علم و آگاهی؛ از الزامات تدبیر/صفات عزیز و غفار؛ تهدید و مژده به مشرکان
کد خبر: 3717276
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
در تفسیر سوره زمر مطرح شد:

علم و آگاهی؛ از الزامات تدبیر/صفات عزیز و غفار؛ تهدید و مژده به مشرکان

گروه فعالیت‌های قرآنی- نماینده ولی‌فقیه در لرستان تدبیر را مستلزم داشتن علم و آگاهی دانست و اظهارکرد: ضرورت آگاهی و علم در عالم هستی ایجاب می‌کند که رب همان خالق باشد و کسی‌که در حرکت بودن نظام هستی تا وقت معینی را می‌داند خداست.

صفات عزیز و غفار؛ تهدید و مژده به مشرکان

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، شامگاه چهارشنبه، دوم خرداد، در جلسه تفسیر قرآن‌کریم در مسجد بعثت خرم‌آباد، اظهارکرد: مواردی ازجمله ادله‌های توحید خداوند بر ربوبیت، خلق آسمان‌ها و زمین و عزیز و آمرزنده بودن خداوند، اهم مطالب تفاسیری آیه پنجم سوره زمر با مضمون «خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهارِ وَ يُكَوِّرُ النَّهارَ عَلَى اللَّيْلِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى أَلا هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ» هستند که در مورد آنان بحث شده است.
وی با بیان این‌که خداوند بخشی از شب را در روز و بخشی از شب را در روز قرار داده است، اضافه کرد: این در حالی‌است که خداوند خورشید و ماه را مسخر قرار داد و همه این‌ها ازجمله منظومه شمسی تا وقت معینی در جریان است.
آیت‌‌الله میرعمادی به دلایل الوهیت و توحید بر ربوبیت خدا پرداخت و عنوان کرد: اولین دلیل بر وحدانیت خداوند برحق بودن آسمان و زمین است و چرایی یکتا بودن پروردگار است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان به بر حق بودن آفرینش آسمان‌ها و زمین پرداخت و با بیان این‌که ساختار نظام هستی که آسمان‌ها و زمین بخشی از آن هستند بر باطل نیست و دارای هدف است، تصریح کرد: همان‌طوری‌که در قرآن آمده است آسمان و زمین و نظام هستی به حق آفریده شده است و باطل در آن راه ندارد.
امام جمعه خرم‌آباد به هدف‌دار بودن نظام هستی اشاره کرد و با بیان این‌که نظام هستی حساب دارد و بازیچه نیست، خاطرنشان کرد: از ابتدای سوره زمر چندین نکته بیان شده که مبین برحق بودن خداوند است.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که قرآنی که نازل شده است به حق است، افزود: نظام تکوین به‌معنای آفرینش آسمان و زمین بر حق است، قرآن و هرچه منسوب به خدا باشد بر حق است.
وی تدبیر نظام هستی را دلیل دوم توحید در الوهیت دانست و اضافه کرد: با بررسی نظام هستی می‌بینیم که نظام هستی دارای نظم خاصی است به‌طوری‌که از حرکت منظم زمین به دور خورشید که سبب پیدایش شب و روز می‌شود می‌توان این نکته را دریافت.

نظم حاکم بر نظام هستی، دلیل بر وجود یک ناظم حسابگر

آیت‌الله میرعمادی به دقیق بودن حرکت خورشید اشاره کرد و با بیان این‌که شب و روز هر دو سال یک مرتبه یکسان می‌شوند، عنوان کرد: نظم حاکم بر نظام هستی بر وجود یک ناظم حسابگر که مدیریت‌کننده نظام هستی است دلالت دارد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان در تعریف ربوبیت، گفت: ربوبیت به‌معنای ایجاد نظم، اعطای کمال و اداره منظم و دقیق است.
امام‌ جمعه خرم‌آباد تدبیر را مستلزم داشتن علم و آگاهی دانست و خاطرنشان کرد: ضرورت آگاهی و علم در عالم هستی ایجاب می‌کند که رب همان خالق باشد و کسی‌که در حرکت بودن نظام هستی تا وقت معینی را می‌داند خداست.کمااینکه خالقی که آسمان و زمین را آفریده همان او است که آسمان و زمین را از بین می‌برد.
وی به دو صفت عزیز و غفار در آیه پنجم سوره زمر اشاره کرد و عنوان کرد: خداوند استدلال بر توحید در ربوبیت کرد و استدلال مشترکان را باطل کرد، این دو صفت به‌نوعی هم برای مشرکان تهدید است و هم برای آن‌ها مژده و بشارت به حساب می‌آید.

انتهای پیام

captcha