رمضان؛ ماه توبه و بازگشت به سوی خدا
کد خبر: 3716704
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳

رمضان؛ ماه توبه و بازگشت به سوی خدا

گروه معارف- ماه رمضان، ماه توبه و بازگشت به سوی خداست و ماه عفو و آمرزش، ماه آزادی از آتش و دستيابی به بهشت است.

به گزارش ایکنا از یزد، رمضان، ماه آمرزش و بازگشت است و بي شک هر انساني در زندگي اش آلودگي هايي داشته که در ماه رمضان، فرصت دارد با روزه، جان خود را شست و شو دهد و در خلوت سحرها، با توبه و استغفار، روح خويش را جلا بخشد و آن که در اين ماه تنها براي خدا روزه بدارد و از گذشته خويش پشيمان باشد و به واقع از کارش برگردد، شامل عفو الهي خواهد شد.
پيامبر گرامي اسلام مي فرمايد: ماه رمضان، ماه خداي عزوجل است، ماه توبه و بازگشت به سوي خداست و ماه عفو و آمرزش، ماه آزادي از آتش و دستيابي به بهشت است. توبه و آمرزش خواهي، تيرگي حاصل از گناهان را مي زدايد و به قلب آدمي صفا مي بخشد و ماه رمضان بهترين زمان براي توبه و استغفار و پالايش جسم و جان است.
و اما، وظيفه ما در ماه مبارک رمضان، دعا و نيايش است، دعا، خواندن خداي بزرگ و از او ياري خواستن است؛ يعني پيوند با آفريدگار توانا و حکيم در غم و شادي، راحتي و گرفتاري و در همه لحظه هاي زندگي، خداوند از آدمي مي خواهد که او را بخواند تا اجابتش کند و خود مي فرمايد: اي پيامبر! بگو اگر دعا نکنيد و خداوند را نخوانيد،پروردگار من به شما هيچ اعتنايي نخواهد کرد.
دعاهايي که از ائمه معصومين (ع) درباره روزها و شب هاي باشکوه ماه رمضان برجاست، از بزرگترين نعمت هاي الهي و جلوه هاي جمال و جلال خداي بزرگ پرده بر مي دارد و بدون شک، چنين روح عارفانه و دعاهاي کمال آفريني را در هيچ يک از ديگر مکتب ها و دين ها نخواهيم يافت. رمضان، بهار دعاست و آن گاه که روزه دار به دعا رو مي کند، از زيباترين لحظه هاي زندگي اوست.
پيامبراکرم (ص) درباره دعا کردن در ماه رمضان مي فرمايد: هان اي مردم! در ماه رمضان و هنگام نماز، دست هايتان را به سوي پروردگار تعالي بلند کنيد که چنين لحظه هايي، بافضيلت ترين زمان زندگي شماست که در آن هنگام، خداوند با ديده محبت به بندگان نگاه مي کند.
رمضان، فرصت عبادت و بندگي عاشقانه تر و راز و نياز عارفانه تر با معبود بي همتاست. در اين ماه از روزه داران خواسته شده با خضوع و فروتني بيشتر، نمازها را بجا آورند و به برپايي نمازهاي مستحبي بيش از پيش همت گمارند.
نماز، برقرري ارتباط با ذات لايزال الهي و سير الي الله است. آدمي به برکت نماز، سبک بال و رها از بندهاي دنيا، زنگار گناه و نافرماني اش را مي زدايد. بهترين زمان براي درک بهتر ارزش نماز، ويژه ماه مبارک رمضان است؛ زيرا افزون بر همه آثار ذاتي نماز، پاکي و صفاي نفس و نزاکت ويژه ماه مبارک رمضان نصيب بنده مي شود؛ در نتيجه، نماز اين ماه، انسان را به اوج پيشرفت و تعالي مي رساند.
خواندن نماز در ماه رمضان، بسي بيشتر از خواندن آن در غيرماه رمضان، به روح انسان، روشنايي، صفا و تعالي مي بخشد؛ پس چنين فرصتي را از دست ندهيم.
تهيه و تنظيم: واحد اجتماعي شهرستان بافق

captcha