ماه رمضان فرصتی برای احیای تعادل روحی و توازن رفتاری است
کد خبر: 3717329
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳

ماه رمضان فرصتی برای احیای تعادل روحی و توازن رفتاری است

گروه معارف- مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد یزد گفت: ماه مبارک رمضان، فرصتی ارزشمند برای رسیدن به تعادل و توازن روح و روان آدمى است.

ماه رمضان فرصتی برای احیای تعادل روحی و توازن رفتاری است

به گزارش ایکنا از یزد به نقل از کانون مساجد، حجت الاسلام مصطفی گرجى، مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد ضمن تبریك حلول ماه مبارك رمضان، این ماه را فرصتی برای رسیدن به تعادل و توازن روح و روان ادمى دانست و اظهار کرد: همانطور كه در خطبه جمعه آخر ماه شعبان از بیان نورانی پیامبر (ص) آمده است ماه رمضان ماهی « بالبركة و رحمة و المغفرة» است.

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد تصریح کرد: بركت و رحمت و مغفرت از جمله نعمت هایی است كه آدمی در صورتی كه عملش به بهترین شكل باشد و به تعبیر قران اَحسَنُ عَمَلا باشد به آن خواهد رسید.

حجت الاسلام گرجی افزود: قطعا فلسفه و حكمت عبادات تعادل آدمی از درون و تاثیر آن بر اعضا و جوارح است، نه صرف انجام مناسك بدون حضور قلب و نیت پاك.

وی ادامه داد: انجام عبادات براى صِرف رفع تكلیف از متدین نیست و از این روست كه مكرر در منابع به این اشاره شده كه فلان عبادت برای بهمان علت تشریع شده است.

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد گفت: روزه از جمله عباداتی است كه علت تشریعش رسیدن به تقوای الهی است (لعلكم تتقون) و ادمی در صورتی به تقوای الهی می رسد كه از درون ساخته و پرداخته شود، روزه تنها نخوردن و ننوشیدن نیست، عبادت اصلی، عبادت قلب است نه اندام و اعضا.

حجت الاسلام گرجی بیان کرد: امام علی(ع) می فرمایند: روزه نفس (خویشتنداری) حواس پنجگانه از گناهان و خالی بودن دل از تمام اسباب شر است و این به معنی عمل دل است.

وی بیان کرد: یكی از نشانه های رسیدن به تقوای الهی از قِبَلِ روزه تعادل و توازن رفتارهای اجتماعی است و انسان رسیده به تقوا در ذهن و زبان و رفتار تقوا دارد و رفتارهای دیگران را نیز با ترازوی تقوا می سنجد نه بر میل و هوا خود در گزاره های دینی تاكیده شده است « ضَعْ أمرَ أخیكَ على أحسَنِهِ» .

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد ادامه داد: رفتار برادرت را به بهترین وجه آن تفسیر كن تا زمانى كه كارى از او سر زند كه راه توجیه را بر تو ببندد و هیچ گاه به سخنى كه از دهان برادرت بیرون آید، تا وقتى براى آن توجیه خوبى مى یابى، گمان بد مبَر .

حجت الاسلام گرجی بیان کرد: حمل بر صحّت یعنی سخن و رفتار دیگرى را با خوشبینی، به شكلی منطقی و معقول تعبیر كردن و این اصل در مواردی كاربرد دارد كه گفتار و رفتار كسی دو وجه و یا به تعبیری دو پهلو باشد و دو تفسیر از آن ممكن باشد، در چنین مواردی باید وجه صحیح را احتمال داد، و این یك فرهنگ دینی و انسانی است.

وی افزود: اما بزرگترین مانع حمل بر صحت، مخالفت است و هنگامی كه آدمی با كسی یا فكری مخالف است، همواره در پی شكار عیب هاست، اما اخلاق مخالفت و اصل عدالت در عداوت (دشمنی) اقتضا می كند كه حتی در مقام مخالفت و دشمنی، اخلاق و عدالت را پاس بداریم، بنابر این بكوشیم مخالف منصف باشیم، نه مخالف معاند.

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد یزد بیان کرد: آنان كه دچار بدبینى بیمار گونه اند، مسائل بى ربط را به هم ربط می دهند و زیر هر كاسه اى، نیم كاسه اى می بینند تا عقیده خود را ثابت كنند.

حجت الاسلام گرجی با اشاره به حدیث امام كاظم (ع) که مي فرمايند:« كذِّب سمعك و بصرک»، گوش و چشمت را درباره برادرت تكذيب كن. و اگر پنجاه نفر بر عليه او شهادت دادند و سوگند خوردند و او خود بر خلاف آنها گفت، از او بپذير و ديگران را تكذيب كن، بیان کرد: ماه مبارک رمضان، فرصتی برای احیای تعادل روحی و توازن رفتاری است.

انتهای پیام

captcha