نقش بانوان قرآنی در هدايت جامعه اسلامی بيشتر است/ تلاوت‌های زیبای تقلیدی آغاز راه است نه پایان كار
کد خبر: 3717287
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
آیت‌الله دژكام:

نقش بانوان قرآنی در هدايت جامعه اسلامی بيشتر است/ تلاوت‌های زیبای تقلیدی آغاز راه است نه پایان كار

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه بانوان قرآنی به تأسی از حضرت زهرا(س) راه خود را با قوت ادامه دهند، گفت: تأثیر بانوان قرآنی در هدایت جامعه اسلامی از تأثیر آقایان بیشتر است چرا كه تربیت نسل بعدی به عهده بانوان است.

نقش بانوان قرآنی در هدايت جامعه اسلامی بيشتر است/ تلاوت‌های زیبای تقلیدی آغاز راه است نه پایان كار

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز شب گذشته، 2 خردادماه در دیدار رمضانی خود با جامعه قرآنی با اشاره به معرفی چهره‌های شاخص قرآنی این استان گفت: وجود ظرفیت‌های بزرگ قرآنی و چهره‌های جوان و پر استعداد در عرصه‌های حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن كه هر كدام در عرصه‌های ملی و بین‌المللی درخشیده‌اند، جای تبریك به جامعه قرآنی فارس دارد.

نقش بانوان در عرصه فعالیت‌های قرآنی در جامعه مؤثرتر است
وی، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و فعالیت‌های جامعه قرآنی استان فارس در عرصه گسترش فعالیت‌ها و فرهنگ قرآنی در این استان به نقش مؤثر بانوان در این عرصه اشاره كرد و افزود: جا دارد بانوان ما كه در میان آنان چهره‌های درخشان ملی و بین‌المللی در عرصه فعالیت‌های قرآنی وجود دارند، به تأسی از حضرت زهرا(س) این مسیر را با قوت ادامه دهند زیرا تأثیر آنان در هدایت جامعه اسلامی از تأثیر آقایان بیشتر است چرا كه تربیت نسل بعدی به عهده بانوان است.

بانوی قرآنی حتماً خانواده قرآنی تربیت می‌كند
آیت‌الله دژكام ادامه داد: وقتی بانویی در عرصه فعالیت‌های قرآنی تلاش می‌كند مسلماً خانواده او هم قرآنی خواهد بود چرا كه اگر مادر یك خانواده قرآنی باشد مسلماً آن خانواده هم تحت تأثیر چنین مادری قرار خواهند گرفت لذا بانوان قرآنی ما بدانند كه تلاش‌های آنان در این عرصه مورد غفلت نیست و زحمات آن‌ها بلكه بیشتر مورد توجه خداوند است.
امام جمعه شیراز به آیه 9 سوره اسراء «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ وَیبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِیرًا؛قطعا این قرآن به [آیینى] كه خود پایدارتر است راه مى ‏نماید و به آن مؤمنانى كه كارهاى شایسته مى كنند مژده مى‏ دهد كه پاداشى بزرگ برایشان خواهد بود» اشاره كرد و گفت: خداوند در این آیه تأكید كرده است كه قرآن مسلماً هدایت می‌كند به سوی روش و سبك زندگی كه استوارترین سبك زندگی بشر است.
وی با تأكید بر اینكه سبك زندگی قرآنی از تمام سبك‌ها و روش‌های زندگی پایدارتر و مستقیم‌تر است، گفت: مقام معظم رهبری تأكید كردند كه خواندن، تلاوت و حفظ و تدبر در قرآن همگی برای عمل به قرآن و پیاده كردن سبك زندگی قرآنی در مدار شخصیت خودمان است لذا باید تلاش‌ها برای توسعه فرهنگ قرآنی در استان با هدف پیاده‌سازی سبك زندگی قرآنی در جامعه بیشتر صورت گیرد.

هدف غایی تمام فعالیت‌های قرآنی باید ترویج سبك زندگی قرآنی باشد
آیت‌الله دژكام همچنین تأكید كرد كه باید هدف غایی تمام فعالیت‌های قرآنی كه در استان فارس انجام می‌شود از جمله جلسات تلاوت قرآن و غیره همگی همین ترویج و پیاده‌سازی سبك زندگی قرآنی در جامعه باشد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار كرد: با این رشدی كه حال و هوای فعالیت‌های قرآنی در جامعه ما داشته و دارد، زمان آن است كه در چگونگی برگزاری جلسات قرآن هم اجتهاد كنیم و این نباشد كه ما همیشه مقد دیگران بمانیم بلكه سبك اداره جلسات قرآنی باید اجتهادی باشیم.

جلسات قرآنی باید رشد داشته باشند
وی با تأكید بر اینكه محافل و مجالس قرانی ما باید مرحله به مرحله به رشد برسد، گفت: من زمان جوانی در تلاوت قرآن از مصطفی اسماعیل تقلید می‌كردم اما در این عرصه انسان باید به حدی برسد كه بگوید خودم بخوانم یعنی این تقلید هم حدی دارد لذا قاریان و حافظان ما باید در زمینه علوم قرآنی رشد داشته باشند و در این عرصه مجتهد و صاحب سبك شوند و این‌گونه نباشد كه تلاوت‌های ما همیشه تلاوت دیگران را تداعی كند.

در عرصه تلاوت همیشه تقلید از دیگران جایز نیست
آیت‌الله دژكام اضافه كرد: اصلاً انقلاب اسلامی ما برای این آمده است كه بگوید ایرانی‌ها در عرصه تلاوت قرآن هم خودشان هستند لذا اینكه همیشه مانند دیگران تلاوت كنیم كافی نیست اگرچه شروع تلاوت همین تقلید است اما نهایتش آنجا نیست.

تلاوت‌های زیبای تقلیدی آغاز كار است نه پایان كار
امام جمعه شیراز به تلاوت‌های مجلسی زیبایی كه توسط قاریان برجسته استان فارس در این مجلس انجام شد اشاره كرد و گفت: این تلاوت‌های زیبای تقلیدی آغاز كار است نه پایان كار.
وی همچنین خواستار توجه به مبحث تشویق‌ها در عرصه فعالیت‌های قرآنی شد و گفت: خواهشی كه دارم این است كه در زمینه تشویق‌ها هم دقتی صورت گیرد و حدیثی داریم كه می‌گوید اهل قضیه نور الهی كه از تلاوت قرآن منعكس می‌شود را در می‌یابند.

در هنگام استماع تلاوت‌ها علاوه بر تلاوت قاری، به خدای قاری هم توجه كنیم
آیت‌الله دژكام افزود: ما گاهی در حال تلاوت متوجه آیه و مفهوم آن هستیم و گاهی هم كامل متوجه تلاوت قاری هستیم؛ البته متوجه قاری بودن عیب نیست اما متوجه خدای قاری نیستیم.
وی با بیان اینكه همیشه دیگران را متوجه خدا كردن، ارزش دارد، گفت: باید به این سمت برویم كه در جلسات قرآنی كه می‌نشینیم علاوه بر توجه به تلاوت قاری متوجه مفاهیم آیات و خدایی كه این آیات را نازل كرده است، هم باشیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس در بخش پایانی سخنان خود به مباحث و درخواست‌های مطرح شده از سوی جامعه قرآنی استان اشاره كرد و گفت: از جامعه قرآنی می‌خواهم كه در بحث توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه كمك كنند و برای آن اهداف و برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گیرد.
انتهای پیام

captcha