آداب گردشگری مذهبی را آموزش دهیم/ هشدار درباره تأمین امنیت و نوع رفتار با گردشگران خارجی
کد خبر: 3716816
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
آیت‌الله دژكام:

آداب گردشگری مذهبی را آموزش دهیم/ هشدار درباره تأمین امنیت و نوع رفتار با گردشگران خارجی

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس خواستار آموزش آداب گردشگری مذهبی برای صاحبان اماكن گردشگری در شیراز شد و گفت: باید برای كسانی كه می‌خواهند مجوز اقامتگاه‌های بوم‌گردی و اماكن گردشگری اعطا كنید، حتماً آموزش‌های لازم برای حفظ سبك زندگی ایرانی ـ اسلامی ارائه دهید.

آداب گردشگری مذهبی را آموزش دهیم/ هشدار درباره تأمین امنیت و نوع رفتار با گردشگران خارجی

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز امروز، اول خردادماه در دیدار با مدیركل و معاونان اداره‌كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان كه به‌مناسبت هفته میراث فرهنگی انجام شد، گفت: اكنون دولت به بحث گردشگری به عنوان یك منبع درآمد نگاه می‌كند و ما با این مسئله مشكلی نداریم و در همه جای دنیا این مسئله به عنوان یك تجارت در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود و مسلماً ما هم باید سهمی داشته باشیم.
وی افزود: اما اینكه گردشگری را به مناطقی از كشور گسترش دهیم كه هنوز فرهنگ و رفتار آن مناطق با گردشگر درست جا نیفتاده است، به زودی ما را دچار مشكل خواهد كرد.

قبل از اعطای مجوزهای گردشگری، باید آموزش‌های لازم ارائه شود
آیت‌الله دژكام با اشاره به راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و صدور مجوزها برای آن‌ها گفت: اگر می‌خواهید تعداد این اقامتگاه‌ها را افزایش دهید مشكلی نیست اما باید در گام نخست و قبل از اعطای مجوز به این افراد آموزش‌های لازم داده شوند.

گاهی اوقات اماكن گردشگری ما تبدیل به محل خوشگذرانی بسیار سطح پایین می‌شود
امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه باید به علایق و سلایق یكدیگر احترام بگذاریم، گفت: گاهی اوقات دیده می‌شود در یك فضای گردشگری به دلیل آنكه آموزش‌های لازم به صاحبان آن دیده نمی‌شود، آن مكان تبدیل به محل خوشگذارنی‌های بسیار سطح پایین تبدیل می‌شود.

آموزش‌های حفظ سبك زندگی ایرانی ـ اسلامی به صاحبان اقامتگاه‌های بوم‌گردی ارائه شود
وی با بیان اینكه باید برای كسانی كه می‌خواهند مجوز اقامتگاه‌های بوم‌گردی و اماكن گردشگری اعطا كنید، حتماً آموزش‌های لازم برای حفظ سبك زندگی ایرانی ـ اسلامی ارائه دهید، در عین حال بر لزوم تأمین امنیت گردشگران نیز تأكید كرد و گفت: اگر كسی می‌خواهد یك اقامتگاه بوم‌گری ایجاد كند باید حتماً ایزو داشته باشد آن هم ایزوی حلال لذا برای این مهم باید چند فاكتور مهم در نظر گرفته شود و در غیر این‌صورت باید تعطیل شود.
آیت‌الله دژكام با تصریح اینكه ما باید در بحث گردشگری به مرزی از استاندارد برسیم كه سبك زندگی خود را به گردشگران خارجی ارائه دهیم، گفت: این مهم هم در فضایی امن صورت می‌گیرد تا گردشگر خارجی بتواند با سبك زندگی ما آشنا شده و به كشور خود بازگردد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه باید كسانی را مأمور كنید تا این چارچوب را تعیین كرده و بر اجرای آن‌ها نیز نظارت داشته باشند، گفت: هر كسی می‌خواهد مجوز اقامتگاه بوم‌گری و یا مكان گردشگری می‌گیرد باید یك كارگاه آموزشی بگذراند و هزینه‌اش هم خودش پرداخت كند چون بالاخره می‌خواهد درآمدزایی كند.

آداب گردشگری مذهبی را آموزش دهیم
وی باز هم بر اهمیت تأمین امنیت گردشگران تأكید كرد و گفت: ما دارای ظرفیت گردشگری مذهبی هستیم كه باید مسلماً نوع رفتار با این نوع گردشگران هم بلد باشیم به عنوان مثال برای مشهدی‌ها نحوه رفتار با زائران جاافتاده است و اصلا تبدیل به فرهنگ شده است لذا آشنایی با آداب گردشگری مذهبی یكی از ملزوماتی است كه باید به آن توجه داشته باشیم.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه محیط های گردشگری بسیار زود می‌توانند به چیزهایی آلوده شوند كه می‌توانند آبروی ما را در دنیا ببرند، گفت: به عنوان مثال ممكن است یك ناهنجاری در یك محیط گردشگری رخ دهد و این فیلم و عكس آن‌ها در اینترنت و فضای مجازی پخش شود و این چقدر به صنعت گردشگری ما لطمه می‌زند.

حتماً استعلامی برای متقاضیان دریافت مجوز اقامتگاه‌های بوم‌گردی صورت گیرد
امام جمعه شیراز یادآور شد: همه نوع انسانی با هر فرهنگ و تفكری در جامعه وجود دارد لذا نباید به هر كسی مجوز گردشگری داده شود و قبل از آن باید حتماً استعلامی به لحاظ اخلاقی و سوابق آن‌ها گرفته شود تا مبادا خدای نكرده فتنه‌ای ایجاد شود زیرا گردشگری خارجی بسیار زود اعتماد می‌كنند و ما باید مراقب باشیم.

هشدار درباره تأمین امنیت و نوع رفتار با گردشگران خارجی
وی با یادآوری اینكه ما در دنیا مورد هجمه‌های اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی هستیم لذا باید در بحث پذیرایی از گردشگران خارجی بسیار مراقب باشیم كه به چه كسانی مجوز می‌دهیم، گفت: برخورد خوب بسیار موثر است و یك برخورد غلط هم همه چیز را بسیار خراب می‌كند.
آیت‌الله دژكام ضمن برشمردن خاطراتی از سفر به سوریه و لبنان گفت: نوع احترام به گردشگر بسیار اثر می‌گذارد لذا اگر می‌خواهید گردشگری را رواج دهید، چارچوب‌ها و آداب و احترام و امثال این‌ها را تنظیم كنید و بگویید غیر از این رفتار شود ما آن مكان را تعطیل می‌كنیم.
امام جمعه شیراز همچنین به بحث تورهای گردشگری اشاره كرد و گفت: برخی از آن‌ها در بازدید از اماكن مذهبی تاریخی تنها یك آشنایی كلی دارند و نمی‌توانند به خوبی همه چیز را شرح دهند كه ما در این زمینه می‌توانیم از مراكزی تخصصی ترجمه فلسفه اسلامی كه به زبان‌های مختلف دنیا در قم در حال فعالیت هستند، استفاده كرده و با طلبه‌هایی كه از آنجا می‌آوریم این نقیصه را برطرف كنیم.

لزوم استفاده از طلاب متخصص در اماكن گردشگری مذهبی
وی با بیان اینكه این طلاب كه به مباحث اسلامی آشنایی دارند، می‌توانند ظرفیت عظیم تمدن اسلامی ما را برای گردشگران خارجی تشریح كرده و برای آنان جاذبه ایجاد كنند، گفت: حتی در این زمینه می‌توان پایگاه‌های اطلاع‌رسانی ایجاد كرد و گردشگری مذهبی را بسیار زیبا به آنان ارائه دهیم.

رفتار مناسب با گردشگران خارجی می‌تواند جایگاه ایران را در دنیا ارتقا دهد
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه باید به‌گونه باشد كه وقتی گردشگر خارجی به فارس می‌آید آشنایی خوبی به اماكن مذهبی ما پیدا كند و حیران نباشد، گفت: ما اكنون هزینه‌های زیادی می‌كنیم برای اینكه جایگاه جمهوری اسلامی را در خارج از كشور به نوعی ارتقا دهیم در حالی كه خود این گردشگران خارجی می‌توانند این كار را برای ما انجام دهند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: در اردیبهشت‌ماه امسال 16 هزار گردشگر وارد شیراز شده‌اند كه این ظرفیت بسیار عظیمی است و باید از آن‌ها استفاده كرد.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه مقام معظم رهبری در حكمی كه به من داده‌اند فرموده‌اند شیراز در قله فرهنگی است لذا اگر بناست در قله فرهنگی باشیم باید در پایان سال نیز گزارش خوبی به معظم‌له ارائه دهیم، گفت: در سال 30 هزار گردشگر خارجی به اینجا می‌آیند لذا ما باید طوری رفتار كنیم و تسهیلات و امكانات فراهم كنیم كه احترام به ایران و جمهوری اسلامی در میان آنان تقویت شده باشد و حتی می‌توان با برخورد مناسب آنان را مسلمان و حتی شیعه كرد.

پیوست فرهنگی برای اماكن گردشگری تهیه شود
وی در بخش پایانی سخنان خود تأكید كرد كه ما برای این مبحث منتظر پیوست فرهنگی هستیم كه امیدواریم اداره‌كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این مهم اهتمام ورزد.
انتهای پیام

captcha