حجت‌الاسلام حسنی؛ نماد قدرت و صلابت آذربایجان
کد خبر: 3716603
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷

حجت‌الاسلام حسنی؛ نماد قدرت و صلابت آذربایجان

گروه اجتماعی - حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی، نماد قدرت و صلابت آذربایجان بود، ایشان نه تنها در ارومیه بلکه در سایر شهرهای منطقه نیز نقش اساسی در پیروزی و تثبیت انقلاب داشتند و با صحبت‌های آتشین خود در زمان انقلاب سعی می‌کردند مردم و روحانیون را بیشتر به سمت انقلاب سوق دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حسنی؛ نماد قدرت و صلابت آذربایجان

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی فرزند حاجعلی، در تیر سال 1306 در روستای بزرگ آباد در 30 کیلومتری شرق ارومیه در خانواده ای کشاورز چشم به جهان گشود.
وی تحصیلات اولیه علوم حوزوی را در ارومیه فرا گرفت و بعدها در سال 1330 برای ادامه تحصیل به شهر قم هجرت کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی در زمان تحصیل در قم در محضر اساتیدی همچون سید ابولفضل زرندی، شیخ محمد مفتح، رضا صدر، علامه طباطبایی، محقق داماد و امام خمینی(ره) تلمذ کرد.
مجاهد نستوه آذربایجان از نخسین مبارزان قبل از انقلاب علیه رژیم پهلوی است و بر اساس اسناد و مدارک ساواک وی در دوران قبل از انقلاب تنها روحانی مسلح کشور در مسیر مبارزه با رژیم پهلوی معرفی می شود.
حجت الاسلام والمسلمین حسنی پس از انقلاب ریاست کمیته‌های انقلاب در آذربایجان غربی را برعهده گرفت و در عملیات مقابله با گروه‌های مسلح کرد، با لباس نظامی و به طور مسلح شرکت می کرد.
وی از مخالفان نظام شاهنشاهی پهلوی بود و به گفته خودش از 18 سالگی همواره اسلحه گرم به همراه داشت و به مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی می پرداخت.
مرحوم حسنی در ماه‌ های انتهایی حکومت پهلوی از عوامل مؤثر در بسیج مردم علیه حکومت پهلوی بود و بعد از فروپاشی رژیم شاه نیز با شجاعت و فداکاری، مانع از فعالیت تجزیه طلبان آذربایجان شد.
ایشان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 تا 24 دی 1392 با حکم امام خمینی (ره) و تمدید مقام معظم رهبری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه شهر ارومیه بود.
مرحوم حسنی در این زمان نیز اسلحه را کنار نگذاشت و تنها شخصی است که حتی در دیدار با امام راحل(ره) در حسینیه جماران نیز سلاح و فشنگ خود را به همراه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین حسنی؛ نماد قدرت و صلابت آذربایجان
حجت الاسلام والمسلمین حسنی نه تنها در ارومیه بلکه در سایر شهرهای منطقه نیز نقش اساسی در پیروزی و تثبیت انقلاب داشتند و با صحبت‌های آتشین خود در زمان انقلاب سعی می کردند مردم و روحانیون را بیشتر به سمت انقلاب سوق دهد و بعد از انقلاب هم این مبارز بزرگ مسیر حق خود را ادامه دادند و در ارومیه با حضور مستمر و دائمی ضد انقلاب را از توطئه هایشان مایوس کردند.
وی در انتخابات اولین دوره از مجلس شورای اسلامی نماینده مردم ارومیه شد و در کمیسیون دفاع مجلس مشغول فعالیت شد.
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی بعد از 34 سال مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه و پس از سالها تلاش غرور آفرین برای مردم ارومیه و آذربایجان بعلت کهولت سن و بیماری از این مسئولیت کنار رفت و با حکم مقام معظم رهبری حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی جایگرین ایشان شد.
انتهای پیام

captcha