جلد پنجم تفسیر«بیان العترة» در مرحله ویرایش
کد خبر: 3716596
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱

جلد پنجم تفسیر«بیان العترة» در مرحله ویرایش

گروه حوزه‌های علمیه ــ نویسنده تفسیر بیان‌العترة از تالیف پنجمین و آخرین جلد این تفسیر به زبان عربی خبر داد و گفت: این جلد از تفسیر هم اکنون در دست ویرایش است.

 جلد پنجم تفسیر«بیان العترة» در مرحله ویرایش
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس سیدکریمی، عضو مجمع عالی تفسیر حوزه و نویسنده تفسیر بیان‌العترة در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: این تفسیر در ۵ جلد در حال تالیف و انتشار است.
وی با بیان اینکه جلد اول این اثر در سال ۱۳۹۵ چاپ شد بیان کرد: مجلدات دیگر نیز آماده چاپ هستند و جلد آخر که پنجمین جلد این مجموعه است در دست ویرایش است.
این مفسر با بیان اینکه بیان‌العترة به زبان عربی است اظهار کرد: این تفسیر با هدف تببین دیدگاه اهل‌بیت(ع) و بروز و ظهور بیشتر آراء تفسیر ائمه(ع) در مجموعه تفسیر مجمع‌البیان صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه تفسیر مجمع‌البیان یکی از بهترین تفاسیر شیعه است، اظهار کرد: صاحب مجمع‌البیان زحمات زیادی برای نوشتن این تفسیر کشیده و اقوال زیادی را هم مطرح کرده است، اما بیشتر اقوال تابعین و راویان اهل سنت بیان شده و اشکالاتی در روایات آن نیز وجود دارد.
سیدکریمی تصریح کرد: بنده با نوشتن تفسیر بیان العترة تلاش کرده‌ام تا دیدگاه اهل بیت(ع) در مجموعه این روایات بارزتر و ظاهرتر شود و جایی بوده که ایشان دو روایت متعارض آورده و ما این تعارض را یا حل کرده‌ایم یا قول برتر را آورده‌ایم.
این استاد حوزه بیان کرد: همچنین در تفسیر یک آیه نظر من این بوده است که نیازی به آوردن ۱۰ قول تفسیری نیست، به همین دلیل یک یا دو قول برجسته و نزدیکتر به مفهوم آیه ذکر شده است که باعث فهم بهتر مخاطب می‌شود.
وی افزود: بنده، چون بحث اختلاف قرائت را قبول نداشته‌ام، لذا اختلاف قرائت نیز پاکسازی شده و آن را نیاورده‌ام همچنین لغات و اعراب آن‌ها به صورت مختصر و بر سبک و سیاق خود مجمع آورده شده است.
وی اظهار کرد: سند روایاتی که در مجمع نیامده را نیز ذکر کرده‌ایم و روایات با سند اهل‌بیت(ع) بر روایات با سند قتاده و شعبی و دیگران ترجیح داده شده و آن را توسعه داده‌ایم.
سیدکریمی گفت: برخی تعابیر نارسا در معنای برخی لغات نیز در این مجموعه اصلاح شده و با اصلاح این معانی ۵۰ معضل قرآنی برطرف شده است.
انتهای پیام
captcha