از وجود کاغذبازی‌های زیاد تا ضعف دموکراسی در آمریکا
کد خبر: 3717013
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
استاد دانشگاه مفید از دین و زندگی در آمریکا می‌گوید؛

از وجود کاغذبازی‌های زیاد تا ضعف دموکراسی در آمریکا

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با برشمردن برخی جنبه‌های مثبت آمریکا مخصوصا در ایجاد امنیت اجتماعی به جنبه‌های منفی نیز اشاره کرد و گفت: این کشور با همه پیشرفت‌های علمی و اقتصادی، کاغذبازی زیادی در ادارات دارد و دموکراسی نیز در این کشور عمیق نیست.

 از وجود کاغذبازی‌های زیاد و شپش‌‌های فراوان تا کم عمق بودن دموکراسی

به گزارش ایکنا؛ سیدصادق حقیقت، استاد دانشگاه مفید دوم خرداد ماه در نشست «دین و زندگی در آمریکا» با بیان اینکه در غرب و به خصوص آمریکا سه برخورد در مواجهه با شرق وجود دارد اظهار کرد: برخورد اول کسانی هستند که معتقدند جهان به سمت لیبرالیسم پیش می‌رود و دیر یا زود همه کشور‌ها به این سمت خواهند رفت؛ کسانی مانند فوکویاما در این گروه هستند؛ گرایش دوم که بنرالد روئیس و هانتینگتون در راس آن هستند معتقدند که درگیری تمدن‌ها رخ خواهد داد و گرایش سوم نیز گرایش کم رمقی است و آن، به رسمیت شناختن شرق است.

وی با بیان اینکه دو رویکرد اول موفقیت بیشتری در دنیا داشته است و رویکرد سکولاریسم در بسیاری از کشور‌ها در حال رشد است و از طرفی شاهد درگیری میان برخی کشور‌ها نیز هستیم به مسئله فروپاشی آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: من معتقدم آمریکا روزی فروخواهد پاشید، ولی نمی‌توان این فروپاشی را در دوره کوتاه مدت شاهد باشیم.

حقیقت با بیان اینکه آمریکا بر خلاف تصور برخی جوانان، بهشت روی زمین نیست، تصریح کرد: در بخشی از آمریکا افراد معتادی هستند که خواهان کار نیستند و نمی‌خواهند خود را اصلاح کنند لذا واقعا بخشی که این افراد در آن هستند چهره زشتی در این شهر (سانفرانسیسکو) ایجاد کرده است.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به شخصیت ترامپ با بیان اینکه ترامپ فردی بی‌کلاس و با منش پوپولیستی در نظر مردم آمریکاست گفت:، ولی از دوره‌ای که روی کار آمده توانسته وضعیت اقتصادی و زندگی مردم این کشور را بهتر کند.

وی با بیان اینکه رویکرد کسانی مانند ترامپ در برخورد با اقلیت‌ها، منفی است اظهار کرد: البته جالب است که وقتی همه مخالف آمدن ترامپ بودند یکی از روحانیون لبنانی به نام محمدالحاج حسن موافق بود البته این فرد گرایش به جریان سعد حریری در لبنان دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در ایران نیز دو دیدگاه در مورد روی کار آمدن ترامپ وجود داشت تصریح کرد: برخی روی کار آمدن او را به نفع ایران می‌دانستند و برخی مخالف این نظر بودند؛ بنده آن را به ضرر ایران می‌دانستم و می‌دانم، زیرا معتقدم حضور او فضای دو کشور را به سمت تنش بیشتر به خصوص بعد از سخنان پمپئو پیش خواهد برد؛ البته از سویی معتقدم کسانی که آمدن او را به نفع ما می‌دانستند باید تمهیداتی برای بهره بردن از شرایط ایجاد می‌کردند.

وی با بیان اینکه در آمریکا، اندیشکده‌ها، سیاست خارجی را پی‌ریزی می‌کنند گفت: لابی‌گری می‌تواند تاثیراتی بر روابط فیمابین بگذارد، ولی ایران، چون با آمریکا روابط ندارد لابی هم ندارد، زیرا لابی عملی قانونی و برای کشوری است که روابط دیپلماتیک دارد.

حقیقت افزود: تعداد زیادی معلول در این کشور وجود دارند که به علت حضور در عرصه اجتماعی نسبت به کشور‌های دیگر بیشتر دیده می‌شوند؛ لذا تصور می‌شود این کشور واجد معلولان بیشتری است.

این استاد دانشگاه مفید به نوعی از رفتار اجتماعی برخی از متمولین آمریکایی اشاره و اظهار کرد: متمولین آمریکایی در روزی که به اسم «black Friday» است به فروشگاه‌ها و برای خریدن اجناسی با قیمت پائین‌تر هجوم می‌آورند که جلوه غیرمتمدنانه آنان را نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: در اروپا آموزش جنسی به تمامه و با ذکر جزئیات به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود، ولی در آمریکا این طور نیست، زیرا عقائد مذهبی قویتری وجود دارد.

استاد دانشگاه مفید تصریح کرد: در آمریکا علوم انسانی جزء رشته‌هایی است که توجه چندانی به آن نمی‌شود، زیرا درآمد کمتری دارد؛ همچنین کاغذبازی در بسیاری از ادارات آن زیاد است و اطلاعات بیمارستان‌ها هم به یکدیگر وصل نیست.

وی تاکید کرد: آمریکا بهشتی نیست که در آن فساد نباشد، ولی در زمینه‌های امنیت اجتماعی (safty) کار‌های خوبی انجام داده‌اند که می‌توان الگوگیری داشته باشیم.

حقیقت بیان کرد: اینکه فکر کنیم مردم آمریکا می‌فهمند در انتخابات به چه کسی رای دهند اصلا این طور نیست؛ مردم براساس اطلاعات واقعی رای نمی‌دهند؛ لذا دموکراسی آمریکایی چندان عمیق نیست.

این استاد دانشگاه مفید تصریح کرد: تن فروشی در ۴۹ ایالت آمریکا مجاز نیست، زیرا خود ملتشان آن را بد می‌دانند، ولی در ایالت نوادا آزاد است همچنین در برخی ایالت‌های آنان تعداد متکدیان بسیار زیاد است.

وی همچنین به وضعیت بهداشتی این کشور اشاره کرد و افزود: با وجود سطح سلامت بالا، همچنین شپش در برخی ایالت‌ها بسیار زیاد است و در برخی ایالت‌ها نیز کمتر است.

حقیقت در مورد وضعیت مناسک مسلمین و آزادی آنان در پرداختن به این امور با بیان اینکه محدودیتی برای آنان وجود ندارد اظهار کرد: البته مسلمانان به علت‌های مختلف نظر منفی نسبت به ترامپ دارند؛ زیرا ترامپ یک سیاست مدار برجسته و شخص آکادمیک و تحصیل کرده نیست و نوع سخن او پوپولیستی است و حرمت افراد و کرامت انسانی آنان را نگه نمی‌دارد.

وی همچنین با بیان اینکه بحث شیعه و سنی در آمریکا، مسئله مسلمین نیست ادامه داد: مسلمانان بیشتر از بی دینی فرزندانشان به علت جاذبه‌های مادی‎گرایانه موجود در این کشور بیم دارند و گاهی برای آنان مایه نگرانی می‌شود.

انتهای پیام
captcha