیادی داشته باشد. تمام 84 هزار کلمه آن به صورت دستنویس و با خط عربی بسیار قدیمی نوشته شده است.

وی می‌گوید: نمی‌دانم رسم‌الخطی که در آن به کار رفته چقدر قدیمی است زیرا امروزه زبان عربی را همه به زبان معیار می‌نویسند. اما چندین سال پیش مردم آن را با شیوه‌ای متفاوت می‌نوشتند.

وی اضافه می‌کند: در نسخه‌های مدرن قرآن، در هر صفحه 13 الی 15 خط وجود دارد تا حفظ قرآن راحت‌تر باشد. اما در این نسخه بسیار کوچک در هر صفحه 18 خط وجود دارد.

با اینکه این نسخه قرآن جلدش کنده شده و صفحات آن زرد شده است، سوهاوان نمی‌خواهد به کتاب دست بزند و آن را ترمیم کند چون می‌ترسد صفحات آن بیش از این از هم جدا شود.

این کتاب را فقط به کمک ذره‌بین می‌توان خواند زیرا بسیار ریز نوشته شده است. حتی  زمانی که از ذره‌بین هم استفاده شود به قدری کلمات با فاصله کم و نزدیک به هم نوشته شده که خواندن آن را بسیار دشوار می‌کند.

 کشف قرآنی به اندازه یک بند انگشت در انگلستان/ انگلیسی

الکس دِی فروشنده کتاب‌های اسلامی شرکت برنارد کواریچ لندن، بعد از دیدن عکس این قرآن، قدمت آن را 120 سال تخمین زده است. همچنین، به نظر می‌رسد چاپ آن احتمالاً در هند یا ترکیه و در اواخر قرن نوزدهم میلادی صورت گرفته است.

الکس گفت: چاپ نسخه‌هایی از این قرآن کوچک در سال 1892 (مصادف با 1270 هجری شمسی) در دهلی و حدود سال 1899 (مصادف یا 1277) در استانبول صورت گرفته است. احتمال دارد که مردم این قرآن‌های کوچک را برای شگون در جعبه می‌گذاشته و یا به گردن خود می‌آویخته اند. فکر نمی‌کنم کسی این قرآن را می‌خوانده چون نسخه‌های جیبی هم در آن زمان موجود بوده و حمل و نقل آن چندان دشوار نبوده است. بنابراین اگر کسی قصد تلاوت داشته، به جای این قرآن می توانسته از نسخه‌های جیبی استفاده کند که خواناتر هم هست.

در اسکاتلند نیز در همین دوره، انتشارات دیوید بریس و پسران که ناشر کتاب‌های مینیاتوری بوده است، نسخه‌های مشابهی چاپ کرده است. این قرآن‌ها در اسکاتلند با تیراژ بالایی به چاپ می‌رسیده و به همراه یک ذره بین و صندوقچه‌ای کوچک جهت نگهداری آن به دست سربازان مسلمانی می‌رسیده است که برای بریتانیا در جنگ جهانی اول می‌جنگیده‌اند.

در سه دهه گذشته، الکس دِی سه نسخه از قرآن‌های چاپ شده در اسکاتلند را به قیمت هدیه 950 پوند فروخته است. به اعتقاد او سوحاون نیز می‌تواند این قرآن کوچک را حدود 100 الی 200  پوند به حراج بگذارد.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
عابد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۴ - ۰۰:۳۱
0
0
الحمدلله علی نعمه الاسلام
captcha