آیه‌های قرآن را زندگی کنید
کد خبر: 3716767
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
شیوه‌ای نو در آموزش قرآن؛

آیه‌های قرآن را زندگی کنید

گرو جامعه ــ مدیر کمیته آموزش و پژوهش بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به راه‌اندازی طرح قرآنی «آیه‌های زندگی» در نمایشگاه قرآن، گفت: رویکرد این کار آموزش جامع قرآن کریم است؛ به این معنی که فرد بتواند آیات قرآن را هم بخواند، تدبر کند و در نهایت به صورت اجمالی آیه مورد نظر را حفظ کند و در زندگی مورد استفاده قرار دهد.

http://iqna.ir/files/fa/news/1397/2/31/905092_467.jpg
 
مرتضی خدمتکار، مدیر کمیته آموزش و پژوهش بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه آموزه‌های قرآنی نجات‌بخش و هدایت‌کننده است از جزئیات طرح آیه‌های زندگی در نمایشگاه قرآن که بر این مبنا طراحی شده، سخن گفت و اظهار کرد: در کمیته آموزش و پژوهش بیست‌وششمین نمایشگاه بین المللی قران کریم سعی کرده‌ایم آیه‌ها و پیام‌های قرآنی را با استفاده از ظرفیت‌ها و نوآوری‌های جدید در زندگی مردم با مضامین قرآنی جاری و ساری کنیم.
 
وی افزود: بر این اساس یکی از ظرفیت‌هایی که پیش‌بینی کردیم، بخشی با عنوان آیه‌های زندگی است. این بخش درواقع به سفارش معاون قرآن و عترت وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایشگاه قرآن ایجاد شد و باتوجه به این مسئله اپلیکیشنی تولید شد که در این فضا اجرا می‌شود. رویکرد این اپلیکیشن آموزش جامع قرآن کریم به عموم مخاطبان است. به این معنی که فرد وارد فضای آیه‌های زندگی می‌شود و در ابتدا پشت سیستم قرار گرفته و موضوعی از موضوعات قرآنی را که در زندگی با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند انتخاب می‌کند.
 
خدمتکار با ذکر مثالی ادامه داد: به‌عنوان مثال فرد گزینه نیکی به پدر و مادر را انتخاب می‌کند و آیه متناسب با این مسئله نمایش داده می‌شود. این افراد با این سیستم قرائت آیه مورد نظر را تکرار می‌کنند و الگوی تلاوت را شنیده و تکرار می‌کنند. در این تکرار خواندن آیه مورد نظر را یاد می‌گیرند و وارد مرحله دوم یعنی فهم آیات می‌شوند. در این بخش آیه آموزش داده شده و فهمیده می‌شود و با یک‌سری از کار‌ها و فعالیت کارگاهی فهمی را که از آیه در ذهن دارد تثبیت می‌کنند.
 
مدیر کمیته آموزش و پژوهش بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن تصریح کرد: مرحله بعدی که فرد وارد آن می‌شود تدبر در قرآن کریم است؛ در این مرحله با شکل‌های مختلف سعی می‌شود که آیات و تدبر در آن در ذهن فرد تثبیت شود و تدبر اولیه را در آن آیه داشته باشند. مرحله بعدی حفظ آیه مورد نظر است که به صورت اجمالی آیه در ذهن فرد حفظ می‌شود و در مرحله پایانی باید پیامی که از آیه یاد گرفته بتواند در قالب خلق یک اثر هنری به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: در پایان اگر مخاطب کودک باشد در قالب نقاشی و اگر بزرگسال باشد در قالب یک داستان و خاطره باید آن را اجرا کند و یا اینکه در مقابل دوربین قرار گرفته و در یک دقیقه در مورد آیه انتخاب شده صحبت و گفت‌وگو می‌کند. تمام این‌ها بهانه‌ای است که پیام و مضامین آیات قرآنی نمایش و در عرصه‌های مختلف نمایشگاه قرآن ارائه شود.
 
خدمتکار با بیان اینکه رویکرد این کار آموزش جامع قرآن کریم است؛ به ایکنا گفت: به این معنی که فرد می‌تواند آیات قرآن را بخواند، تدبر کند و در نهایت به صورت اجمالی آیه مورد نظر را حفظ و در زندگی مورد استفاده قرار دهد. این کاری است که به صورت جدی به دنبال آن هستیم تا در نمایشگاه قرآن به صورت آزمایشی بازخورد آن را دریافت کنیم و در نهایت به صورت الگو در نمایشگاه ارزیابی اولیه را برای آن‌ها داشته باشیم؛ تا بعد از نمایشگاه و پس از ارزیابی و بازخورد اولیه بتوانیم در سطح موسسات و مراکز قرآنی آن را تسری بدهیم.
 
مدیر کمیته آموزش و پژوهش بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن بیان کرد: برای این‌کار یک محتوا و کتاب را به عنوان آموزش جامعه قرآن تهیه کرده‌ایم که در آن همه افرادی که به این غرفه می‌آیند و مسیر را طی می‌کنند کتاب را در اختیارشان قرار دهیم و بعد از نمایشگاه هم بتوانند این روش را به صورت خودآوز ادامه دهند.

وی در ادامه گفت: به منظور تجلیل از قهرمانان حفظ قرآن در غرفه طرح ملی حفظ، پنج چهره و استاد یعنی مرحوم سید مهدی فاطمیان، شهریار پرهیزکار و حجج اسلام محمد حاج ابوالقاسم، سیدمحمدحسین طباطبایی و علیرضا شاهسونی را معرفی خواهیم کرد. با اجرای مسابقه‌ای از بازدیدکنندگان می‌خواهیم که اعلام کنند کدامیک از این چهره‌ها و قهرمانان حفظ قرآن به عنوان الگو در تشویق آنان به حفظ قرآن موثرتر بوده‌اند و علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال شماره موردنظر به سامانه ۱۰۰۰۰۱۱۴۱۱۰ پیامکی را ارسال کنند.
 
راه‌اندازی سامانه مسابقه حفظ
خدمتکار اظهار کرد: سامانه مسابقه حفظ نیز در این غرفه سامان داده شده و افراد متناسب با محفوظات خود در مسابقه حفظ شرکت می‌کنند و در صورت برنده شدن جایزه می‌گیرند. آموزش تلفنی حفظ به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در این غرفه تدارک دیده شده و افراد بازدیدکننده ضمن آشنایی با این سامانه، ضمن ثبت نام، موضوع‌های مربوط به حفظ قرآن را به صورت تلفنی دنبال می‌کنند.

یادآور می‌شود بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن با شعار «قرآن، چلچراغ هدایت» از یکشنبه ۳۰ اردیبهشت تا ۱۴ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در محل مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان است.
انتهای پیام
captcha