معیار آزادی در اسلام عدم آزار خود و دیگران است
کد خبر: 3716491
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
آیت‎الله‎العظمی سبحانی:

معیار آزادی در اسلام عدم آزار خود و دیگران است

گروه فعالیت‎های قرانی ــ مرجع تقلید شیعیان معیار آزادی در اسلام را فراتر از مفهوم آزادی در غرب دانست زیرا ملاک آزادی در اسلام عدم آزار خود و دیگران است.

معیار آزادی در اسلام عدم آزار خود و دیگران است

به گزارش ایکنا از قم، آیت الله العظمی سبحانی ظهر امروز 31 اردیبهشت در درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه گفت: در زمینه لغو پیمان با مشرکین، استثنائاتی از مشرکین نیز بیان شده است که این مساله بیانگر عدالت اسلام است.
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) از سوی خداوند دو شرط را برای مشرکان اعلام کردند؛ دو شرط عدم پیمان شکنی مستقیم و غیر مستقیم( از طریق کمک به دشمنان اسلام)، شروطی بودند که بر این اساس مشرکان را در پیمان نگاه می داشت.
وی اظهارکرد: در آیه پنجم خداوند به مساله اشهر الحرم اشاره می کند که منظور همان چهار ماهی است که پیامبر آن را برای مشرکان تعیین کردند که مشرکان در این چهارماه فکر کنند و تصمیم بگیرند که چه رویکردی در مقابل سپاه اسلام داشته باشند.
استاد حوزه بیان کرد: اگر این گروه اسلام آوردند که به صف یاران اسلام وارد می شوند، ولی اگر بر گمراهی خود اصرار داشتند یا کشته می شوند یا اسیر می شوند و یا محصور می شوند؛ در این میان این سخن پیش می آید که چرا این شدت عمل در نظر گرفته شده است؛ در حالی که این گروه پیمان شکنی شدید مستقیم و غیر مستقیم کرده اند و به تقویت جبهه دشمنان اسلام پرداختند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: مباحثی در خصوص آزادی بشر مطرح می شود ولی مشروط به اینکه بر ضد سعادت خود قدمی برندارد؛ مثلا اگر جوانی بگوید که من می خواهم معتاد شوم، آیا درست است که به نام آزادی، دولت ها اجازه دهند که او خود را از بین ببرد؟.
وی گفت: در غرب بیان می شود که شرط آزادی آن است که مزاحم دیگران نباشد؛ اسلام بیان می کند که علاوه بر اینکه مزاحم کسی نباشید سعادت خود را نیز به خطر نیاندازد؛ چگونه اسلام اجازه می دهد که انسانی که به ضرر سعادت خود حرکت می کند آزادانه به این عمل بپردازد.
مفسر قرآن کریم تصریح کرد: دولت ها مردم جامعه خود را واکسینه می کنند تا در مقابل بیماری هایی چون طاعون مقابله کنند و مردم در آینده آسیب نبینند؛ اسلام نیز چنین رویکردی دارد ولی دولت های غربی در مسایل دینی و فرهنگی و اموری که با سعادت افراد مرتبط است رویکرد دیگری دارد.
وی گفت: قرآن کریم در عین حال این برخورد قاطع، نرمش نیز نشان می دهد؛ در میان این مردم و مشرکانی که توبه کردند و به مسیر حق بازگردند از سوی خداوند بخشید می شوند؛ پیامبر اکرم(ص) این معارف را به واسطه ویژگی های فیزیکی غار حرا بدست نیاورد بلکه این مسایل از عالم دیگر به سوی پیامبر ارزانی شده است.
استاد حوزه یادآورشد: شافعی دو سال پس از شهادت امام صادق(ع) بدنیا آمد؛ وی بر اساس آیه 5 شماره توبه بیان می کند که تارک نماز کافر است؛ دلیل وی هم همین مساله مشرکان است؛ تارک نماز در میان مسلمانان فراوان است ولی نمی توان آنها راکافر دانست.
وی گفت: تارک نماز چند قسم دارد؛ قسم اول کسی است که می گوید که نماز واجب نیست؛ انکار ضروریات دین انکار رسالت است؛ گروه دوم هم کسانی هستند که از روی کاهلی نماز نمی خوانند که این افراد نسبت به گروه اول متفاوت هستند؛ برخی از افراد از ترس شمشیر لااله الااله می گویند؛ مثل فرعونی که در دریا خداوند را صدا زد؛ اگر کسی ظاهرا از اسلام دم زد مسلم است ولی باطن اشخاص را تنها خدا می تواند تشخیص دهد؛ نجات، مرحله بعدی است که اگر مشرکان بخواهند پس از اسلام آوردن نجات یابند حتما باید عمل داشته باشند.
انتهای پیام

captcha