خودسازی مهم‌ترین فایده تبلیغ است/ تقریر شاخصه‌های مبلغ خوب
کد خبر: 3716857
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶
سرور شاکری مطرح کرد:

خودسازی مهم‌ترین فایده تبلیغ است/ تقریر شاخصه‌های مبلغ خوب

گروه اندیشه ـــ سرور شاکری ضمن ارائه توضیحاتی در زمینه تبلیغ، به بیان مهم‌ترین ویژگی‌های یک مبلغ خوب پرداخت و خودسازی را مهم‌ترین فایده تبلیغ برای مبلغ توصیف کرد.

خودسازی مهم‌ترین فایده تبلیغ/تقریر شاخصه‌های یک مبلغ خوب

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کارگاه «روش‌ها و فنون تبلیغ با بهره‌گیری از کلام الله مجید» در جریان برگزاری بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن، با سخنرانی سرور شاکری از اساتید دانشگاه و با حضور جمعی از علاقه‌مندان به تبلیغ، در غرفه جهاد دانشگاهی برگزار شد.
وی در ابتدای سخنان خود با طرح اهداف تبلیغ بیان کرد: تبلیغ از اهمیت بالایی برخوردار است و هنگامی که به اهداف تبلیغ برخورد می‌کنیم، می‌بینیم که چقدر کار مبلغ مهم است و باید وارد آن شویم، چون تا مطلبی برای عرضه نداشته باشیم، متقاضی نیز نخواهیم داشت و باید عرضه درست باشد تا متقاضی نیز در زمینه‌های علمی و معنوی اقناع شود.
شاکری تصریح کرد: کار شما تبلیغ است و رفتار و گفتار شما جایگاه بالایی دارد، لذا باید بدانید که کسی به شما به عنوان مبلغ نگاه می‌کند و در کتاب قرآن و تبلیغ مبلغ شناسانده شده است و وظایف را نیز متذکر شده است، حتی نوع نگاه و ... را نیز آورده است و می‌گوید غیر از این مسیر نمی‌توانید بروید، لذا یک مبلغ باید سطح اطلاعاتش بالا باشد و چنان نیست که به صرف خواندن دو مقاله و ... تبلیغ صورت گیرد.
وی در ادامه افزود: باید شعور مخاطب در نظر گرفته شود، کسی که می‌خواهد تفسیر را بیاموزد، باید اینقدر به او خوراک معنوی بدهید که نیازمند شود و خود را تشنه مطالب شما بداند، اگر فقط بخواهیم یک تبلیغی را انجام دهیم و فلان درس را توضیح دهیم، تاثیری نخواهد داشت.
شاکری تصریح کرد: در امر تبلیغ یک آداب و یک ابزار تبلیغ را داریم، اولین ابزار تبلیغ برای مبلغ، بیان است، یک بیان خوب و قوی که باید مبلغ بداند که از صدای خود چگونه استفاده کند، نگاه به مخاطب نیز مهم است و مبلغ باید هنر داشته باشد که او را در فضای صحبت وارد کند و باید روی بیان کار کرد، لذا این شاخصه به شما می‌گوید که شما این توانایی را دارید یا خیر.

خودسازی مهم‌ترین فایده تبلیغ/تقریر شاخصه‌های یک مبلغ خوب
وی در ادامه بیان کرد: بحث دیگری که در تبلیغ مهم است، این که می‌بینیم تبلیغ از اهداف مشخص شده در قرآن است. مگر نه این‌که باید قرآن را سرلوحه قرار دهیم و پیامبر(ص) نیز طبق آیه شریفه فرمود که خداوندا این قوم من قرآن را مهجور قرار دادند، در نتیجه وظیفه مبلغ زنده کردن معنوی جامعه است، همچنین طبق آیات دیگر قرآن مبلغ وظیفه دارد که مردم را از تبعیت از طاغوت پرهیز دهد و او را زنده کند.
شاکری تصریح کرد: دومین ابزار در تبلیغ، قلم قوی است، اگر به یک مبلغ بگویید که برای بنده نیم صفحه در مورد مطلبی که می‌خواهید توضیح دهید بنویسید و نتواند این کار را انجام دهد، ضعف او است. یک مبلغ باید خوش‌خط، خوش‌سخن، خوش‌ظاهر و خوش برخورد باشد که در کنارهم همان نکات مثبت هستند که به یک تبلیغ خوب می‌انجامد.

خودسازی مهم‌ترین فایده تبلیغ/تقریر شاخصه‌های یک مبلغ خوب
وی در ادامه بیان کرد: مبلغ باید در ابتدا جایگاه خودش را نیز بداند، در هر حال پاداش اصلی که می‌خواهیم از تبلیغ به دست آوریم، این است که طبق آیه قرآن که فرمود هر کس یک نفر را زنده کند، گویی که تمام مردم را زنده کرده است، زنده کردن مردم است، این‌که مخاطب به شما بگوید که انگیزه‌های من در زندگی به انگیزه‌های الهی تبدیل شده، طبیعتا نسل این فرد نیز انسان‌های خوبی خواهند شد و از این برکت برای مبلغ نیز سهمی خواهد بود. همچنین باید توجه داشت که تا زمانی که کار تبلیغ را برای موقعیت، عنوان و شهرتش انجام بدهید، هرگز به نتیجه نمی‌رسد و با این هدف نیز به دنبال آن نروید، بلکه زمانی که تبلیغ از نیت الهی شما ریشه گرفته باشد، دنبال آن بروید، چون پاداش این کار نزد خداوند است.
شاکری تصریح کرد: با کار تبلیغ خودتان متصل به وحی الهی می‌شوید، به این معنا که درست است که به ما وحی نمی‌شود، اما می‌توانیم وحی را به دیگران منتقل کنیم، لذا متصل به وحی می‌شویم، یک شاخصه بسیار مهم در بحث تبلیغ، خودسازی است و مبلغ باید خودسازی کند، مگر می‌شود کسی در وجود خودش اشکال وجود داشته باشد و بعد خودش را به عنوان مبلغ معرفی کند؟ در رفتار نیز باید اینها نمود داشته باشد و نباید کار به جایی برسد که به ما بگویند چرا چیزهایی را می‌گویید که به آن عمل نمی‌کنید؟ در نتیجه اولین فایده تبلیغ برای یک مبلغ خودسازی است.

خودسازی مهم‌ترین فایده تبلیغ/تقریر شاخصه‌های یک مبلغ خوب
وی در ادامه افزود: یک مبلغ در حرف خود باید مستدل صحبت کند. نمی‌شود که روی نظرات شخصی خودمان حرف بزنیم و نمی‌شود از فلان سخنران که مطالبش برای من جذابیت ندارد، بر اساس آن به مخاطب خودم محتوا را القا کنم، لذا مهم است که حرف مستدل باشد و راه استدلال را در درس عقاید توضیح داده‌ایم که باید از هر راهی با برهان وارد شد.
شاکری تصریح کرد: استدلال نیز باید قوی باشد و استدلال ضعیف نیز با مطالعه و تحقیق قوی می‌شود. فلان مطلب اگر به خوبی برای مبلغ تبیین نشود، نباید برای مخاطب بیان شود و اگر مخاطب خودش تهی باشد، چیزی برای انتقال به مخاطب ندارد.
وی در ادامه افزود: حرف‌های یک مبلغ باید سنجیده و متمرکز باشد، نه این که اصطلاحا از این شاخه به آن شاخه برود. بهتر است که حساب شده حرف بزنیم. توصیه‌ای که دارم این است که حتما برای خودتان طرح درس داشته باشید، هر مطلب و موضوعی که می‌خواهید پیرامون آن صحبت کنید، برای آن طرح بحث داشته باشید. برای مثال وقتی می‌خواهید یک داروی تلخ به مریض بدهید یک اسانس شیرین به آن می‌زنید، حال ممکن است واقعیت تلخ باشد و شما نیز بخواهید آن را در کلاس خود مطرح کنید که در اینجا باید یک طرح متناسبی را ارائه کنید که مسئله بهتر قابل فهم شد.
شاکری بیان کرد: لذا بیشتر دنبال راه‌های رغبت‌‌انگیز باشید، چیزی که میل را در مخاطب ایجاد می‌کند و مطالب باید جامع و متنوع باشد، به این معنا که اگر از امروز قرار است تفسیر قرآن بگویید، باید مطالبتان به صورت دقیق گفته شود، اما قرار نیست که مطالب کلیشه‌ای و خشک باشد، بلکه باید مخاطب‌سنجی شود و در هر حال باید بدانید که آیا از این مطلب عمل بیرون می‌آید یا می‌خواهد به صورت تئوری باشد؟ ضمن اینکه تعداد منابعی که مطالعه می‌کنید نیز باید قابل توجه باشد. اگر برای یک جلسه به اندازه دو ساعت مفید مطالعه نداشته باشید، روزی باید حساب پس دهید، لذا مطلبی که می‌گویید باید طرح بحث داشته و جامع و متنوع باشد.
وی در ادامه با اشاره به صفات یک مبلغ خوب بیان کرد: یک مبلغ خوب باید آگاهی داشته باشد و باید خیلی از چیزهایی که می‌شنود را در نظر داشته باشد و باید بداند که مورد سؤال قرار می‌گیرد. خوب نیست که مبلغ بگوید مسئله‌ای را بلد نیستم، یک مبلغ باید با مطالعه کار خود را پیش ببرد، همچنین باید به اقتصاد و سیاست و ... نیز اشراف داشته باشد و بداند که اوضاع کشور در چه حالی است که مجموع اینها را آگاهی می‌گویند. لذا مبلغ نباید فقط آگاهی مذهبی داشته باشد، بلکه این حد از آگاهی حداقل کار است و باید در زمینه‌های دیگر نیز اطلاعات کافی داشته باشد.
شاکری تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های مبلغ، ایمان به هدفش است، اگر یک مبلغ به کاری که انجام می‌دهد، اعتقاد نداشته باشد و فقط کلاس‌های خود را داشته باشد و فقط بخواهد که ظاهر کار را مورد توجه قرار دهد، موفق نخواهد شد، بلکه باید در جهت ارشاد بکوشد. مبلغ باید به دور از حب و بغض کار خود را انجام دهد، باید به قدری مبلغ سعه صدر داشته باشد که اگر هم با کسی مشکلی دارد، انصاف را در بحث علمی رعایت کند، چون این فرد در هدف خودش ایمان دارد. یکی دیگر از پارامترها این است که دارای استقامت باشد، به این دلیل که گاهی لازم است که مبلغ حرکتش در یک مسیری باشد که این مسیر، مسیر عادی نیست، همه در یک مسیری می‌روند، شما بنا است که درسی را تدریس کنید و وقتی وارد کلاس می‌شوید، ممکن است ببینید که این افراد حجاب خوبی ندارند و شما قرار است که دروس معارفی را تدریس کنید، اولین چیزی که مبلغ باید در خود تقویت کند، سعه صدر است، یعنی هر چقدر این رفتار را می‌بینید به این فکر کنید که باید مخاطبان شما اصلاح شوند. اینها باعث می‌شود که استقامت بیشتر شود نه این که روز اول بگویید این افراد فرضا حجاب درستی ندارند و ...، بلکه باید با استقامت کار را پیش ببرد و به هدف خود که هدایت است توجه داشته باشد.

خودسازی مهم‌ترین فایده تبلیغ/تقریر شاخصه‌های یک مبلغ خوب
وی در ادامه افزود: یکی از ابزارهای خوب که در اختیار مبلغ است تشویق است، به جای این که از تهدید استفاده کنیم باید از وعده‌های الهی استفاده کنیم، وعده خبر خوش و وعید خبر ناخوش است و بهتر است که از خبرهای خوش استفاده کنیم که ملاک موفقیت ما هستند. یک مبلغ چون خودش الگو است، باید نماد علم و عمل باشد، اگر این اتفاق بیفتد یعنی ایمان به هدف نداریم، لذا یک مبلغ باید عامل و عالم باشد و این موارد مستندات قرآنی زیادی نیز دارد. یکی از ویژگی‌های مبلغ این است که با نرم‌خویی برخورد کند. این که دلسوز و مهربان باشد، ضمن این که تا بشاشیت در چهره مبلغ نباشد، نمی‌تواند کسی را جذب کند که باید در این زمینه نیز تمرین‌هایی انجام دهید.
شاکری در ادامه به بحث شیوه‌های تبلیغ پرداخت و تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است که یکبار به صورت عمیق و خیلی حساب شده خطبه فدکیه را مطالعه کنید که درس زندگی است، شرح خطبه فدکیه را قبلا داشته‌ام و امیدوارم فرصتی فراهم شود تا مجددا این برنامه را داشته باشیم، خطبه فدکیه به یک خانم یاد می‌دهد که یک مادر، هسر و فعال اجتماعی باشد و کنار اینها هم مبلغ خوبی باشد، لذا تقاضا می‌کنم که به این خطبه توجه داشته باشید.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معدی زمامدار
|
Germany
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۶ - ۱۳:۵۴
0
0
بسیار عالی
M GH
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۶ - ۱۸:۰۲
0
0
سلام خدمت استاد شاکری عزیز
مطالبتون بسیار عالی خیلی استفاده کردم
captcha