حجاب‌های نفسانی؛ مانع استجابت دعا
کد خبر: 3716329
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶

حجاب‌های نفسانی؛ مانع استجابت دعا

گروه معارف - مدرس حوزه علمیه بیجار گفت: حجاب‌های نفسانی که انسان میان خود و خداوند متعال ایجاد می‌کند، مانع استجابت دعاست.

حجاب‌های نفسانی؛ مانع استجابت دعا

حجت الاسلام والمسلمین حسین پناهی، مدرس حوزه علمیه بیجار در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی، با بیان اینکه دعا وسیله ارتباط بنده با خداوند متعال است، بیان کرد: انسان اگر بخواهد به خداوند متصل شود باید به دعا تکیه کند چرا که قطره آن زمان ارزش پیدا می کند که به دریا وصل شود.
وی افزود: انسان اگر بخواهد در این دنیا پشتوانه ای داشته باشد به دعا و خداوند متعال تکیه کند تا بتواند راه حل مشکلات خویش را بیابد و از خداوند درخواست کمک کند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهی با اشاره به اینکه انبیای الهی به طور دائم در حال دعا بوده اند، تصریح کرد: همان گونه که در آیات متعدد قرآن ذکر شده است تمام حرکات و رفتارهای انبیای الهی در سایه دعا و توکل به درگاه خداوند بوده است.
این مدرس حوزه علمیه خاطرنشان کرد: برای استجابت دعا باید آداب صحیح دعا را از ائمه بیاموزیم و رعایت کنیم که این آداب را در بسیاری از دعاهای ائمه از جمله صحیفه سجادیه و دعای عرفه امام حسین (ع) می توانیم ببینیم.
وی با بیان اینکه اولین آداب دعا حمد الهی و شکر نعمت های بیشمار خداوند متعال است، تاکید کرد: پس از حمد الهی باید بر محمد و آل محمد صلوات بفرستیم و سپس به دعا کردن و طلب حاجت خود بپردازیم.
حجت الاسلام والمسلمین پناهی یادآور شد: اینکه انسان بگوید من تلاش می کنم ولی دعاهایم مستجاب نمی شود باید بداند که تلاش انسان نیز از خداوند سرچشمه می گیرد و خداوند است که باید اراده کند تا تلاشها به سرانجام برسد.
مدرس حوزه علمیه بیجار اظهار کرد: دعاها آن زمان به استجابت می رسند که خداوند اراده کند و بخواهد وگرنه هیچ دعایی بی اذن و اراده خدا مستجاب نخواهد شد.
وی با بیان اینکه یکی از علل عدم استجابت دعا ایجاد حجاب های نفسانی از سوی انسان است، گفت: گاه انسان به دلیل گناهان زیادی همچون قطع رحم، سبک شمردن نماز و یا ناراضی بودن والدین، دعاهایش مستجاب نشده و به درگاه الهی نمی رسد.
حجت الاسلام والمسلمین پناهی گفت: برخی دعاها نیز به صلاح انسان نبوده و چون انسان نمی تواند حکمت خداوند را بداند در خواسته اش پافشاری می کند ولی خداوند اگر استجابت دعایی به مصلحت بنده اش نباشد هرگز آن را مستجاب نخواهد کرد.
مدرس حوزه علمیه بیجار بیان کرد: برخی از دعاها نیز نیاز به زمان و صبر بنده دارد و هرکس باید برای استجابت دعای خود صبر کند چرا که هرکاری در زمان خود واقع شده و اتفاق خواهد افتاد.
وی ادامه داد: خداوند در ازای تمامی دعاها چه آنان که مستجاب می کند چه نمی کند اجر و ثواب زیادی برای بنده اش می نویسد که آثار این دعاها در زندگی همچون دفع بلا یا رسیدن خیری به انسان است و همانگونه که ذکر شده دعا، مغز عبادت است.
انتهای پیام

captcha