امام علی(ع) الگوی عمل همه ما در زمینه تغییر موقعیت زندگی است
کد خبر: 3717238
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

امام علی(ع) الگوی عمل همه ما در زمینه تغییر موقعیت زندگی است

گروه معارف ــ رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) امام علی(ع)را الگوی زندگی همه افرادی دانست که موقعیت اجتماعی آنها تغییر می‎کند ولی این تغییر موقعیت موجب دوری آنها از خدا و مردم نمی‎شود.

امام علی(ع) الگوی عمل همه ما در زمینه تغییر موقعیت زندگی است

به گزارش ایکنا از قم، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به مساله ارزش ها و تحقق و موانع و مراتب آنها گفت: دفاع در مقابل نفس یکی از مهارت هایی است که انسان همیشه باید با خود داشته باشد.
وی افزود: شرع، گاهی امور به ظاهر مستحب را به دلیل قید مسایل ثانوی به امور واجب مبدل می کند؛ یعنی وقتی امری به امر ثانویه مبدل شد جهت کار و نگاه به آن تغییر خواهد کرد.
این استاد حوزه تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی مساله احکام ثانویه رنگ بیشتری به خود گرفت که این امر به دلیل حضور ولی فقیه حاصل شده است و به طور کلی برخی از احکام بنا به ضرورت به احکام ثانویه مبدل شد و ماهیت آن از نظر حکمی تغییر کرد.
وی گفت: گاهی در شرایطی هوای نفس به امری مباح است ولی وقتی عنوان ثانویه ای بر آن بار می شود حرمت پیدا می کند و شناخت و بازشناخت این مسایل در حل مسایل انسان نقش مهمی دارد.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به حدیث قدسی پیرامون بحث هوای نقس اظهارکرد: خداوند در این حدیث قدسی بیان می کنند که اگر بنده ای امر من را به میل خود ترجیح فرشتگان را برای حفاظت از وی مامور می کند و آسمان و زمین را کفیل رزق او قرار می دهم تا بدون زحمت به آنها برسد.
وی گفت: البته در مقابل هم بیان شده است که اگر بشر نیز چنین نکرد به دلیل اینکه این دنیا دار ابتلا و امتحان است به سرعت تنبیه نمی شود؛ آنچه از روایات بر می آید آن است که کار کسی که امر خود را به رضایت الهی ترجیح داد به نتیجه نمی رسد.
وی اظهارکرد: گاهی اوقات افراد به رغم اینکه تصور می کنند انسان های دانایی هستند در شناخت مصالح ناموفق خواهند بود و به حدی غرق در دنیا می شوند که از شناخت حق درخواهند ماند.
آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: شناخت دین و احکام الهی اولین لازمه انسان برای مقابله با هوای نفس است؛ به عنوان مثال انسان در مقام ولایت تکالیفی پیدا می کند که افراد ساده چنین تکالیفی ندارند.
وی افزود: به همین شکل گاهی مساله ای برای افراد عادی مستحب ولی برای یک فرد در حالت خاص واجب می شود که در این زمینه می توان به شرایط خاص همسران پیامبر اشاره کرد که از برخی امور نهی شدند.
این استاد حوزه با بیان این مطلب که رفتار انسان ها در برخی مواقع و به واسطه برخی پست ها و موقعیت های اجتماعی تغییرمی کند بیان کرد: در این عرصه باید از امیرمومنان(ع) الگو بگیریم که بهترین شرایط مادی نیز شرایط زندگی ایشان را تغییرنداد و ایشان به سان ضعیف ترین اقشار جامعه زندگی می کردند.
وی با اشاره به تاکیدات امام خمینی در زمینه پرهیز روحانیت از کارهای نادرست بیان کرد: این رفتارهای سوء موجب سوبرداشت مردم از عموم روحانیت و همچنین احکام دینی می شود.
انتهای پیام

captcha