«پردیس فرهنگی» در یزد احداث می‌شود
کد خبر: 3717341
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶

«پردیس فرهنگی» در یزد احداث می‌شود

گروه اجتماعی- سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد از احداث «پردیس فرهنگی» در اراضی ترمینال قدیم در قالب پروژه‌های یزد پلاس خبر داد و گفت: این پردیس کارکرد فرهنگی و مذهبی دارد.

وی همچنین به ساخت ۳۰ مرکز خدمات گردشگری

به گزارش ایکنا از یزد به نقل از شورای شهر، محسن عباسی هرفته، سخنگوی شورای شهر یزد اظهار کرد: اعضای شورای شهر و شهردار یزد به پاس همراهی شهروندان در مدیریت شهری، اقدامات ویژه ای را برای توسعه و عمران شهر در قالب پروژه های یزد پلاس شامل ۳۰ پروژه در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها قرار است خارج از برنامه های عمومی شهرداری در طول ۴ سال دوره پنجم شورای شهر با رویکرد اجتماعی و فرهنگی با اقدامات عمرانی و زیربنایی با جلب مشارکت سرمایه گذاران پیش رود و آینده زیبایی را برای شهر یزد رقم بزند.

عباسی تاکید کرد: این پروژه ها جدای از برنامه های عمومی شهرداری و فرای آن است و شامل پروژه های کلان شهری است که می تواند محرک توسعه شهر باشد و شهر را توسعه دهد.

سخنگوی شورای شهر یزد افزود: پروژه های یزد پلاس شامل ۳۰ پروژه شهری است که قرار است با جذب سرمایه گذاران و بخش خصوصی در طول عمر دوره پنجم شورای شهر یزد محقق شود.

عباسی هرفته ادامه داد: با توجه به اینکه اجرای این پروژه ها، اعتبار هنگفتی را می طلبد، شهرداری با تامین زمین و طراحی پروژه ها وارد عمل می شود و در کنار آن جاذبه‌هایی برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد شد تا ادامه پروژه ها با مشارکت بخش خصوصی دنبال شود.

وی افزود: رویکرد این پروژه ها پوشش همه نقاط شهر با تمرکز بر مرکز شهر است چرا که راه نجات شهرها از مرکز شهر می گذرد. با توجه به اینکه مرکز شهر یزد بین مناطق مختلف شهرداری مشترک است، در واقع این اقدامات در تمام مناطق شهری در حال انجام است.

عباسی با تاکید بر اینکه پروژه های یزد پلاس با حضور مشاوران صاحب نظر کشوری و استانی و تهیه طرح و تعریف پروژه دنبال می شود، ادامه داد: بودجه سال گذشته معاونت معماری و شهرسازی بسیار محدود بود اما در سال جاری چند ده برابر شده است تا قبل از هر پروژه ای نسبت به تهیه طرح اقدام شود چرا که هیچ اقدامی در شهرداری بدون نظر و حضور مشاور انجام نخواهد شد.

عباسی هرفته بابیان اینکه رویکرد اجرای طرح ها، عموما توسعه فرهنگ عمومی شهروندی است، اظهار کرد: از مهمترین رسالت های شهرداری و شورا شهر، ارتقای فرهنگ شهروندی است.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه پروژه های یزد پلاس در چند حوزه دسته بندی شده است، گفت: یکی از رویکرد های مهم این پروژه ها توجه به پیاده محوری است از این رو پروژه های شاخصی در حوزه پیاده محوری در شهر تعریف شده است.

عباسی افزود: ایده پیاده محوری رویکرد جدی شورای شهر است. این اقدام مزایای بسیاری دارد برای مثال از لحاظ اجتماعی شهر را آرام می کند، به لحاظ فرهنگی تاثیر بسزایی در ارتقای فرهنگ شهروندی دارد و ترافیک را نیز روان و هوا را از دود ماشین ها مصون نگه می دارد.

سخنگوی شورای شهر یزد با اشاره به طراحی محورهای پیاده در قالب پروژه های یزد پلاس گفت: ایجاد معابر پیاده در نقاط مختلف شهر از جمله مسیر میدان ابوذر- میدان جانباز- میدان فرهنگ و منطقه مهرآوران، حد فاصل میدان شورا تا باغ دولت آباد در محدوده سه راه شحنه، حدفاصل میدان مارکار تا آتشکده، محور چهارراه سیدمصطفی خمینی - بلوار شهید پاکنژاد - بلوار شهید حسن خلیل بیگی، تقاطع مسجد جامع و خیابان مهدی، محور حسینیه تا حسینیه از چهارراه سیدمصطفی خمینی- خیابان قیام- میدان امیرچخماق و محور بلوار حضرت ولیعصر در یزد پلاس دیده شده است.

وی اضافه کرد: رویکرد پیاده محوری با هدف ایجاد نشاط شهری و ارائه خدمات متنوع در محورهای پیاده از جمله انجام فعالیت های فرهنگی و هنری در دستور کار است.

سخنگوی شورای شهر یزد از دیگر پروژه های یزد پلاس را توجه به توسعه پارکها و فضای سبز اشاره و بیان کرد: چند پروژه فضای سبز مهم در بین این ۳۰ پروژه تعریف شده است که یکی از آنها ایجاد اکوپارک در محدوده دریاچه پساب فاضلاب یزد، انجام طرح باغ بزرگ شهر به عنوان دهکده فرهنگی رفاهی، اجرای پارک زیتون، ساماندهی پارک باغ ملی و ایجاد پارک دوچرخه ها و مواردی از این دست است.

وی با بیان اینکه در قالب پروژه های یزد پلاس، بازآفرینی ۵ باغ بزرگ در ۵ منطقه شهر با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان در دستور کار است، افزود: مسیل یزد نیز که از قلب شهر عبور کرده است، محل مناسبی برای ارائه خدمات تفریحی و ورزشی است از این رو قرار است مسیل به محوری برای پیاده روی، دوچرخه سواری و جاده سلامت تبدیل شود.

عباسی از دیگر پروژه های یزد پلاس به ساماندهی مبادی ورودی وخروجی هوایی، ریلی و زمینی شهر اشاره کرد و ادامه داد: در این طرح قرار است اقداماتی برای ساماندهی این ورودی ها انجام شود.

وی همچنین از تعیین تکلیف بلوار پیامبر اعظم بعد از دوره طولانی از طرح این معبر شهری خبر داد و افزود: این پروژه با انتخاب مشاور صاحب نظر و دارای سابقه در دستور کار قرار گرفته است. طرح اجرایی با پیوست اقتصادی در حال تهیه است و سرمایه گذاران نیز آماده تهیه طرح و مشارکت هستند.

این عضو شورای شهر یزد همچنین به ساماندهی کارخانه جنوب و ترکیب آن با پارک هفتم تیر و موزه آئینه و روشنایی با عنوان پردیس جنوب اشاره کرد و گفت: بافت تاریخی نیز یکی از اولویت های تعریف پروژه های یزد پلاس است.

وی ادامه داد: انتخاب محله شاه ابوالقاسم به عنوان محله نمونه، ساماندهی و تقویت برج و باروی یزد و بازسازی حصار با هدف شکل دادن به حصار شهر و افزایش خوانایی شهر تاریخی از پروژه هایی است که در بافت تاریخی تعریف شده است.

عباسی همچنین به ساخت پردیس فرهنگی در اراضی ترمینال قدیم در قالب پروژه های یزد پلاس خبر داد و افزود: که این پردیس فرهنگی کارکرد فرهنگی و مذهبی دارد.

وی همچنین به ساخت ۳۰ مرکز خدمات گردشگری شامل ایستگاه دوچرخه، ایستگاه اطلاع رسانی توریست و سرویس بهداشتی به صورت هوشمند اشاره کرد و گفت: ساخت ۵ سالن ورزشی در ۵ منطقه شهر با هدف توسعه فضاهای ورزشی نیز در دستور کار یزد پلاس است.

این عضو شورای شهر همچنین به توجه یزد پلاس به حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: توسعه حمل ونقل عمومی با راه اندازی سامانه اصلی و تندرو حمل ونقل عمومی بر روی ۳ خط مصوب شورای ترافیک استان و طرح جامع ترافیک در دستور کار قرار دارد و قرار است در قالب بی.آر.تی یا تراموا اجرایی شود.

انتهای پیام

captcha