بخش جهاددانشگاهی در نمایشگاه قرآن؛ حضور مستقل اما مقتدر و دانش‌بنیان
کد خبر: 3717200
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸

بخش جهاددانشگاهی در نمایشگاه قرآن؛ حضور مستقل اما مقتدر و دانش‌بنیان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بخش جهاددانشگاهی در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برای نخستین بار مستقل از بخش دانشگاهی غرفه برپا کرده است و آخرین دستاوردها و خدمات قرآنی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند.

پنج شنبه//بخش جهاد دانشگاهی در نمایشگاه قرآن؛ حضور مستقل اما مقتدر و دانش‌بنیان

به گزارش ایکنا؛ بخش جهاددانشگاهی برای نخستین‌بار به شکل مستقل در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دایر شده است، بخشی که در قالب غرفه‌های تخصصی به معرفی مجموعه فعالیت‌های خود به بازدیدکنندگان پرداخته و البته به اقشار مختلف دانشگاهی نیز به فراخور، خدماتی قرآنی ارائه می‌کند.

محمد حاتمی، مدیر روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در این مورد به خبرنگار ایکنا گفت: سال‌های قبل جهاددانشگاهی تنها در بخش دانشگاهی غرفه داشت که در آن به معرفی دستاورد‌های قرآنی خود می‌پرداخت، اما امسال به شکل مستقل بخشی را شامل ۹ غرفه به خود اختصاص داده است.

وی افزود: اگر بخواهیم مروری بر غرفه‌های اصلی این بخش از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم داشته باشیم می‌توان به بخش‌های مرکز رشد واحد‌های فناور و هنر‌های قرآنی، مرکز تولیدات چند رسانه‌ای قرآن کریم، مرکز مشاوره سبک زندگی اسلامی، مرکز آموزش تخصصی علوم و فنون قرآنی، مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم و کانون خبرنگاران نبأ اشاره کرد.

حاتمی به اختصار در مورد هر یک از فعالیت های بخش جهاددانشگاهی و نوع این فعالیت‌هایی که در نمایشگاه قرآن مشغول انجام آن هستند پرداخت و گفت: کانون خبرنگاران نبأ در اصل به آموزش و پرورش خبرنگاران علاقه‌مند به حوزه خبرنویسی قرآنی در تمام حوزه‌های تخصصی امر خبرنگاری می‌پردازد و همانطور که مستحضر هستید، بسیاری از خبرنگارانی که در شرایط کنونی مشغول کار حرفه‌ای در عرصه خبر قرآنی هستند، محصول آموزش‌ها و مهارت آموزی در این کانون هستند.

وی افزود: مهم‌ترین قسمت از بخش جهاددانشگاهی نمایشگاه قرآن که خود شامل ۸ حوزه می‌شود، مرکز رشد واحد‌های فناور و هنر‌های قرآنی است؛ ۸ حوزه این قسمت در واقع شامل شرکت‌ها و هسته‌های زیرمجموعه‌ای هستند که کار‌هایی را براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور انجام می‌دهند.

 

بخش جهاد دانشگاهی در نمایشگاه قرآن

با رجوع به هر یک از هشت حوزه ذیل قسمت مرکز رشد واحد‌های فناور و هنر‌های قرآنی می‌توان اظهارات مدیر روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور را تأیید کرد، چراکه هر حوزه با اختصاص کانتر و برچسبی که روی آن نصب شده است به شکل اختصار، اما مفید به اهم کار‌هایی که به انجام می‌رسانند اشاره کرده‌اند. برخی از عناوین این بخش‌ها شامل استارتاپ قرآنی (طلوع برکت)، هسته فناور قرآن واضح، هسته فناور سدره، هسته فناور ملیان و هسته فناور سلام تراول.

حاتمی در این مورد به ایکنا گفت: همان‌طور که ملاحظه می‌کنید برچسب نصب شده بر روی کانتر هر هسته و شرکت موجود در این قسمت نوع فعالیت آن‌ها را به وضوح بیان داشته است، مثلاً هسته فناور قرآن واضح به معرفی و عرضه فونت قرآنی واضح کاری از گروه نوین رویداد می‌پردازد، در هسته فناور سدره شاهد فعالیت در زمینه تولید محتوا برای ارائه سبک زندگی کودک مسلمان هستیم، تولید نرم‌افزار‌های اسلامی و قرآنی ماحصل تلاش هسته فناور ملیان است و در مورد تور‌های مسافرتی دینی و مذهبی می‌توان با مراجعه به هسته فناور سلام تراول، اطلاعات لازم و راهنمایی‌های ضروری را دریافت کرد.

غرفه دیگر بخش جهاددانشگاهی نمایشگاه قرآن اختصاص به مرکز تولیدات چندرسانه‌ای قرآن کریم (مبین) دارد که حاتمی در این مورد نیز به ایکنا گفت: علاوه بر انعکاس اخبار و رویداد‌های قرآنی منتشر شده از سوی خبرگزاری ایکنا و سایر خبرگزاری‌های تخصصی حوزه دین، این غرفه در طول برپایی نمایشگاه اقدام به تست گویندگی رادیو و تلویزیون از میان علاقه‌مندان خواهد کرد تا به این واسطه افراد مستعد و علاقه‌مند در صورت تمایل به گویندگی حرفه‌ای حوزه دینی و قرآنی هدایت شوند و تحت آموزش‌های تخصصی و تکمیلی قرار گیرند.

بخش جهاد دانشگاهی در نمایشگاه قرآن

غرفه فراگیر و عمده بخش جهاددانشگاهی نمایشگاه قرآن مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان نام دارد که مدیر روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور عمده فعالیت جاری در این غرفه را حول دانشجومعلم قرآن دانست و گفت: دانشجویانی که دوره‌های گوناگون قرآنی را در بخش‌های گوناگون و تخصصی گذرانده‌اند، خود گردانندگان این غرفه در نمایشگاه بوده و پاسخگوی مراجعات و سایر مطالبات بازدیدکنندگان در مورد فعالیت‌های این بخش هستند و به نوعی به معرفی مجموعه برنامه‌ها و دستاورد‌های مرکز می‌پردازند.

اما بر روی برچسب نصب شده بر روی کانتر غرفه مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم این عبارات به چشم می‌خورد که آن عبارت است از؛ ارزیابی روانشناختی کودکان، راهبرد‌های حفظ قرآن ویژه کودکان و ارزیابی روانشناختی بزرگسالان.

حاتمی ضمن تأیید این موضوع که مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم در قالب طرحی پژوهشی در حال ارزیابی رواشناختی کودکان و رصد توانایی آن‌ها در زمینه حفظ قرآن است، گفت: با این وجود این غرفه فصلنامه تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن را که تاکنون ۱۷ شماره از آن منتشر شده است در این غرفه ارائه می‌شود و به غیر از آن، این غرفه معرفی جامعی در مورد برگزاری نخستین همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن که اسفندماه ۹۵ برگزار شد و در آن مقالات تخصصی ارائه شده به مراجعان عرضه خواهد داشت.

مرکز آموزش تخصص علوم و فنون قرآنی دیگر قسمت این بخش از نمایشگاه قرآن است که خدمات ارائه شده در آن مندرج در کانتر غرفه عبارتند از: دوره آموزشی تربیت مربی، دوره آموزشی قرآن مهدکودک، مبلغین، آموزشی طب سنتی و اسلامی که این دوره‌ها به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود. حاتمی در تکمیل خدمات ارائه شده در این قسمت به ایکنا گفت: هر شب نشست تخصصی خواهیم داشت که پیرامون اهداف این غرفه با حضور کارشناسان مباحثی مطرح خواهد شد و اما در کنار این قسمت، غرفه مشاوره سبک زندگی اسلامی قرار دارد که در آن نیز هر شب با حضور یکی از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور خانواده مباحثی طرح و آن‌ها پاسخگوی مطالبات و پرسش‌های مردم و بازدیدکنندگان هستند.

قسمت دیگر از بخش جهاددانشگاهی نمایشگاه قرآن کریم غرفه پژوهشکده گیاهان دارویی است که در آن آخرین محصولات گیاهی، دارویی در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است و مدیر روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در مورد این پژوهشکده به ایکنا گفت: این غرفه تنها قسمتی است که واحد آن در ساختمان‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور قرار ندارد، اما محصولات آن منطبق با طب سنتی و اسلامی تهیه و عرضه شده است.

وی در پایان گفت: در طول برگزاری نمایشگاه در غرفه جهاددانشگاهی هرشب نشست و یا نشست هایی با موضوعات مختلف قرآنی و دینی برگزار می شود. همچنین سالروز 15 سالگی خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) که خود مولود نمایشگاه قرآن است همزمان با میلاد فرخنده امام حسن مجتبی(ع) در این غرفه برگزار خواهد شد.  بزرگداشت نخستین سالروز شهادت حجت‌الاسلام سیدمهدی تقوی؛ مدیرعامل سابق خبرگزاری ایکنا است که سال گذشته در جریان حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل آمد؛ از دیگر ویژه برنامه هایی است که در این شبها در غرفه جهاددانشگاهی برگزار خواهد شد.

مصاحبه از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام
captcha