شرط صحت تقلید، تکیه بر عقل است
کد خبر: 3716888
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
در تفسیر سوره زمر مطرح شد؛

شرط صحت تقلید، تکیه بر عقل است

گروه فعالیت‌های قرآنی - نماینده ولی‌فقیه در لرستان، تقلید از آیت و اجداد را از ادله‌های بت‌پرستان برشمرد و با ذکر این مطلب که عبادت مخلوط به ریا بی‌ارزش است؛ گفت: شرط صحت تقلید تکیه بر عقل است.

اتکای بر عقل؛ شرط صحت تقلید/ عبادت مخلوط به ریا بی‌ارزش است

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، شامگاه سه‌شنبه، یکم خردادماه در جلسه تفسیر قرآن‌کریم، با محوریت سوره مبارکه «زمر» در مسجد بعثت خرم‌آباد، اظهارکرد: سومین آیه از سوره زمر با مضمون «أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الخالِصُ وَ الَّذِينَ اتخذُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلىَ اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يحكُمُ بَيْنَهُمْ فىِ مَا هُمْ فِيهِ يختَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى مَنْ هُوَ كَذِبٌ كَفَّارٌ»؛ حاوی نکات تفاسیری از جمله خالص بودن عبادت و اعمال، داوری خداوند متعال و مبناهای باطل و مردود مشرکان در پرستش بت‌ها است.
وی در تشریح کلمه «الدِّينُ» که در این آیه آمده است، افزود: این واژه دو معنا دارد که معنای نخست آن مسائل احکام و مسائل فقهی است یا همان دینی که در آن بدعت و کجی نباشد.
آیت‌الله میرعمادی با تاکید بر لزوم خالص بودن عبادت برای خدا، عنوان کرد: اگر عبادت خالص نباشد پذیرفته نیست، کمااینکه به قرینه آیه قبل می‌توان گفت که خدا را خالصانه عبادت کنید و آگاه باشید که دین خالص برای خداست زیرا چیزی جز خدا در عالم هستی نیست.

اخلاص؛ شرط صحت عبادت

امام‌ جمعه خرم‌آباد ادامه داد: وقتی عالم هستی سراسر خدا باشد، غیرخدا هیچ است، کمااینکه اخلاص شرط صحت عبادت بوده البته ذکر این نکته ضروری است که غیر از خدا، هیچ چیز لیاقت نداشته وفقط خدا شایستگی عبادت را دارد.
این مفسر قرآن‌کریم به کثرت واژه اخلاص در عبادت در آیات متعددی از قرآن‌کریم اشاره و گفت: در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) آمده است که ماموریت من این است که خدا را خالصانه عبادت کنم و عبادت من برای خداست لذا همه اعمال ما خالصانه باشد.
وی با بیان این‌که احدی را در عبادت خدا شریک قرار نداده در عبادت غیر خدا را نباید دید، به تشریح واژه اخلاص پرداخت و گفت: نیتی که حقیقت و ماهیت عمل را تشکیل می دهد اخلاص است، کمااینکه جوهر عمل اخلاص و خلوص نیت است و ماهیت عمل بستگی به نیت دارد.
آیت‌الله میرعمادی با تاکید بر لزوم اخلاص در توحید، عبادت و اعتقاد و دین، عنوان کرد: اگر عبادتی مخلوط ریا باشد ارزشی ندارد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که وقتی از بت‌پرستان و مشرکان سرال می‌شود که چرا بت، سنگ و چوب را عبادت می‌کنید؟ آن‌ها در پاسخ به این سؤال سه دسته‌اند، خاطرنشان کرد: عده‌ای از مشرکان که عوام هستند می‌گویند آبا و اجداد خود را این‌گونه یافتیم و ما هم تابع آن‌ها‌ هستیم، بدین معنا که مبنای اعتقادی مشرکان در پرستیدن بت از روی تقلید است
امام‌ جمعه خرم‌آباد ادامه داد: دسته دوم مشرکان در پاسخ به‌علت بت‌پرستی به مشیت الهی تکیه می‌کنند و می‌گویند اگر کار ما اشتباه است مگر خدای شما نمی‌بیند؛ پس چرا خدا با ما کاری ندارد این دسته مغالطه می‌کنند.
این مفسر قرآن‌کریم به تشریح مبنای اعتقادی دسته دیگری از مشرکان اشاره و افزود: دسته سوم می‌گویند که ما دسترسی به خدا نداریم و نمی‌توانیم با خدا ارتباط داشته باشیم و این بت‌ها واسطه ما و خدا هستند و ما به‌وسیله بت‌ها با خدا ارتباط برقرار می‌کنیم‌ و بت‌ها ما را به خدا نزدیک‌تر می‌کنند.
وی با طرح این سؤال که آیا حرف بت‌پرستان صحیح است به باطل بودن حرف بت‌پرستان اشاره کرد و گفت: زیرا خداوند در پاسخ مشرکان پرستش بت را حرام و باطل اعلام کرده است.
وی با ذکر این مطلب که خداوند به ما نبی و عقل داده و تقلیدی درست است که بر عقل تکیه کند، خاطرنشان کرد: ما به کسانی توسل پیدا می‌کنیم که خداوند اذن داده است.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که خداوند بین مشرکان داوری می‌کند، اضافه کرد: گاهی برخی‌ها حرف باطل می‌زنند اما لباس حق بر آن می پوشانند.

کافر بودن به انکار خداوند و پیامبران است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که کافر بودن مشرکان به انکار خداوند و پیامبران است، تصریح کرد: وقتی گفته می‌شود که خداوند کفار را هدایت نمی‌کند بدین معناست که آن‌ها را هدایت ثانوی نمی‌کند لکن خداوند همه انسان‌ها را هدایت اولیه می‌کند.

انتهای پیام

captcha