نقش سلبریتی‌ها و سمن‌های تخصصی در محیط زیست
کد خبر: 3716452
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
ژیلا مهدی‌آقایی تبیین کرد:

نقش سلبریتی‌ها و سمن‌های تخصصی در محیط زیست

گروه جامعه ــ مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به تلاش برای ارتقای سواد زیست‌محیطی در کشور، گفت: سمن‌های تخصصی محیط زیستی می‌توانند بخش فنی و تخصصی و سلبریتی‌ها هم بازوی ایجاد توجه در مردم باشند.

سه‌شنبه/ سلبریتی‌ها بازوی محیط زیست ایران می‌شوند اگر همراه متخصصان NGOها باشند

ژيلا مهدی‌آقايی، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی بیشتر در مراکز استان‌ها متمرکز هستند و تعداد آنها در شهرها و شهرستان‌ها کمتر است گفت: در این میان استان تهران با توجه به جمعیت و وسعت، بیشترین تعداد سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی را دارد. 

وی با اشاره به اینکه اسامی و مشخصات سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست کشور در پرتال سازمان محیط زیست وجود دارد و هر شش ماه یک بار به روز می‌شود، گفت: حدود 200 انجمن و یا موسسه از این سازما‌ن‌ها دارای مجوز فعالیت از وزارت کشور هستند و بقیه نیز مراحل قانونی ثبت را طی و کد رهگیری دریافت کرده اما هنوز مجوز ثبت دریافت نکرده‌اند. البته تعدادی نیزعملا از چرخه فعالیت خارج شده‌اند.

مهدی‌آقایی در پاسخ به این سؤال که چه کسانی می‌توانند هدف آموزش‌های محیط زیستی باشند؟ گفت: مسئله ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست در همه سطوح انجام می‌شود. ما آماده پذیرش و همکاری با کارشناسان این حوزه، سمن‌های محیط زیستی، دانشجویان و فعالان، هنرمندان، ورزشکاران و....هستیم تا هریک از جایگاه خود تاثیرش را برجامعه بگذارد تا بیش از این محیط زیست آسیب ندیده و وطن دچار خسران نشود.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از اقدامات ما تلاش برای ارتقای فرهنگ و دانش محیط زیستی جامعه است و در این راه شرط و شروط و سن و سال و جداسازی نداریم و می‌خواهیم عامه مردم با ما همراه باشند. مثل چالش «بی زباله» که در آن هدف ایجاد حساسیت در عموم جامعه بود و فرقی نمی‌کند این جامعه از وزرا و نمایندگان مجلس و سمت‌های مدیریتی باشد یا عموم مردم و حتی بچه‌های مهدهای کودک؛ همه می‌توانند وارد چنین چالش‌ها و کمپین‌هایی شوند. هدف از این چالش‌ها افزایش ضریب حساسیت جامعه نسبت به معضلات محیط زیستی کشور است.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به این سؤال که افراد مشهور و اصطلاحاً  سلبریتی‌ها چگونه می‌توانند نقش بهتری در این خصوص ایفا کنند؟ پاسخ داد: در صورتی که سلبریتی‌ها همراه محیط زیستی‌ها شوند، عملکرد موفقیت آمیزتری شکل خواهد گرفت. اگر سلبریتی‌های ما همراه بخش خصوصی و یا دولتی محیط زیستی قرار بگیرند، این نهادها بر روی موارد فنی و تخصصی مسئله کار می‌کنند و با توجه به ارتباط مردمی بیشتر، تأثیرگذاری قوی‌تر و اقبال مردمی به سلبریتی‌ها، آنها هم می‌توانند بازویی موثر برای ایجاد حساسیت در مردم و همراه کردن بیشتر مردم باشند و وقتی این اقدام صورت گیرد ما موفق‌تر عمل کرده‌ایم. 

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از NGOها فعالیت کوتاه مدتی داشته و علی‌رغم نیاز کشور زود تعطیل می‌شوند؟ گفت: NGO هایی به صورت کوتاه مدت و موقت فعالیت می‌کنند که خیلی خود را به درستی نشناخته‌ و اداره کردن خود را به خوبی یاد نگرفته‌اند. این گروه‌ها باید آموزش ببینند، درهمین راستا سازمان نیز برنامه توان افزایی سازمان‌های مذکور را در دست اجرا دارد.

 انتهای پیام

captcha