ائمه(ع) همه شئون پیامبر(ص) جز نبوت را دارند
کد خبر: 3717295
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
حجت‌الاسلام رفیعی:

ائمه(ع) همه شئون پیامبر(ص) جز نبوت را دارند

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه گفت: ائمه(ع) اگرچه مقام نبوت ندارند ولی بسیاری از مقام‌های پیامبر مانند شفاعت، شهادت، علم غیب و ... را دارند.

ائمه(ع) همه شئون پیامبر(ص) جز نبوت را دارند

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، سوم خرداد در ادامه جلسات تفسیر سوره احزاب گفت: اگر ما با خدا بودیم و یاد خدا کردیم خداوند به ما چندین برابر عنایت خواهد کرد؛ اگر انفاق کردید و قرض دادید خداوند چندین برابر خواهد کرد و اگر عبادت کنید در نسل شما برکت قرار می‌دهد.

وی افزود: امام برای خدا انقلاب را آغاز کرد و خداوند رعب در دل حکومت پهلوی ایجاد کرد؛ آیت الله العظمی فاضل می‌فرمود: ما خودمان هم تصور نمی‌کردیم انقلاب به این زودی پیروز شود؛ در جنگ هم کسانی آن را اداره کردند که هیچ درس جنگی نخوانده بودند و عمدتا در سنین جوانی بودند و عنایت خدا سبب پیروزی ملت شد.

رفیعی با بیان اینکه ده‌ها آیه در قرآن داریم که شما تقوا داشته باشید ما راه خروج برای شما قرار می‌دهیم تصریح کرد: اگر کسی تقوا داشته باشد خداوند او روح او را پاکیزه قرار می‌دهد به طوری که هر کار خوبی که ایجاد می‌شود آن را دوست دارد و از کار منکر بدش می‌آید.

وی افزود: بنده‌ای که صدای اذان بلند می‌شود دلش می‌لرزد و وقتی گناهی را می‌بیند ناراحت و از خسارت به دین و خدا ناراحت می‌شود نشانه لطف الهی است.

رفیعی اظهار کرد: انسان‌هایی که خداوند به آنان عنایت دارد امیر بر دنیا هستند یعنی وابستگی به دنیا ندارند همچنین فقاهت در دین به او عنایت می‌شود یعنی خودش دین خودش را می‌شناسد.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: اگر رحمت خدا مشمول انسانی شود عیوب خودش را می‌شناسد و اشکالاتش را برطرف می‌کند؛ زیرا وقتی انسان خودش را شناخت فرافکنی نمی‌کند و مشکلات را گردن دیگران نمی‌اندازد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) تصریح کرد: خدا وقتی بخواهد به بنده لطف کند فرشته‌ای از بهشت می‌فرستد که سینه چنین انسانی را مسح می‌کند و شرح صدر پیدا می‌کند و بخل ندارد و به دیگران رسیدگی می‌کند و برخی را هم متاسفانه، شیطان مسح می‌کند که در قرآن نیز این آیات بیان شده است.

وی افزود: همچنین در روایت بیان شده که وقتی خدا بخواهد لطفی به بنده بکند قلب حزین به او می‌دهد؛ البته قلب حزین با قلب افسرده فرق دارد که در اسلام مذموم است؛ قلب حزین یعنی قلب دارای انعطاف است.

این استاد حوزه اظهار کرد: من مخصوصا به جوانان توصیه می‌کنم مسائل دینی را با سیاسی گره نزنید یعنی به ناملایمات سیاسی مانند اختلاس و فساد و ... گره نزنید؛ البته این به معنای جدایی دین از سیاست نیست، ولی اگر ارتباط انسان با خدا قوی باشد خداوند فرموده او را کمک می‌کند.

رفیعی با بیان اینکه خداوند فضلش به همه انسان‌ها وجود دارد حتی اینکه کافر باشند عنوان کرد: به همین دلیل می‌بینیم که در اروپا شاید باران بیشتر از کشور ما بیاید و یا در اسرائیل هم از نعمات الهی استفاده می‌کنند، ولی لطف ویژه و امداد غیبی مخصوص مومنان است که نمود آن آرامش ظاهری است؛ امام خمینی آرامش وصف ناشدنی داشت که ناشی از لطف ویژه الهی بود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با اشاره به شاهد بودن وجود مبارک پیامبر (ص) عنوان کرد: عمار خدمت پیامبر آمد و به ایشان گفت که من دوست دارم شما به اندازه نوح عمر می‌کردید، ایشان فرمودند: من در دنیا هم که نباشم بر اعمال شما شاهد هستم؛ بنابراین آیه قید شاهد بودن پیامبر در دوره حیات را ندارد بلکه مربوط به بعد از مرگ هم هست.

وی افزود: هر کاری انسان‌ها می‌کنند خدا، پیامبر و ائمه می‌بینند؛ لذا در روایات است که اعمال ما همراه با اسامی و اسم والدین و خویشاوندان خدمت پیامبر عرضه می‌شود، این مقام برای ائمه هم هست؛ بنابراین ائمه اگرچه مقام نبوت ندارند، ولی بسیاری از مقام‌های پیامبر مانند شفاعت، شهادت، علم غیب و ... را دارند.

انتهای پیام

 

captcha