تفکر انقلابی دفاع مقدس را به نتیجه رساند/ برای توسعه قدرت دفاعی منتظر مجوز یا لبخند هیچ قدرتی نیستیم
کد خبر: 3716922
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
سردار باقری در صحن علنی مجلس:

تفکر انقلابی دفاع مقدس را به نتیجه رساند/ برای توسعه قدرت دفاعی منتظر مجوز یا لبخند هیچ قدرتی نیستیم

گروه سیاسی ــ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با حضور در صحن علنی مجلس به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر با اشاره به وجود دو تفکر در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: یک تفکر معتقد بود که بایستی با نگاه به دست‌های بیگانه منتظر شرایط بود و دیگری تفکر انقلاب اسلامی بود که اعتقاد داشت با اعتماد به قدرت ملی، تکیه بر جوانان، وحدت ملی، انسجام نیروهای مسلح و ابتکار و خلاقیت می‌توان دشمن را شکست داد و این تفکر بود که توانست دفاع مقدس را به نتیجه برساند.

دفاع مقدس نقطه عطفی در تاریخ ایران است

به گزارش ایکنا، جلسه علنی امروز، چهارشنبه 2 خرداد، مجلس شورای اسلامی به مناسبت فرارسیدن سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر و روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی، با سخنرانی سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، آغاز شد.

سردار باقری در ابتدا از فرصتی که برای حضور او در خانه ملت فراهم شد، قدردانی کرد و یاد و خاطره امام بزرگوار، شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و شهدای عملیات بیت‌المقدس در روز آزادسازی خرمشهر گرامی داشت و برای جانبازان عزیز آرزوی سلامتی کرد.

وی در ادامه از همه تلاش‌ها و زحمات ایثارگران و ملت بزرگ ایران و به ویژه ملت صبور و مجاهد خوزستان، مردم خرمشهر، آبادان، اهواز، هویزه، دست آزادگان، شادگان و همه مناطقی که در این عملیات یا آزاد شدند یا در حاشیه این عملیات قرار داشتند، قدردانی کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: با وجود تمام تلاش‌های مؤثری که برای توسعه این سرزمین و پیشرفت آن اتفاق افتاده، امیدواریم با تلاش و اولویت‌دهی مجلس و دولت محترم مابقی مشکلات مردم صبور این منطقه نیز بهتر از گذشته حل شود.

سردار باقری با بیان اینکه جنگ‌های بزرگ در تاریخ همه ملت‌ها نقطه عطفی محسوب می‌شود، گفت:دفاع مقدس نیز برای ملت ایران و تاریخ ایران بزرگ چنین وضعیتی را دارد. ملت ایران دو قرن قبل از این حادثه، تاریخی مشحون از شکست و حقارت را تجربه کردند.

وی اظهار کرد: از ابتدای قرن 19 میلادی جنگ‌های ایران و روسیه با تجربه عهدنامه ‌های 1812 و 1828 ترکمانچای و گلستان و جدایی ‌بخش‌هایی از سرزمین قفقاز از کشور ایران و در میانه قرن 19 جدایی ولایت هرات در 1857، اشغال کشور ایران در جنگ جهانی اول و قحطی بزرگ و نابودی نیمی از ملت ایران، اشغال سرزمین ایران در جنگ جهانی دوم و جدایی سرزمین بحرین از کشورمان، حوادثی است که تاریخ مشحون از شکست را برای ملت ما رقم زده بود.

سردار باقری اضافه کرد: اما ملت ایران با انجام اتقلابی بزرگ سرنوشت خود را به دست گرفت و تنها پس از یکسال و نیم از وقوع انقلاب اسلامی مواجه با تهاجمی بزرگ از جانب یک کشور متجاوز همسایه قرار گرفت که از سوی قدرت‌های بزرگ و مرتجعین منطقه از جهت پول، امکانات، سلاح و تجهیزات مورد پشتیبانی قرار گرفت. اما ملت ایران در این حادثه بزرگ نه تنها یک وجب از خاک خود را از دست نداد بلکه توانست با پیروزی از این حادثه خارج شود و امنیت و آرامش کشور را برای دهه‌های متمادی تأمین نماید.

وی عنوان کرد: این جنگ تحمیلی در شرایطی به کشور ما تحمیل شد که نظام نوپای جمهوری اسلامی در مرحله تثبیت خود بود، ارتش پشتیبانی‌های قطعه مورد نیاز خود و حمایت‌های دیگر را از دست داده بود، سپاه سازمانی نوپا و بدون تجربه جنگی بود و در مقابل همه پول‌ها و سلاح قدرت‌های بزرگ در پشتیبانی از متجاوز قرار داشت. اما ملت ایران با توکل به قدرت الهی و رهبری و فرماندهی بی‌نظیر امام راحل بزرگوار(ره)، وحدت و انسجام و پشتیبانی ملت ایران و وحدت نیروهای مسلح و تلاش و ایثار بی‌نظیر ایثارگران و همه ملت ایران توانست این حادثه بزرگ را به خوبی پشت سر بگذارد، دشمن را متوقف کند، با او بجنگد، شکست دهد، از سرزمینش بیرون براند، به تعقیب او بپردازد و متجاوز را تنبیه کند و در نهایت با پیروزی جنگ را به خاتمه ببرد.

سردار ‌باقری اظهار کرد: عملیات بیت‌المقدس که از 10 اردیبهشت سال 61 آغاز شد و در فردا روزی به پیروزی نهایی رسید نقطه عطفی در مرحله تهاجم به دشمن متجاوز و شکست و بیرون راندن او بود. اگر به یکسال و نه ماه ابتدای جنگ تا این عملیات نگاه کنیم در شش ماه اول رزمندگان اسلام توانستند دشمن را متوقف کنند، در شش ماه دوم با عملیات‌های محدود آفندی تجربه جنگیدن با دشمن را کسب کنند و اعتماد به نفس بیاورند و در نه ماهه مهرماه 60 تا خرداد 61 با انجام 4 عملیات بزرگ در خوزستان دشمن را از سرزمین خود بیرون برانند؛ در عملیات ثامن‌الائمه، محاصره آبادان را بشکنند، در طریق‌القدس، بستان و هویزه را آزاد کنند، در فتح‌المبین سرزمین پهناور غرب دزفول و شوش را آزاد نمایند و نهایتا در بیت‌المقدس، سرزمین بزرگ جنوب غربی اهواز را کنند و خرمشهر را به ملت ایران بازگردانند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به ویژگی‌های عملیات بیت‌المقدس گفت: این ویژگی‌ها را بایستی به عنوان یک عملیات چشمگیر و قابل توجه در سطح مهمترین و موفق‌ترین عملیات‌های نظامی جهان مورد بررسی قرار داد. چه از جهت جمع‌آوری اطلاعات که با نفوذ تیم‌های اطلاعاتی تا 25 کیلومتر در عمق خطوط دشمن و سایر ابعاد اتفاق افتاد، چه با طراحی بسیار عاقلانه عملیات که با زدن به نقاط ضعف دشمن در کارون و دور زدن نقاط قوت او در پشت کرخه‌کور و شمال خرمشهر و دستیابی به سرزمین محوری و نقطه ثقل این سرزمین در منطقه کوشک اتفاق افتاد که موجب عقب‌نشینی دو لشکر زرهی بزرگ از کرخه‌کور گردید، چه از جهت عملیات مهندسی با نصب پل بر روی کارون خروشان و بازکردن میادین مین، چه از جهت مداوای مجروحین در خطوط مقدم جبهه، چه از جهت عملیات هوایی و هوانیروز، چه از جهت اجرای آتش توپخانه و سایر ابعاد، این عملیات را بایستی جزو درخشان‌ترین عملیات دوره دفاع مقدس و حتی عملیات‌های موفق جهان بدانیم.

سردار باقری ادامه داد: در نه ماهه ابتدای تحمیل جنگ به ملت ایران دو تفکر در کشور وجود داشت که تأثیرات آن در دفاع مقدس قابل مطالعه است. تفکری در ذهن و عملکرد فرمانده کل قوای وقت بود که بایستی با نگاه به دست بیگانه و امید به تصمیمات قدرت‌های بزرگ برای متوقف کردن متجاوز منتظر شرایط بود. تفکری که اعتماد به جوانان، نهادهای انقلابی و قدرت ملی نداشت و نتیجه آن در شکست‌های بزرگ غرب دزفول، هویزه و جاده ماهشهر ـ آبادان در پاییز 59 خود را نشان داد و نهایتا با عزل او این تفکر کنار گذاشته شد.

وی ابراز کرد: در کنار آن، تفکر انقلاب اسلامی قرار داشت که در جوانان این مرز و بوم وجود داشت که معتقد بود با اعتماد به قدرت ملی، تکیه بر جوانان ارزشمند این سرزمین، وحدت ملی، انسجام نیروهای مسلح و ابداع، ابتکار و خلاقیت می‌توان دشمن را شکست داد و سرزمین را نجات داد و این تفکر بود که توانست دفاع مقدس را به نتیجه برساند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امروز نیز ملت ایران با امتحان بزرگی مواجه است. آمریکای جنایتکار بدعهد با عهدشکنی در تصمیمات توافق‌شده قبلی و تسوط عناصر تازه به دوران رسیده خود برای ملت ایران باید و نباید می‌کند؛ دشمنی بدعهد، ظالم، جنایتکار، منزوی و عصبانی با رهبرانی عهدشکن و فاسد و حتی حقوق‌بگیر صهیونیست‌ها و منافقین.

وی عنوان کرد: این دشمن هرچند که جسارت ورود در عرصه نظامی و جنگ رو در رو را ندارد اما تلاش دارد که در عرصه اقتصادی و عملیات روانی بر ملت ایران فشار وارد کند و این در شرایطی است که جدای از اینکه ملت بزرگ ایران ملتی است که بر عهد خود می‌ایستد، ملتی است که حقوق بین‌المللی را رعایت می‌کند، اگر در کشوری حضور پیدا می‌کند به دعوت آن کشور و دولت قانونی آن است و سر جنگ با کسی ندارد.

سردار باقری با بیان اینکه اما شرایط نیز تفاوت کرده است، گفت: اگر این ملت در روزی که دشمنانش در اوج قدرت بودند و همه قدرت‌های بزرگ یکپارچه در مقابل ملت یاران ایستاده بودند و این ملت در ابتدای انقلاب توانایی و تجهیز لازم را نداشت، امروز در اوج قدرت خود به سر می‌برد. آیا دشمنی که در آن روز شکست خورده و در همه برهه‌ها با شکست مواجه شده و در مسائل پیشبرد فعالیت‌های نظامی در خلیج فارس و تنگه هرمز، حاکم کردن و تقویت داعش در سوریه و عراق، مقابله با توان حزب‌الله و محور مقاومت، در یمن و سایر جبهه‌ها شکست خورده، چگونه می‌خواهد با ملت بزرگ ایران اینگونه در بیفتد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: خوب است بین صدام لعین که معاهده 1975 را پاره کرد و سرنوشتی که برای خود رقم زد و جایی که امروز در تاریخ دارد با عهدشکنان امروز مقایسه‌ای صورت بگیرد و بگوییم که آینده چنین انسان‌هایی هم مانند صدام خواهد بود.

وی یادآور شد: امروز هم می‌توانیم با این حوادث با همان دو رویکرد مواجه شویم و قطعا رویکردی که می‌تواند ملت ایران را از این گردنه نیز عبور بدهد اتکا به قدرت داخلی، جوانان این مرز و بوم و قدرت لایزال الهی است. در کنار بهره‌گیری از دوستان و همراهان و عناصری که در صحنه بین‌المللی با رهبری مطلق آمریکا موافق نیستند اما با تکیه به قدرت داخلی و نگاه به درون می‌توان از این حوادث به سهولت عبور کرد.

سردار باقری اظهار کرد: اینجانب به عنوان نماینده نیروهای مسلح در برابر نمایندگان عزیز ملت ایران اعلام می‌دارم که نیروهای مسلح امروزه بحمدالله از هر زمان دیگری از جهت قدرت دفاعی، آمادگی‌های نظامی و رزمی در اوج به سر می‌برند و در توسعه قدرت دفاعی خود منتظر مجوز یا لبخند هیچ قدرتی نیستیم و به عنوان حامی ملت ایران مدافع مرزهای میهن اسلامی و مدافع منافع ملی کشور ایران، شبانه‌روز در حال انجام وظیفه هستند و در عبور از این پیچ تاریخی در تمام مسائل به عنوان حامی و در کنار ملت ایران قرار خواهند داشت. انشاء لله عبور از این مرحله نیز بیت‌المقدس دیگری را برای ملت ایران رقم خواهد زد.

انتهای پیام

captcha