پایان نگارش قرآن روی صفحات حریر در افغانستان
کد خبر: 3717066
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹

پایان نگارش قرآن روی صفحات حریر در افغانستان

گروه بین‌الملل – نگارش قرآنی نفیس که روی پارچه ابریشمی نوشته شده، اخیراً در افغانستان به پایان رسید، شاهکاری که خطاطان آن امیدوار هستند به حفظ سنت خوشنویسی در کشورشان کمک کند.

پایان نگارش قرآن بر روی صفحات حریر در افغانستان/ ادیت شده

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ این قرآن شامل 610 صفحه است که تیمی متشکل از 38 خطاط و هنرمند مینیاتوریست دو سال تمام برای نگارش و تذهیب آن تلاش کردند. این قرآن کار دست هنرمندان افغانستانی است، جلد آن از چرم بز ساخته شده است و 8.6 کیلوگرم وزن دارد.

قمرالدین چیشتی، استاد خوشنویسی 66 ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: هدف ما زنده نگه داشتن هنر خوشنویسی در افغانستان است. هنری که بخشی از فرهنگ ما است. هنر چیزی نیست که بتوان روی آن قیمت گذاشت. خلق این اثر توفیقی الهی برای ماست و هیچ قیمتی نمی‌توان برای آن تعیین کرد.

برای خطاطی هر صفحه از این قران ابریشمی حداقل دو روز زمان مورد نیاز بوده و اگر اشتباهی رخ می‌داده، این زمان بیشتر هم می‌شده است. برای نگارش این قرآن از خط نسخ استفاده شده که نوشتن و خواندن آن راحت باشد. کشیدن نقش و نگارهای حاشیه هر صفحه (تذهیب) نیز بیش از یک هفته زمان برده است.

قرآن حریر، ناجی میراث فرهنگی افغانستان/ انگلیسی

رنگ‌های مورد استفاده در نقوش این قرآن که به سبک دوران تیموری است، رنگ های طبیعی است که برای تهیه آن‌ها از موادی مثل طلا و برنز استفاده شده است.

هنرمندان و خطاطانی که این کار را انجام داده‌اند، امیدوارند بتوانند خوشنویسی سایر آثار اسلامی و مذهبی را شروع کنند و به این ترتیب برای هنرمندان موسسه‌شان و سایر مسلمانان فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم اسلامی و قرآنی دنیا کارآفرینی کنند.

 

انتهای پیام

 

 

 

captcha