ويزای حج اواخر خردادماه صادر می‌شود
کد خبر: 3716923
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
محمدی خبر داد:

ويزای حج اواخر خردادماه صادر می‌شود

گروه جامعه ــ رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به صدور ويزای حج تمتع از اواخر خرداد ماه گفت: ويزای حج امسال نيز الكترونيكی صادر می‌شود كه مقدمات آن فراهم شده است و در حال ثبت اطلاعات زائران هستيم.

رد نشود// ويزای حج اواخر خردادماه الكترونيكی صادر می‌شود

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، حميد محمدی، رئیس این سازمان درباره احتمال افزايش سهميه حجاج اظهار كرد: با توجه به قول‌های ضمني عربستان، تلاش زيادی كرديم كه سهميه بيشتری را از عربستان دريافت كنيم، اما محدوديت اسكان در شهر مدينه، باعث شده است عربستان امسال به هيچ كشوری اين سهميه اضافي را ندهد. در مورد ویزا نیز ويزای حج امسال نيز الكترونيكی صادر می‌شود كه مقدمات آن فراهم شده است و در حال ثبت اطلاعات زائران هستيم تا پس از تاييد، ويزاها چاپ شود؛ صدور ويزای حج از اواخر خرداد آغاز می‌شود.

محمدی درباره اقدامات صورت گرفته برای تامين ارز حج گفت: تامين ارز براي تهيه خدمات مورد نياز زائران در عربستان حائز اهميت است كه با همكاری بانك مركزی در اسفندماه سال گذشته با تخصيص ارز به نرخ حدودی ۳۹۰۰ تومان، ارز تامين شده است اما همچنان در تلاش هستيم تا به عربستان منتقل شود.

محمدي در ادامه به وضعيت اسكان زائران در شهر مدينه و تخريب هتل‌های اطراف مسجدالنبی(ص) افزود: در مكه وضعيت هتل‌ها مناسب است، مشكلی برای اسكان وجود ندارد، اما در مدينه، از چهار سال پيش طرح توسعه مسجدالنبی(ص) شروع شد و با تخريب هتل‌های منطقه مركزی، مدينه با كمبود جدی هتل مواجه شد كه البته اين مشكل همه كشورها را درگير كرده و مدت زمان اقامت زائران را به حداقل رسانده است. در گذشته زائران ۱۰ تا ۱۵ روز در مدينه اقامت داشتند، اما اكنون نهايت زماني كه درنظر گرفته شده شش روز است. اگر حجاج قرار باشد اقامت بيشتری در مدينه داشته باشند، دست‌كم بايد به ميزان ۵۰ درصد هتل‌های مكه در شهر مدينه ساخته شود در غير اين صورت زائران فشار زيادی را متحمل مي‌شوند.

رئيس سازمان حج و زيارت همچنين به موضوع اقامت در سرزمين‌های منا و عرفات اشاره كرد و افزود: چادرهای منا و عرفات گنجايش اين تعداد زائر را ندارد و حجاج بايد كمبود و تنگی جا در عرفات و منا را تحمل كنند.

وي درباره سفر اخيرش به عربستان گفت: در زمان برقراري روابط، اين ترددها برای برنامه‌ريزی و تسهيل خدمات در حج كه عملياتی سنگين به شمار مي‌آيد، مستمر انجام مي‌شود، از جمله كارهايي كه در اين ترددها به سرانجام رسيد، پروژه آشپزخانه مركزی مكه بود پس از ۱۵ سال در زمان توقف حج از بين رفت و فقدان آن در سال گذشته مشكلاتي را بوجود آورد، هرچند كه فشار و آسيب آن به زائر تحميل نشد. اكنون اين مشكل برطرف شده و آشپزخانه‌ ديگری با ظرفيت پخت ۸۰ هزار پرس غذا در روز با سرمايه‌گذاری عربستاني‌ها و مطابق استاندارد و نياز ما، براي حج امسال در حال آماده شدن است.

برخی چالش‌های اعزام عتبات

محمدي سپس به وضعيت اعزام‌ها به عراق كه گاه چالش‌آفرين مي‌شود، اشاره كرد و افزود: قانون سازمان حج و زيارت را متولي اعزام زائر به عتبات عاليات عراق دانسته است، اما برخي خلاءهای قانونی سبب می‌شود افراد مختلفی به طور غيرمجاز وارد اين حوزه شوند. درحالي‌كه قانون صراحتا مشخص كرده آن‌هايي كه قصد دارند در مقاصد زيارتي خارج از كشور فعاليت كنند بايد از سازمان حج و زيارت مجوز دريافت كنند، ۲۵۰۰ دفتر زيارتي در سراسر كشور اين مجوز را گرفته‌اند كه از ذی‌صلاح‌ترين و با تجربه‌ترين افراد در اين امر استفاده مي‌كنند و افرادي كه اين مجوز را ندارند و خارج شرايط تعيين شده فعاليت مي‌كنند، غيرمجاز شمرده مي‌شوند.

وي هچنين درباره‌ هجمه‌ای كه براي فعاليت و حضور انحصاری سازمان حج و زيارت در عراق وارد شده است، گفت: روشی كه از چند سال قبل بكار گرفته شده بود، اين تصور را ايجاد كرده كه سازمان حج و زيارت در اعزام زائر به عتبات از طريق شمسا انحصار ايجاد كرده است. اين شيوه حدود 10 سال پيش مناسب بود، ولي اين روش امروزه اصلا پاسخگوی نياز جامعه و زائران نيست. در اين حوزه رقابتي، صرفا خدمات بهتر و ارزان‌تر به زائران حرف اصلي را می‌زند. بر همين اساس سازمان حج زمينه را برای ورود شركت‌های مركزی زيارتی استان‌ها را برای اعزام زائران فراهم كرده است.

رئيس سازمان حج و زيارت درباره وضعيت دفاتری كه از سازمان حج مجوز دارند، اما به شمسا و شركت‌های كارگزاری در استان‌ها نپيوسته‌اند و فعاليت‌شان گاهي غيرمجاز تلقی مي‌شود، گفت: يكي از معضلات همين است، به همين دليل الزام شد تا پايان خردادماه اين كارگزاران عضو آن شركت‌های مركزی شوند، وگرنه به روش ديگری اقدام مي‌شود، برای نمونه استان فارس ۱۴۰ دفتر زيارتی دارد كه ۷۰ كارگزار در آن شركت مركزی عضو نشده بودند كه با اصلاح ساختاری اين مشكل برطرف شد.

محمدی در پایان  تاكيد كرد: رمز موفقيت اين شركت‌ها، ارائه خدمات كيفي با قيمت ارزان است. هدف اين است كه وضعيت كاروان‌ها و اعزام‌ها در عراق بهبود يابد و نرخ‌ها رقابتي و ارزان شود، چرا كه غيرمجازها در حق مردم زياد اجحاف مي‌كنند، درحالي كه مردم از اين موضوع اطلاع ندارند.

انتهای پیام

captcha