خشونت کاهش می‌یابد اگر نهادهای مسئول آموزش اخلاق اسلامی وظیفه‌مند باشند
کد خبر: 3716623
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
کارشناسان اذعان کردند:

خشونت کاهش می‌یابد اگر نهادهای مسئول آموزش اخلاق اسلامی وظیفه‌مند باشند

گروه جامعه ــ کارشناسان معتقدند ریشه بسیاری از نزاع‌های خانوادگی و اجتماعی به عدم کنترل احساسات و بروز خشونت بازمی‌گردد و راه حل آن نیز چیزی جز آموزش اخلاق اسلامی که سراسر صبر، عفو و گذشت است، نیست.

به گزارش ایکنا؛ هشت هزار زندانی غیر عمد و نیازمند در زندان‌ها به‌سر می‌برند که دو هزار نفر از این افراد مربوط به دیه‌های غیر عمد و ۱۶ هزار نفر آنها مربوط به محکومیت‌های مالی، حقوقی، مهریه و نفقه هستند. بیشتری میزان محکومین نیز با عدد ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر مربوط به محکومین مالی و حقوقی است. دومین جرم با بیشترین فراوانی نیز مربوط به بدهکاران مهریه می‌شود که رقم آنها به سه هزار نفر می‌رسد ۳۶۰۱ محکوم مالی زیر ۲۰ میلیون تومان و ۲۱۸ بدهکار دیه زیر ۲۰ میلیون تومان بدهکار در کشور هستند که به طور کلی با ۳۷۰ میلیارد تومان می‌توان زمینه آزادی ۳۸۱۹ نفر را فراهم کرد. همچنین ۸۴ نفر زیر ۱۰ سکه، ۵۵۴ نفر بین ۱۰ تا ۲۰ سکه، ۳۱۸ نفر ۲۰ تا ۵۰ سکه، ۱۹۹ نفر بین ۵۰ تا ۱۰۰ سکه، ۶۳۰ نفر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سکه، ۳۸ نفر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سکه و ۷۹۸ نفر بالای ۲۰۰ سکه بدهکار هستند.

بسیاری از این آسیب‌ها که سبب به زندان افتادن سرپرستان خانواده و یا جوانان و مادران می‌شود، به واسطه بروز خشونت و فاصله گرفتن از اخلاق اسلامی است. در این راستا به سراغ کارشناسان رفتیم تا به احصای راهکارهایی برای از بین بردن این آسیب‌ها از ریشه و اساس باشیم.

 نهادهای مسئول آموزش اخلاق اسلامی اگر وظیفه‌مند باشند خشونت کاهش می‌یابد

اسدالله عسگر اولادی، با بیان اینکه حوادث رانندگی، نزاع بین زوجین و دعواهای خیابانی از عدم کنترل بر خویشتن و بروز خشونت نشأت می‌گیرد، اظهار کرد: برای کاهش این حوادث و مبتلا شدن افراد به محکومیت که باعث رنجش‌های دو طرفه و آسیب برای جامعه می‌شود باید دست به پیشگیری زد. گذشت و صبر سولوحه اخلاق اسلامی است، اگر این فرهنگ در بین مردم نهادینه شود، شاهد کاهش رفتارهای خشونت آمیز در بین مردم خواهیم بود.

وی با بیان اینکه پرداخت دیه به واسطه قتل، تصادف، مطالبه مهریه و نزاع واجب می‌شود، اظهار کرد: باید به نحوی رفتار کنیم که جلوی آسیب را از ریشه بگیریم و این امر جز با نهادینه شدن فرهنگ اسلامی در افراد محقق نمی‌شود. ترویج اخلاق اسلامی خشونت را در سطح جامعه کاهش می‌دهد و همین امر از بروز آسیب جلوگیری می‌کند.

خشونت در رفتار روحانی به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل می‌شود

عسگر اولادی لازمه ترویج اخلاق اسلامی را نهادینه کردن آن از سطوح بالایی به پایین جامعه دانست و گفت: مسئولان، علما، دانشمندان و روحانیون طراز اول باید خودشان عامل و الگو باشند تا مردم نیز به تبعیت از آنان رفتار کنند. اگر خشونت در رفتار یک روحانی نمود داشته باشد به یک فرهنگ تبدیل می‌شود. روحانی معلم جامعه است، اگر معلم اخلاق، فرهنگ و دین خطا کند، مردم نیز به این سمت و سو حرکت می‌کنند.

وی مساجد را نیز در ترویج اخلاق اسلامی مؤثر برشمرد و اظهار کرد: فرهنگ اسلامی باید از مساجد به مردم آموزش داده شود و مردم بدانند که اسلام حقیقی از خشونت عاری است. در مدرسه نیز مدیر و معلم باید از بروز کمترین خشونت‌ها در دانش‌آموزان جلوگیری کند تا آنان از کودکی با قبح نزاع و رفتارهای خشن آشنا شوند.

نهادهایی که در زمینه آموزش فرهنگ اسلامی به خوبی عمل نکردند

این خیر نیک اندیش با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی در زمینه آموزش فرهنگ اسلامی از بیشترین مسئولیت برخوردار هستند و به خوبی نیز در این زمینه عمل نکرده‌اند، عنوان کرد: صدا و سیما نیز به عنوان یک دانشگاه باید فعالیت‌های جدی تری را در این زمینه انجام دهد.

نهادهای مسئول آموزش اخلاق اسلامی اگر وظیفه‌مند باشند خشونت کاهش می‌یابد

محسن ولیئی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران نیز در گفت‌وگو با ایکنا در تبیین این موضوع گفت: طبق آمار میزان جرم و جنایت در ماه رمضان کاهش می‌یابد و این امر نیز به دلیل غلبه فرهنگ اسلامی در شهر است. این کاهش جرم نشان می‌دهد که اگر آداب اسلامی که یکی از نمودهای آن ماه رمضان است و مردم خود را به صورت جدی‌تری ملزم به رعایت اخلاق اسلامی می‌کنند بروز و ظهور بیشتری یابد، میزان آسیب‌هایی که به واسطه جرم و جنایت نیز رخ می‌دهد کاهش می‌یابد.

وی صدا و سیما و اصحاب رسانه را در ترویج اخلاق مهرورزی که سیره رسول اکرم(ص) است مسئول دانست و گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «اِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ به ‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم» بنابراین نهادهای فرهنگی ترویج فرهنگ اخلاقی را باید بیش از همه چیز مد نظر قرار دهند.

ولیئی لازمه نهادینه شدن اخلاق اسلامی در افراد را آموزش از طریق خانواده دانست و گفت: در میان اقشار آسیب پذیر جامعه و فقرا این آسیب‌ها به صورت جدی‌تری وجود دارد و نهادهای فرهنگی همچون کمیته امداد وظیفه دارند نسبت به ترویج اخلاق محوری و بصیرت افزایی اقدام کنند و مددجوی کمیته امداد نه تنها از لحاظ مادی بلکه به لحاظ اخلاق مهرورزی نیز مورد حمایت و آموزش قرار گیرد.

وی ادامه داد: کانون‌های قرآنی و پیروان ولایت که زیر مجموعه کمیته امداد امام خمینی(ره) فعالیت می‌کنند این تکلیف را در ستور کار خود دارند و نسل جوان را مورد آموزش‌های مرتبط در این زمینه قرار داده‌اند.

نهادهای مسئول آموزش اخلاق اسلامی اگر وظیفه‌مند باشند خشونت کاهش می‌یابد

زوجینی که به ظاهر اسلام محدود شدند

اسدالله کربلایی غدیر، از خیران و عضو هیئت مدیریه ستاد دیه کشور بروز آسیب و نزاع بین زوجین را به سبب ناآشنایی با فرهنگ اسلامی و جایگاه زن و شوهر نسبت به یکدیگر خواند و گفت: وقتی زوجین با فلسفه مهریه آشنا نباشند از آن به عنوان ابزاری برای رنجش و آزار رساندن به یکدیگر استفاده می‌کنند. از منظر قرآن زن و مرد باید باعث آرامش یکدیگر باشند و با مؤدت و رحمت زندگی سراسر از ایمان و آرامش را تجربه کنند اما اگر با این فرهنگ آشنایی نداشته باشند و از اسلام صرفا ظواهر را درک کرده باشند از مهریه به عنوان اولین سلاح استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر افراد از کودکی تحت آموزش قرار گرفته باشند و با مبناهای فرهنگ اسلامی که به وضوح به بیان وظایف افراد در جامعه و خانواده پرداخته است، آشنا شده باشند، به عنوان یک فرد مسئولیت پذیر از بروز رفتارهای مخرب خودداری می‌کنند.

وی از کارشناسان دینی و به ویژه بانوانی که جلسات دینی برگزار می‌کنند، درخواست کرد تا نسبت به بیان وظایف و حقوق زنان به ارائه آگاهی‌های بیشتر به بانوان بپردازند و گفت: فشار اقتصادی موجود، مردان را به ستوه آورده و هیجانات منفی را در آنان افزایش می‌دهد، در چنین شرایطی هم بانوان و هم آقایان باید تحت آموزش‌هایی که در فرهنگ اسلامی وجود دارد قرار گیرند تا نسبت به تکالیف و حقوق خودشان آشنا شوند و زمینه برای بروز سیب از بین برود.    

انتهای پیام

captcha