آزادی ۲۸۶ زندانی جرایم غیر‌عمد توسط خیرین استان مرکزی در سال گذشته
کد خبر: 3716637
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
فلاحتی‌مطلق خبر داد:

آزادی ۲۸۶ زندانی جرایم غیر‌عمد توسط خیرین استان مرکزی در سال گذشته

گروه اجتماعی - مدیر کل زندان‌های استان مرکزی گفت: درسال ۹۵ در استان ۲۱۷ نفر با مبلغی بالغ بر یک میلیارد و سیصد میلیون تومان آزاد شدند که در سال ۹۶ با رشد ۲۵ درصدی این عدد به ۲۸۶ نفر رسید.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علی‌عباس فلاحتی مدیر کل زندان‌های استان مرکزی در مراسم جشن گلریزان برای زندانیان غیرعمد که شامگاه ۳۱ اردیبهشت‌ماه با حضور معتمدین، صاحبان مشاغل و مسئولین شهرستانی و استانی در سینما نور محلات برگزار شد، با اشاره به تاسیس ستاد دیه در کشور توسط شهید لاجوردی وکمک‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بدو تاسیس این نهاد گفت: ستاد دیه در کشور درسال 69 با سرمایه یکصد میلیون تومان که 50 میلیون تومان توسط خیرین و مابقی توسط دولت تامین اعتبار شد؛ تاسیس گردید.
آزادی 286 زندانی جرایم غیر‌عمد توسط خیرین استان مرکزی در سال گذشتهعلی‌عباس فلاحتی مدیر کل زندان‌های استان در این مراسم با اشاره به تاسیس ستاد دیه در کشور توسط شهید لاجوردی وکمک‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بدو تاسیس این نهاد گفت: ستاد دیه در کشور درسال 69 با سرمایه یکصد میلیون تومان که 50 میلیون تومان توسط خیرین و مابقی توسط دولت تامین اعتبار شد؛ تاسیس گردید.
وی با اشاره به آسیب‌های خانواده‌های زندانیان افزود: در زمینه حمایت از زندانیان دسته‌بندی‌هایی صورت گرفته که یک بخش کمک به زندانی و بخش دیگر کمک به خانواده زندانیان آسیب‌دیده است. ضمن اینکه هرزندانی روزانه 50 هزار تومان برای دولت هزینه دارد.
فلاحتی ادامه داد: امروز حدود 260 زندانی و مددجوی محلاتی در زندان مرکزی اراک و خمین نگهداری می‌شوند که با تدابیر اندیشیده شده توسط مسئولین استان و شهرستان، فضایی جهت بهسازی و ساخت زندان محلات در نظر گرفته شده است. این فضا با کمک خیرین و خود زندانیان درحال ساخت و تکمیل است که این امر کمک قابل توجهی به زندانیان به لحاظ اقتصادی و اجتماعی خواهد کرد.
وی گفت: تعریف زندان درجمهوری اسلامی با تعریف زندان در رژیم گذشته فرق دارد. هم‌اکنون در زندان‌های کشور تعالیم اسلامی، اشتغال و حرفه‌آموزی، امور درمانی و کلاس‌های آموزشی از اولویت‌های اصلی سازمان زندان‌ها واقدامات تأمینی و تربیتی است .
مدیر کل زندان‌های استان افزود: طبق منویات بنیانگذار انقلاب اسلامی که فرمودند: زندان‌ها باید به دانشگاه تبدیل شوند، این امر دردستور کار سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور قرار گرفته و در سال گذشته بالغ بر 170 نفر موفق به اخذ دیپلم شدند و 25 نفر به دانشگاه‌ها وارد شدند و نیز بالغ بر 1760 نفر مهارت‌های حرفه‌آموزی را گذرانده واز سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای گوهینامه دریافت کرده‌اند.
فلاحتی تصریح کرد: ستاد دیه استان مرکزی در سال 1388 تاسیس واز بدو تاسیس کارهای بزرگی جهت آزادی زندانیان جرائم غیر‌عمد صورت گرفته که بر همین اساس در سال گذشته 286 زندانی جرایم غیر‌عمد استان آزاد شدند.
فلاحتی درادامه افزود: از سال 88 تا کنون 1687 نفر بواسطه کمک ستاد دیه و مبالغی که توسط خیرین اهدا شده است از زندان آزاد شده‌اند . درسال 95 در استان 217 نفر با مبلغی بالغ بر یک میلیارد و سیصد میلیون تومان آزاد شدند که در سال 96 با رشد 25 درصدی این عدد به 286 نفر رسید و درحال حاضر هم توسط مسئولین استان مرکزی و شهرستانی مقوله کمک به زندانیان جرایم غیر‌عمد به شدت در حال پیگیری است.
وی افزود: در حال حاضر 187 زندانی با مبلغ 17 میلیارد تومان نیازمند یاری خیرین هستند و در شهرستان محلات نیز درسال 96 تعداد زندانیان آزاد شده جرایم غیر‌عمد 16 نفربوده که ازاین تعداد یک نفر جرائم دیه، ده نفر بدهکار مالی و پنج نفر نیز محکومین مهریه بوده‌اند و مبلغ 660 میلیون تومان برای این عزیزان در نظر گرفته شده که مبلغ رضایت شکایت‌کنندگان این 16نفر 212میلیون تومان بوده است.
مدیر کل زندان‌های استان در پایان اظهار کرد: کل مبلغ گلریزان شهرستان محلات در سال گذشته، 86 میلیون تومان بوده است. درحال حاضر 17 زندانی محلاتی به مبلغ یک میلیارد و 560 میلیون تومان نیازمند کمک خیرین می‌باشند.
همچنین رسول احمدی، رئیس دادگستری محلات با اشاره به دیدار تولید کنندگان با مقام معظم رهبری اظهار کرد: دست کارگر ایرانی را باید بوسید. ما در ریشه‌یابی و بررسی‌هایی که کردیم متوجه شدیم که ۸۰ درصد جرائم و تخلفات ناشی از بیکاری است. طبق آماری که مسئولین مربوطه در شهرستان می‌دهند حدود سه هزار نفر از اتباع بیگانه در محلات مشغول به کار هستند که من از کارفرمایان درخواست می‌کنم که برنامه‌ای برای جایگزینی کارگر ایرانی به جای اتباع بیگانه طراحی و اجرا کنند.
وی افزود: معضل ربا در محلات خانمان سوز شده است. برخی از زندانیان اکنون گرفتار رباخوارها هستند که مبالغ اصلی طلب آن‌ها این نیست. فردی که کودک سرطانی دارد زیر فشار هزینه‌‌های درمان، مجبور به گرفتن نزول شده و اکنون زندان است و همه این‌ها نیازمند کمک شما نیکوکاران است.
حجت‌الاسلام مهدی ربانی،امام جمعه محلات نیز در این مراسم گفت: کاری که شما امروز با زبان روزه آمدید انجام دهید عبادت اندر عبادت است. کار امروز شما از دو جهت ارزشمند است؛ انفاق و شاد کردن دل یک خانواده.
وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مؤمنین دست به جیب‌بودن آن‌ها برای کار‌های خیر است که پاداش فراوانی دارد. وقتی پاداش امری آنقدر زیاد است که در یک کلمه نمی‌گنجد خداوند می‌فرماید اجر این کار پیش من است.آزادی 286 زندانی جرایم غیر‌عمد توسط خیرین استان مرکزی در سال گذشتهامام جمعه محلات ضمن گرامیداشت شهید لاجوردی، بنیان‌گذار آزاد‌سازی زندانیان جرائم غیر‌عمد گفت: از نگاه دیگر کار شما شاد‌کردن دل یک خانواده است. وقتی ما صحبت از شادی می‌کنیم برخی فکر می‌کنند منظور شادی ظاهری است اما وقتی مشکل یا غمی از زندگی کسی پاک شود آنگاه از درون شاد خواهد شد. پیامبر اکرم(ص) فرمودند:«خلق همه نان‌خور خدا هستند و بهترینشان کسی است که به این‌ها نفعی برساند و به یک خانواده شادی وارد کند.»
همچنین در این مراسم مبلغ ۲۷۲ میلیون تومان وجه نقد و بیش از سه هزار متر سنگ از طرف خیرین به ستاد دیه اهدا شد.
انتهای پیام

captcha