ورزشکاران روزه‌دار ورزش را کنار نگذارند
کد خبر: 3716741
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱

ورزشکاران روزه‌دار ورزش را کنار نگذارند

گروه اجتماعی - کارشناس ارشد تربیت بدنی با اشاره به اینکه تداوم در ورزش، راهکار مناسب برای سلامتی است، گفت: در این ماه، فعالیت جسمانی با محدودیت‌هایی همراه بوده اما توصیه نمی‌شود که در هنگام روزه‌داری ورزش را کنار بگذارید، بلکه لازم است میزان شدت فعالیت را کاهش دهید.

ورزشکاران روزه‌دار ورزش را کنار نگذارند

رودابه تزئین، کارشناس ارشد تربیت بدنی در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، با اشاره به اینکه تداوم در ورزش، راهکار مناسب برای سلامت همیشگی افراد جامعه است، گفت: در این ماه، فعالیت جسمانی افراد‌ با محدودیت هایی همراه بوده اما توصیه نمی‌شود که در هنگام روزه‌داری ورزش را کنار بگذارید، بلکه لازم است میزان شدت فعالیت را کاهش دهید.
وی افزود:باتوجه به اینکه قطع فعالیت‌ به مدت یک ماه، باعث افت قدرت عضلانی و استقامت قلبی ـ عروقی ‌می‌شود، لذا ورزشکار با رعایت اصول تغذیه‌ای صحیح و انجام فعالیت‌های ورزشی منظم و مناسب در نتیجه سلامت خود را نیز تأمین می‌کند.
تزئین بیان کرد: فرد ورزشکار در روزهای عادی ممکن است روزی یک تا ۲ بار به مدت ۲ ساعت فعالیت هوازی انجام داده و هفته‌ای سه وعده تمرینات قدرتی انجام دهد، اما در ماه مبارک رمضان بهتر است فعالیت‌های هوازی را به یک نوبت (پس از افطار) کاهش داده و حداکثر ۲ بار در هفته به تمرینات قدرتی بپردازد.
وی اعلام کرد: ورزش در رمضان از ضعف عمومی و کسالت بدن نیز پیشگیری می‌کند، باعث سوختن چربی‌های بدن شده و همچنین تعادلی میان سوختن قندها (کربوهیدرات‌) و چربی‌ها (لیپید) به وجود می‌آورد.
کارشناس ارشد تربیت بدنی عنوان کرد: ورزش همچنین استرس شما را نیز کم می‌کند. اگر در کار‌های پرفشار دارای فعالیت هستید بهتر است ورزش را فراموش نکنید. ورزش بعد از افطار سبب استقامت فکری شده و تحمل شما را در برابر برخی از ناملایمات روزانه بیشتر می‌کند.
وی ادامه داد: ورزشکاران بهتر است در وعده‌های سحر و افطار از غذاهاي انرژي‌زای سبك و مقوي حاوی گروه‌های غذایی پروتئین، قند (کربوهیدرات)، چربی و گروه‌های ویتامینی B,C,E مانند شير، خرما، عسل، سبزي، چاي و آب ميوه‌هايي مانند پرتغال، ليمو و هويج استفاده كنند.همچنین برای جلوگيري از مشكلات كم‌آبي و کاهش اكسيژن رساني، آب و مايعات بیشتری مصرف کنند.
تزئین افزود: برای تنظیم برنامه در این مدت اگر فعالیت و تمرین فرد بعد از افطار می‌باشد، لازم است بین وعده افطار و تمرین تا 2 ساعت فاصله وجود داشته باشد و اگر در طول روز است، در مکانی خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب انجام گیرد.
وی اعلام کرد: بهتر است ورزش چند ساعت بعد از خوردن سحری باشد، چراکه در این زمان میزان ذخایر قندی (کربوهیدرات) بدن شما بالاست و بعد از آن در طول روز کمتر احساس خستگی خواهید داشت.
این کارشناس ارشد تربیت بدنی یادآور شد: پیشنهاد می‌شود ورزش‌های تفریحی، ملایم و با نشاط مانند تمرینات هوازی که گردش خون را افزایش می‌دهند و اکسیژن رسانی به اندام‌های حیاتی را بالا می‌برند در برنامه تمرینی نیز گنجانده شوند.
انتهای پیام

captcha