سهم ایجاد بازار برای صنایع دستی در حمایت از تولید ملی کجاست
کد خبر: 3716433
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
حیدری تبیین کرد:

سهم ایجاد بازار برای صنایع دستی در حمایت از تولید ملی کجاست

گروه جامعه ــ عضو انجمن هنرهای تجمسی ایران به ارزیابی عملکرد مسئولان در بهره‌مندی از صنایع دستی به منظور تقویت تولید ملی پرداخت و گفت: عزمی برای حمایت از صنایع دستی ایرانی که می‌تواند بازار اشتغال زایی را ایجاد کند وجود ندارد.

سهم ایجاد بازار برای صنایع دستی در حمایت از تولید ملی کجاست

مرتضی حیدری، عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس و عضو انجمن هنرهای تجمسی ایران در گفت‌وگو با ایکنا؛ به ارزیابی عملکرد مسئولان در بهره‌مندی از صنایع دستی به منظور تقویت تولید ملی پرداخت و گفت: هنوز مسئولان به باور اهمیت تولید ملی نرسیده‌اند چرا که ظرفیت‌های خوبی در کشورمان در قالب‌های متختلف وجود دارد که می‌تواند به اشتغال و تولید ملی بیانجامد، اما هیچ توجهی به آن نمی‌شود که از جمله می‌توان از صنایع دستی و کشاورزی در شرایط فعلی کشور نام برد.

وی با بیان اینکه چند صد نفر در کشور در عرصه صنایع دستی فعال هستند اما زمینه‌های عرضه و فروش این صنایع مهیا نیست، اظهار کرد: چین از قاره آسیا و اروپا گرفته تا آمریکا که با آن در ستیز است به عرضه محصولات خود می‌پردازد. صنایع دستی ایرانی به لحاظ الگو دارای زیباترین مدل‌ها است اما زمینه و بازار برای عرضه وجود ندارد.

حیدری ادامه داد: چند کشور ساده عربی که یک صدم ایران هم نیستند حراجی عظیم و بسیاری از فعالیت‌ها را در این زمینه به دست گرفته‌اند، پس چطور ایران نمی‌تواند در کیش یک مرکز عظیم صنایع دستی ایجاد کند. دبی چنین کاری را کرده است و آثار ایرانی به قیمت چهار تا پنج برابر ایران به فروش می‌رسد. عزمی برای حمایت از صنایع دستی ایرانی که می‌تواند بازار اشتغال زایی را ایجاد کند وجود ندارد.

وی با اشاره به بی‌محبتی‌هایی که در حق هنرهای سنتی و صنایع دستی صورت می‌گیرد، گفت: ما با کاهش جوایز مربوط به جشنواره‌های هنرهای سنتی روبرو هستیم و این در حالی است که برای هنرهای مدرن ارزش و اعتبار بیشتری قائل هستند. مقام معظم رهبری بارها بر موضوع تولید ملی تأکید کردند اما پایبندی در مسئولان زیربط به منظور اجرایی کردن این منویات وجود ندارد و صرفا به شعار بسنده می‌کنند.

حیدری با اشاره به اینکه طرح‌های هنری بسیار زیبا و منحصر به فردی از سوی هنرمندان ارائه شده است که می‌توانست به مرحله تولید و اشتغال زایی برسد اما مورد توجه مسئولان امر قرار نگرفت، گفت: هنرمندان مجرب نگارگر ایرانی در حال حاضر هر یک 40 تا 50 طرح برای فروش دارند اما عزمی برای پیگیری آن وجود ندارد. اگر افراد تحصیل کرده‌ و ماهری نیز در مقام مدیریت قرار داشتند، تغییر داده شدند و کسانی برسر کار آمدند که تبحری در این زمینه ندارند.

وی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این زمینه مسئول اصلی خواند و گفت: سازمان میراث فرهنگی برای نمونه سازی دست به تولید می‌زند اما تولید انبوه ندارد و می‌تواند نسبت به برپایی نمایشگاه‌ها اقدام کند. البته میراث فرهنگی نیز باید در حفظ استاندارهای هنرهای اسلامی فعال باشد.

انتهای پیام

captcha